handdator

Visa fullständig version : Snus


DragonOrb
2005-07-02, 00:41
Tjo

är ny här, har sökt igenom forumet efter detta ämne, men hittade inget.

Ialafall, jag snusar. Hur påverkerar det min träning ?, har läst på någon sida tat det gör att man kan skada skelletet lättare.

Aja, ni kanske har lite mera fakta om ämnet.

ArooN
2005-07-04, 20:18
sluta snusa...

kalle_banan
2005-07-04, 21:20
även om det inte skulle påverka träningen nått så borde man sluta snusa ändå. vad får man av det? nickokick och bruna tänder?
spara 20 spänn om dagen i 10 år köp en bil eller nått ist.

yowazzupwannamakeout
2005-07-04, 23:17
Välkommen :cool: Izze här... Håller du hus på viking eller?

Smail
2005-07-05, 10:00
Tobaken i snus innehåller många olika kemiska ämnen däribland nikotin. Nikotin är ett gift som är starkt beroendeframkallande det påverkar bland annat hjärta, blodtryck och cirkulation. