handdator

Visa fullständig version : Cancern Kommer!


Yankeee
2005-07-03, 08:38
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=434841

LÄS!

Piranha
2005-07-03, 08:41
Skall man gå runt å oroa sig för allting som är farlig så lever man ju inte..

Jax
2005-07-03, 09:09
Och framför allt så oroa man sig inte för de faror som kvällspressen skriver om.

Myten
2005-07-03, 09:11
Och framför allt så oroa man sig inte för de faror som kvällspressen skriver om.

Exakt, men inte visste jag att du läste Dn på kvällen?

Bjorne
2005-07-03, 09:11
Och framför allt så oroa man sig inte för de faror som kvällspressen skriver om.DN?

Yankeee
2005-07-03, 09:19
Är det någon som ens läst artikeln? :confused:

Piranha
2005-07-03, 09:21
Ja , de handar på medians skrämseltaktik , ja lusläste den ifs inte .. ( orrka )

Jax
2005-07-03, 09:30
Exakt, men inte visste jag att du läste Dn på kvällen?
Läs artikeln!

Yankeee: Ja jag hade redan läst den.

Yankeee
2005-07-03, 09:41
Tänkte bara eftersom att ni skrev samma sak som stog där.

Einar
2005-07-03, 09:43
Jag säger som min farfar alltid sa: Man ska dö av nått!

OggeP
2005-07-03, 10:04
Satt och läste den till frukosten, grymt bra artikel. Man blir rätt sur på kvällsposten som skrämmer och förstorar upp exakt allting.

Cilia
2005-07-03, 10:24
det där har jag retat mig på länge.
det handlar bara om att sälja nummer och ingen seriös journalitik.

Tidningen iForm kör samma grej.
kontentan blir att om man lever någorlunda hälsosamt så är man mindre i riskzonen är min analys av det hela.

Tolkia
2005-07-03, 10:55
Haha, skön artikel. Onekligen lite "kejsaren är naken" över det hela. Man tänker på historien för några år sedan då chips och pommes frites plötsligt var en cancerrisdk p.g.a. akrylamidinnehållet trots att risken att dö i fetmarelaterad coloncancer lär vara hur mycket högre som helst än någon risk p.g.a. akrylamidkonsumtion ... ("det är ju hekst att man inte kan ge sina barn mat och veta att den är säker ..." citat; mamma intervjuad på McDonalds).

En sak som man borde sätta fingret på oftare är skillnaden mellan en prospektiv (framåtsyftande), longitudinell incidensstudie, då man (förenklat) tar ett antal människor som är exponerade för en viss riskfaktor och kollar hur många av dem som får cancer och en retrospektiv (bakåtsyftande) fall-kontrollstudie, där man tar ett antal människor som fått cancer och kollar vilka riskfaktorer de varit exponerade för under en viss period. Att samtliga patienter fått cancer i det senare fallet är ju ganska självklart, men lyfts av journalister ofta fram som ett skräckinjagande resultat, trots att det inte är fråga om något resultat, utan om studiens upplägg (rätt irriterande för en forskare som då tillskrivs åsikter och resultat som kan vara mycket långt ifrån såväl sanningen som den egna åsikten). Lite mer kunskap och självkritik inom journalistkåren skulle inte skada ...