handdator

Visa fullständig version : Arbetsmarknaden?


Bjorne
2005-07-02, 16:41
Hur ser det ut i dagens läge?

Finns det några områden som verkligen behöver nytt folk och finns det något extremfall där det finns på tok för många?

Inom byggmarknaden skriker de efter folk, vad jag har förstått - dock inte speciellt kul jobb för den intellektuella individen.

Reklambranchen har tok för mycket folk, right?

vrålapa
2005-07-02, 16:47
Hur ser det ut i dagens läge?

Finns det några områden som verkligen behöver nytt folk och finns det något extremfall där det finns på tok för många?

Inom byggmarknaden skriker de efter folk, vad jag har förstått - dock inte speciellt kul jobb för den intellektuella individen.

Reklambranchen har tok för mycket folk, right?


Jasså? Varför är jag arbetslös snickare som nyss gått ut då? Vi var 15st i klassen, hmm 5st som fått snickarjobb här i Umeå. Det finns mycke jobb men, men det behövs inte mer folk, jag var på REKAB här i Umeå och sökte jobb. 22st lärlingar som sökte. Kan dock tänka mig i Södra Sverige att det finns mer.

Bjorne
2005-07-02, 16:52
Jasså? Varför är jag arbetslös snickare som nyss gått ut då? Vi var 15st i klassen, hmm 5st som fått snickarjobb här i Umeå. Det finns mycke jobb men, men det behövs inte mer folk, jag var på REKAB här i Umeå och sökte jobb. 22st lärlingar som sökte. Kan dock tänka mig i Södra Sverige att det finns mer.I storstäder är det brist, i ex Malmö bygger de utav bara fan. Sommarjobbar lite på ett bygga, snackat med lite folk där och allas firmor nyanställer...

Allan
2005-07-02, 17:05
När det gäller byggfirmor - se till att de har kollektivavtal eller är medlemmar i lokala byggmästarföreningen. För säkerhets skull. Se till att använda skydd och jobba inte med grejer ni inte kan. Gör ni illa er ska ni anmäla det - INTE ta en femhundring i nypan för att glömma det.
När det gäller intellektuella - tja, det finns ingen plats för dumskallar på byggena längre. Men har man inte yrkesbevis blir man naturligtvis hänvisad till att skyffla gips eller liknande.


allan

Jorgen
2005-07-02, 17:09
Jasså? Varför är jag arbetslös snickare som nyss gått ut då? Vi var 15st i klassen, hmm 5st som fått snickarjobb här i Umeå. Det finns mycke jobb men, men det behövs inte mer folk, jag var på REKAB här i Umeå och sökte jobb. 22st lärlingar som sökte. Kan dock tänka mig i Södra Sverige att det finns mer.
Flytta söderut. Här nere finns det massor med jobb (billig öl, snygga brudar och sol året runt). Jag blir själv kontaktad av andra firmor lite då och då som undrar om jag är sugen på att börja hos dom istället.

skaparn
2005-07-02, 17:11
Exakt vad är en intellektuell?

OnT:
Det efterfrågas läkare i norrlands inland i synnerhet och i landet i allmänhet. Man skulle kunna vara lite konspiratorisk och anta att det beror på att det inte utbildas tillräckligt många då facket haft stort inflytande på hur många som ska tas in varje år. Ett effektivt sätt att bibehålla sin maktställning är ju som bekant genom att göra sig exklusiv.

Dock så tar det ju en stund från det att man bestämt sig för läkaryrket innan man har jobb....

jakke
2005-07-02, 17:16
men om du ska utbilda dig så ta ngt du tycker verkar intressant. Du kan ju inte förutspå hur det kommer se ut om 5år? Fast ekonomer lär ju sverige ha tillräckligt av för 100000år

Action
2005-07-02, 17:30
När det gäller intellektuella - tja, det finns ingen plats för dumskallar på byggena längre. allan

Tydligen finns det gott om plats!! Man läser hela tiden om dessa fuskbyggen med ruttnande hus och sprickor i husväggar. ;)

Allan
2005-07-02, 17:32
Tydligen finns det gott om plats!! Man läser hela tiden om dessa fuskbyggen med ruttnande hus och sprickor i husväggar. ;)

Japp. Fast på nivåerna där de har slips och kostym. Numer ska man slänga upp husen på en tredjedel av tiden, fast med hälften så många gubbar. Och gärna till sämre betalt också.


allan

Bjorne
2005-07-02, 17:40
men om du ska utbilda dig så ta ngt du tycker verkar intressant. Du kan ju inte förutspå hur det kommer se ut om 5år? Fast ekonomer lär ju sverige ha tillräckligt av för 100000årDet var inte så jag tänkte när jag skapade tråden...


