handdator

Visa fullständig version : Någon med erfarenheter av personvåg med bioimpedansmätning?


Xponent
2005-07-03, 10:57
Min våg har havererat och jag skall köpa en ny. Har funderat på att skaffa en med bioimpedansmätning. Vad har ni för erfarenheter av denna vågtyp? Är det att kasta pengarna i sjön eller fungerar den tillfredsställande?
Jag inser att värdet (% kroppsfett) man får kanske inte stämmer allt för bra med det verkliga värdet. Detta är ingen fara i sig. Det jag är ute efter är att kunna spåra förändringar i kroppskompositionen. Dvs det räcker med jämförande mätningar. Är den tillförlitlig i det avseendet eller varierar mätresultatet från gång till annan trots att förutsättningarna varit liknande?
Ge gärna tips om ni vet någon bra våg.

Tack på förhand!

Arne Persson
2005-07-03, 10:59
Min våg har havererat och jag skall köpa en ny. Har funderat på att skaffa en med bioimpedansmätning. Vad har ni för erfarenheter av denna vågtyp? Är det att kasta pengarna i sjön eller fungerar den tillfredsställande?
Jag inser att värdet (% kroppsfett) man får kanske inte stämmer allt för bra med det verkliga värdet. Detta är ingen fara i sig. Det jag är ute efter är att kunna spåra förändringar i kroppskompositionen. Dvs det räcker med jämförande mätningar. Är den tillförlitlig i det avseendet eller varierar mätresultatet från gång till annan trots att förutsättningarna varit liknande?
Ge gärna tips om ni vet någon bra våg.

Tack på förhand!


Dom jag har testat har varit rena skämten. Lägg pengarna på en riktig våg istället och låt någon kunnig mäta dig med kaliper istället.

Semiramis
2005-07-03, 11:17
För att få ett värde som bara diffar på en 3-4 procent från gång till gång så ska man: Inte väga sig på morgonen, inte väga sig när man har tränat, inte väga sig när man har ätit, inte väga sig när man har druckit. Om man tycker det är ok och har väldigt gott om pengar så kan det vara ide att köpa den annars inte. Jag skulle aldrig ha köpt min om jag insett hur litet den faktiskt ger.

Xponent
2005-07-03, 11:51
För att få ett värde som bara diffar på en 3-4 procent från gång till gång så ska man: Inte väga sig på morgonen, inte väga sig när man har tränat, inte väga sig när man har ätit, inte väga sig när man har druckit. Om man tycker det är ok och har väldigt gott om pengar så kan det vara ide att köpa den annars inte. Jag skulle aldrig ha köpt min om jag insett hur litet den faktiskt ger.

Är det 3-4 procent eller 3-4 procentenheter du menar?

Semiramis
2005-07-03, 12:10
Är det 3-4 procent eller 3-4 procentenheter du menar? Procentenheter menade jag, slarvigt skrivet är jag rädd. Annars hade det ju inte varit lika illa.

Xponent
2005-07-04, 05:32
Ja, då var det inget precisionsinstrument. Det får bli kaliper istället.

autowah
2005-07-30, 09:53
Har precis köpt en. Den mäter kilona väldigt exakt, det gjorde inte vår gamla, där krävdes 3-4 vägningar. Men min fetthalt varierar mellan 27-35% enligt vågen. Väger 70 kg till 176 cm. Ett måttband är nog mer exakt.

Prankie
2005-07-30, 10:08
Från början kunde jag rita någonlunda grafer med min bioimpedansmätare när jag var lite fetare, nu när jag hårdtränare inför resan och är i det bästa formen i mitt liv så fick jag plötsligt 4% högre BF när förut. :D Känns som maskinen inte mäter utan bara räkna efter en formel.

MasterChief
2005-07-30, 12:13
Jag har utfört många mätningar med olika bioimpendansmätare och för att metoden ska ge någorlunda vettiga värden så krävs apparater med minst fyra olika mätpunkter. Men jag har aldrig riktigt förstått vitsen med att veta kroppsfettet i procent. "tummen-pekfinger-greppet" och en spegel ger en hel del! Vissa som har en större andel av invärtes fett kan väl känna ett behov av att få ett kvitto på varför armarna minskar under dieten men har man väl lärt känna sin kropp en gång så är det ganska meningslöst tycker jag.

Vågar med fettprocentmätning tycker jag nog hamnar under kategorin leksaker.

MasterChief
2005-07-30, 12:17
Från början kunde jag rita någonlunda grafer med min bioimpedansmätare när jag var lite fetare, nu när jag hårdtränare inför resan och är i det bästa formen i mitt liv så fick jag plötsligt 4% högre BF när förut. :D Känns som maskinen inte mäter utan bara räkna efter en formel.

Det är precis vad den gör. Den tar impedansen (växelströmsmotstånd) och lägger in den i en algoritm tillsammans med värden såsom vikt, ålder, kön. Sen räknar den. Den mäter ju inte fettmängden direkt. Tyvärr är den enda metoden för direkt fettmätning att koka individen tills han smälter och därefter mäta vikten av fettet. En lösning som de flesta tycker är en aning extrem.

Dessa algortimer tar inte heller hänsyn till ursprung och har man jämfört de olika människoraserna ser man ju att fettet ofta är placerat annorlunda. En afrikan kan få väldigt märkliga värden.

autowah
2005-07-30, 21:55
Alla får nog märkliga värden på den. Jämförde dam- och herr-programmet, det ena ger 30 % och det andra 20% fett på mig. Hade den bara gett konsekventa värden hade det varit bra för att kunna jämföra, nu är det mer som en kul grej (kanske).