handdator

Visa fullständig version : Diabetestips??


Lizzie
2005-07-02, 11:15
Har en vän som fått diabetes, som nu kommer få lägga om sina icke befintliga kostvanor till regelbundna måltider. Han som aldrig ätit ett mellanmål eller läst en innehållsförteckning behöver all hjälp i världen. Han ska gå till en dietist längre fram. Jag har berättat om GI att det kan vara en stor hjälp. Nu till mellanmålen, som inte bara kan bestå av frukt utan kanske lite mer protein.
Jag vet att det finns diabetiker här på forumet - vad äter ni som mellanmål. Några tips till en som aldrig förr ätit mellanmål - nåt som lätt kan tas med till jobbet oxå. En grov osötad ägg / tonfisk / makrill macka var det jag sporadiskt kom på. Omeletter som lunch eller middag måste väl vara bra mat?
Annars bra vanlig husmanskost eller?

Har ni tips till en nybliven diabetiker??

Sverker
2005-07-02, 11:32
Mellanmålen har ju till uppgift att plana ut blodsockret över dagen. Per definition bör de alltså innehålla en del kolhydrat med lägre GI.

Själv äter jag bröd som jag antingen bakar själv eller köper. Måltiden kompletteras med med någon mager proteinkälla som 17 % ( 30+ ) ost, mager skinka eller varför inte makrill i tomatsås.
Genom att mellanmålet innehåller protein och lite fett också så sänks blodsockerstegringen betydligt och blodsockret håller sig på en jämnare nivå.

Någon frukt som äpple är ett utmärkt mindre mellanmål.

Davil
2005-07-02, 11:34
Har en vän som fått diabetes, som nu kommer få lägga om sina icke befintliga kostvanor till regelbundna måltider. Han som aldrig ätit ett mellanmål eller läst en innehållsförteckning behöver all hjälp i världen. Han ska gå till en dietist längre fram. Jag har berättat om GI att det kan vara en stor hjälp. Nu till mellanmålen, som inte bara kan bestå av frukt utan kanske lite mer protein.
Jag vet att det finns diabetiker här på forumet - vad äter ni som mellanmål. Några tips till en som aldrig förr ätit mellanmål - nåt som lätt kan tas med till jobbet oxå. En grov osötad ägg / tonfisk / makrill macka var det jag sporadiskt kom på. Omeletter som lunch eller middag måste väl vara bra mat?
Annars bra vanlig husmanskost eller?

Har ni tips till en nybliven diabetiker??

Ett mkt bra tipps från mig (som har diabetes) är att din kompis väldigt ofta kollar sitt blodsocker den första tiden. Han komemr att lära sig mkt hur kroppen reagerar på det han stoppar i sig och hur mkt insulin han skall ta.

Ett bra mellanmål för honom är samma som ett bra mellanmål för en ickediabetiker.

mvh

Baha
2005-07-02, 13:37
Tycker att en frukt funkar bra, iaf för mig.

Många vill ju inte äta typ ett massivare mellanmål och då kan det ju vara lämpligt.

Men som sagt, alla är ju olika och jag håller med föregeånde att han skall kolla mkt som fan i början för att se hur man SJÄLV regarerar. DEt viktiga är inte att man skall äta efter ett visst vis eller vissa principer etc utan att få ett så bra blodsocker som möjligt och få ett sätt att leva som funkar för en själv.

Lizzie
2005-07-02, 17:11
Okey, tack alla!!
Han sa själv att han tror läkaren sa att frukt inte passade så bra som mellanmål pga av den höga fruktosen, men han har fått så mycket ny info att han svamlar mycket. Han kollar sitt blodsocker hela tiden och det pendlar mellan 11 (före måltid) och 17 (efter måltid) så han tar nog för lite insulin, för det är ju fööör högt.

Ni som har diabetes här...äter ni vanlig husmanskost med tre timmars mellanmål? Tänker ni mycket på GI? Äter ni tex potatis?

Davil
2005-07-03, 21:49
Okey, tack alla!!
Han sa själv att han tror läkaren sa att frukt inte passade så bra som mellanmål pga av den höga fruktosen, men han har fått så mycket ny info att han svamlar mycket. Han kollar sitt blodsocker hela tiden och det pendlar mellan 11 (före måltid) och 17 (efter måltid) så han tar nog för lite insulin, för det är ju fööör högt.

Ni som har diabetes här...äter ni vanlig husmanskost med tre timmars mellanmål? Tänker ni mycket på GI? Äter ni tex potatis?

Det händer inte mkt med blodsockret efter ett äpple... Ett mellanmål för mig kan vara ett äpple och en burk lätt-kesella tex.

Jag äter vanlig husmanskost med 2 till 3 timmars mellanrum mellan målen. Självklart äter jag potatis.

Om han ligger mellan 11 och 17 i blodsocker tycker jag han skall gå till sin diabetesläkare och be om råd som leder till en förbättring. Samtidigt så är den första tiden som nybliven diabetiker lite berg&dalbana tills man hittar den rätta vägen.

Lizzie
2005-07-04, 08:38
Tack för svaret. Jo, han ska tillbaka till sin läkare idag för att kolla dosen av insulin - han hade bara permision över helgen. Eftersom han har noll koll på mat, hela familjens matvanor är rena katastrofen så jag har lärt dem läsa innehållsförteckning, förklarat GI och de frågar om hjälp och tar emot små tips - så det ska nog gå bra.