Exakt vad är en intellektuell?I samanhanget, en person som vill ha lite mer hjärnarbete än det erbjuds på ett bygga.


När det gäller intellektuella - tja, det finns ingen plats för dumskallar på byggena längre.Det är möjligt, dock är det knappast en jobb där man kan utvecklas speciellt mycket som person. Inte speciellt mycket hjärnarbete, även om det är en del.

Säger absolut inte att de är ett lågt yrke eller så, många trivs med det, man kan tänka på annat under dagen.

Allan
2005-07-02, 17:41
......man kan tänka på annat under dagen.

Du har garanterat gått på gipsning, det hör jag det.


allan

Cilia
2005-07-02, 17:44
När det gäller intellektuella - tja, det finns ingen plats för dumskallar på byggena längre.
allan
herregud jag träffar dom dagligen.
Man undrar konstant vad dom tänker med.
Jag blir lika förvånad varje gång.


OnT - jag tror inte på att utbilda sig till ett sk bristyrke för det tar ett par år att få en bra utbildning och det är sällan ngn som kan sia så långt in i framtiden. Utbilda dig till ngt som du är intresserad av. Är man duktig finns det alltid plats för en. Reklambranschen har många lycksökare men det kan vara kul. Frågan är bara om man orkar gå omkring och vara hipp hela livet?

Bjorne
2005-07-02, 17:56
Du har garanterat gått på gipsning, det hör jag det.


allanArbetar inte som snickare där ute, utan gör eletrikerns arbete. Visst blir det att kolla en del på ritningar och planera i mellan åt, dock går jag igenom en jäkla massor uppe i huvud som inte har med arbetet att göra under arbetsdagen och arbetar inte speciellt slött. Min handledare har arbetat med det i väldans massor av år och jag som bara arbetat med det i några månader nu, får samma arbetsuppgifter och gör en hel del själv. Det bygger jag mitt utalande på. Samt att jag ofta paserar de andra yrkesgrupperna, de står för det mesta på samma ställe och gör samma sak. Samma som en expedit i en klädesbutik, eller arbetande på Burger King...

Fördommar, nej, dock kanske det misstolkas. Självklart något som kräver en vis del hjärnaktivitet, dock inte speciellt mycket jämnfört med många andra yrken...

aliquis
2005-07-02, 17:56
Inom byggmarknaden skriker de efter folk, vad jag har förstått - dock inte speciellt kul jobb för den intellektuella individen.
BS iofs, lär ju vara grymt skönt att få jobba med kroppen hela dagen, och när man sedan kommer hem kan man väl syssla med vad man vill.
Reception, städning o annan sörja däremot.

hasse36
2005-07-02, 17:57
Någon mer än jag som tycker att det luktar 1990? Höga huspriser, lätt att få jobb i byggbranschen och borgarna vinner valet nästa år.

Sälj ditt hus/bostadsrätt och flytta till en hyresrätt. Nästa år smäller det.
Om 3-4 år kan du köpa tillbaka ditt hus för 60-70% av det du sålde för.

Bjorne
2005-07-02, 17:58
OnT - jag tror inte på att utbilda sig till ett sk bristyrke för det tar ett par år att få en bra utbildning och det är sällan ngn som kan sia så långt in i framtiden. Utbilda dig till ngt som du är intresserad av. Är man duktig finns det alltid plats för en. Reklambranschen har många lycksökare men det kan vara kul. Frågan är bara om man orkar gå omkring och vara hipp hela livet?

Det var inte så jag tänkte när jag skapade tråden...... och fortfarande inte så jag tänker...

Tycker bara det är intressant.

Bjorne
2005-07-02, 17:59
BS iofs, lär ju vara grymt skönt att få jobba med kroppen hela dagen, och när man sedan kommer hem kan man väl syssla med vad man vill.
Reception, städning o annan sörja däremot.Har jag sagt något annat?

Cilia
2005-07-02, 18:01
Sälj ditt hus/bostadsrätt och flytta till en hyresrätt. Nästa år smäller det.
Om 3-4 år kan du köpa tillbaka ditt hus för 60-70% av det du sålde för.
och vart ska vi bo under tiden?

Cilia
2005-07-02, 18:02
... och fortfarande inte så jag tänker...

Tycker bara det är intressant.
vad menar du då?
bara i allmänhet hur marknaden ser ut?
om nu alla missuppfattar dig kan du väl förklara vad du menar så vi förstår *s*

Action
2005-07-02, 18:02
En civilingenjörsutbildning är alltid en bra utbildning. Man slipper oftast välja inriktining direkt vid start och får en bred utbildning som medför att du har många möjligheter senare i livet. Även intellektet stimuleras en hel del under tiden. ;)

Bjorne
2005-07-02, 18:11
vad menar du då?
bara i allmänhet hur marknaden ser ut?
om nu alla missuppfattar dig kan du väl förklara vad du menar så vi förstår *s*Jag tycker bara det är intressant hur den nuvarande marknaden ser ut, inte för att kunna anpassa mig, utan för att jag bara är intresserad.

Jorgen
2005-07-02, 18:19
Säger absolut inte att de är ett lågt yrke eller så, många trivs med det, man kan tänka på annat under dagen.
Ja det är klart att man kan tänka på annat under dagen. Det kan man nog på alla yrken, även dom som du kallar mer intellektuella.
Det är dessutom en enorm skillnad på vad man har för jobb. Att gå och gipsa lägenheter i nio månader kräver inte så mycket tankeverksamhet efter den första lägenheten. Resten ser ungefär likadana ut, men att gå och forma trappor är tex något som kräver att man tänker till. Att sen dagens arkitekter och konstruktörer ofta tänker med arslet när dom ritar husen (om man nu överhuvudtaget får ut några ritningar innan man sätter igång) gör att man får använda njuren för att få ihop det.

Cilia
2005-07-02, 18:22
Ja det är klart att man kan tänka på annat under dagen. Det kan man nog på alla yrken, även dom som du kallar mer intellektuella.
Det är dessutom en enorm skillnad på vad man har för jobb. Att gå och gipsa lägenheter i nio månader kräver inte så mycket tankeverksamhet efter den första lägenheten. Resten ser ungefär likadana ut, men att gå och forma trappor är tex något som kräver att man tänker till. Att sen dagens arkitekter och konstruktörer ofta tänker med arslet när dom ritar husen (om man nu överhuvudtaget får ut några ritningar innan man sätter igång) gör att man får använda njuren för att få ihop det.
absolut.
det finns fler än hantverkare som inte tänker innan dom kör vidare.
det är som om många inte känner ngt ansvar för det dom presterar och ingen stolthet över att göra ett bra arbete.

Jorgen
2005-07-02, 18:26
absolut.
det finns fler än hantverkare som inte tänker innan dom kör vidare.
det är som om många inte känner ngt ansvar för det dom presterar och ingen stolthet över att göra ett bra arbete.
Visst finns det. Vissa slarvar mer än andra. Och dom finns inom alla yrken.
Jag vill alltid göra ett jobb som jag själv är nöjd med. Det skall ha samma kvalite som om jag skulle gjort det till mig själv.

hasse36
2005-07-02, 18:26
och vart ska vi bo under tiden?vart du vågar skriva vart. Vet du inte att jag är språkpolis *slap*

Men för att svara på din fråga så kan du väl bo i den där hyresrätten dit jag föreslog att du skulle flytta. :D

Bjorne
2005-07-02, 18:48
Ja det är klart att man kan tänka på annat under dagen. Det kan man nog på alla yrken, även dom som du kallar mer intellektuella.Självklart, men olika mycket. Det är väldigt sällan under dagen, som jag faktiskt måste koncentrera mig, vilket gör att lätt blir väldigt tråkigt. Nu är jag visserligen på ett nybygga, vilket är lite av ett extremfall, dock har nybygget i dessa områden pågått i några år, många har arbetat på samma ställe i dessa år och hjärnaktiviten ligger nog inte på topp dagarna i ända...

Cilia
2005-07-02, 18:48
vart du vågar skriva vart. Vet du inte att jag är språkpolis *slap*

Men för att svara på din fråga så kan du väl bo i den där hyresrätten dit jag föreslog att du skulle flytta. :D
det var ett skojskriveri men det kanske inte gick fram

och hur får jag tag på en hyresrätt i Stockholms innerstad?

Allan
2005-07-02, 18:53
För övrigt irriterar det mig till vansinnets gräns att någon skriver den intellektuella individen när det, eftersom det uppenbarligen handlar om en man som heter Bjorne, borde heta den intellektuelle individen


allan
också språkpolis

Jorgen
2005-07-02, 18:53
Självklart, men olika mycket. Det är väldigt sällan under dagen, som jag faktiskt måste koncentrera mig, vilket gör att lätt blir väldigt tråkigt. Nu är jag visserligen på ett nybygga, vilket är lite av ett extremfall, dock har nybygget i dessa områden pågått i några år, många har arbetat på samma ställe i dessa år och hjärnaktiviten ligger nog inte på topp dagarna i ända...
Vad har du för uppgifter på jobbet då?

Jet
2005-07-02, 18:55
Någon mer än jag som tycker att det luktar 1990? Höga huspriser, lätt att få jobb i byggbranschen och borgarna vinner valet nästa år.

Sälj ditt hus/bostadsrätt och flytta till en hyresrätt. Nästa år smäller det.
Om 3-4 år kan du köpa tillbaka ditt hus för 60-70% av det du sålde för.

Helt rätt det du säger, och då står jag där med en stor hög kontanter och köper billigt, mohahahahahaha

vrålapa
2005-07-03, 01:13
När det gäller byggfirmor - se till att de har kollektivavtal eller är medlemmar i lokala byggmästarföreningen. För säkerhets skull. Se till att använda skydd och jobba inte med grejer ni inte kan. Gör ni illa er ska ni anmäla det - INTE ta en femhundring i nypan för att glömma det.
När det gäller intellektuella - tja, det finns ingen plats för dumskallar på byggena längre. Men har man inte yrkesbevis blir man naturligtvis hänvisad till att skyffla gips eller liknande.


allan


Sant sant. Fast då ska man ju hålla sig till dom större företagen. Då har vi det där med yrkesbevis, det får jag inte förrän jag har jobbat ca 2år som lärling. Såå.. Jag vill helst jobba på ett större företag för att det är bättre personalpolitik.

vrålapa
2005-07-03, 01:14
Flytta söderut. Här nere finns det massor med jobb (billig öl, snygga brudar och sol året runt). Jag blir själv kontaktad av andra firmor lite då och då som undrar om jag är sugen på att börja hos dom istället.


I värsta fall får jag göra det! Trivs här uppe, men vad ska jag göra?

skaparn
2005-07-03, 08:12
Helt rätt det du säger, och då står jag där med en stor hög kontanter och köper billigt, mohahahahahaha

Och efter den hyperinflation som säkert följer med desperata försök att avskriva alla atatliga skulder är dom värd vad?
Ska personligen stå där med 2000 fat olja och några kilo guld.

Bjorne
2005-07-03, 08:24
För övrigt irriterar det mig till vansinnets gräns att någon skriver den intellektuella individen när det, eftersom det uppenbarligen handlar om en man som heter Bjorne, borde heta den intellektuelle individen


allan
också språkpolisMenade i ren allmänhet, syftade på intellektuella individer i allmänhet, flera personer.
Vad har du för uppgifter på jobbet då?Gör nästan exakt samma uppgifter som min handledare. Ex att koppla en elcentral får jag dock inte göra, eftersom det skulle vara olagligt, dock är ju knappast det något jätteavancerat, rullbandsjobb...

Hades
2005-07-04, 08:22
Ett problem är att folk är så j-vla rädda för att flytta för att få jobb. Istället väljer många att gå arbetslösa eller ta ett jobb som de egentligen inte vill ha, bara för att de inte vågar lämna tryggheten i staden de kommer från.

hangatyr
2005-07-04, 08:28
För övrigt irriterar det mig till vansinnets gräns att någon skriver den intellektuella individen när det, eftersom det uppenbarligen handlar om en man som heter Bjorne, borde heta den intellektuelle individen


allan
också språkpolis

på tal om intellektuell: menade du inte intelligent när du i början av tråden skrev att man måste vara intellektuell för att jobba som snickare? en intellektuell är ju en boklärd person medan en intelligent inte nödvändigtvis måte ha studerat eller dylikt, utan som "bara" är smart.

men behöver inte vara intelligent bara för att man är intellektuell.

Mental
2005-07-04, 09:02
Ett problem är att folk är så j-vla rädda för att flytta för att få jobb. Istället väljer många att gå arbetslösa eller ta ett jobb som de egentligen inte vill ha, bara för att de inte vågar lämna tryggheten i staden de kommer från.

Jo, problemet är ju att arbete byter man lite nu och då. Men bygga bra nätverk med vänner och kompisar tar tid, har man dessutom flickvän/fru/sambo som har jobb och kanske ett par barn med egna kompisar och skola/dagis som de fungerar på så är det jävligt svårt att bara rycka upp allt för att jag vill ha ett jobb som jag trivs bättre på...

Hades
2005-07-04, 09:30
Jo, problemet är ju att arbete byter man lite nu och då. Men bygga bra nätverk med vänner och kompisar tar tid, har man dessutom flickvän/fru/sambo som har jobb och kanske ett par barn med egna kompisar och skola/dagis som de fungerar på så är det jävligt svårt att bara rycka upp allt för att jag vill ha ett jobb som jag trivs bättre på...
Jo, jag syftade framförallt på folk som precis gått ut gymnasiet eller så.

jwzrd
2005-07-04, 09:50
på tal om intellektuell: menade du inte intelligent när du i början av tråden skrev att man måste vara intellektuell för att jobba som snickare? en intellektuell är ju en boklärd person medan en intelligent inte nödvändigtvis måte ha studerat eller dylikt, utan som "bara" är smart.

men behöver inte vara intelligent bara för att man är intellektuell.

Framförallt känns det lite... Alternativt att påtala hur viktigt det är att uppfattas som en intellektuell minst två gånger i varje inlägg. Kanske dags att testa ett annat sätt, Bjorne?

Mental
2005-07-04, 09:57
Jo, jag syftade framförallt på folk som precis gått ut gymnasiet eller så.

Men då är man ju mera äventyrlig? Jag jobbar kvar på orten där jag föddes, och jag trivs, men jag skulle gissa att 80-90% av mina gamla klasskamrater har flyttat pga äventyrslusta, arbete eller studier.

Hade jag inte jobb här så skulle jag söka mig någon annan stans, för jag har inget mer än min bostadsrätt som binder mig här. Har sökt jobb både i stockholm och på irland sist jag var arbetslös, men jag han få ett annat jobb på orten så det blev inte nödvändigt.

Hades
2005-07-04, 10:08
Men då är man ju mera äventyrlig? Jag jobbar kvar på orten där jag föddes, och jag trivs, men jag skulle gissa att 80-90% av mina gamla klasskamrater har flyttat pga äventyrslusta, arbete eller studier.
Ja, det kanske beror på var man kommer ifrån. Jag upplever att många ungdomar är rädda att flytta på sig, men det kanske bara är på vissa ställen det är så.

Bjorne
2005-07-04, 13:55
Framförallt känns det lite... Alternativt att påtala hur viktigt det är att uppfattas som en intellektuell minst två gånger i varje inlägg. Kanske dags att testa ett annat sätt, Bjorne?jag förstår inte varför folk tog illa upp för att jag skrev så? Jag anser inte att det är ett jobb för de som hellre vill arbeta lite med hjärnan än med kroppen, inte mer med det.

Varför ska folk se det som något negativt?

hasse36
2005-07-04, 14:21
jag förstår inte varför folk tog illa upp för att jag skrev så? Jag anser inte att det är ett jobb för de som hellre vill arbeta lite med hjärnan än med kroppen, inte mer med det.Det värsta är när man måste tänka lite grand och vara koncentrerad på något trivialt. Jag har tidigare jobbat med "parkskötsel" eller vad man skall kalla det för.

Det bästa jag visste var att gå med en gräsklippare för då ägde jag mina tankar. Det värsta var att plantera blommor för då skulle man tänka på vilka som passade ihop.

Antingen skall man arbeta mycket med hjärnan - eller inte alls.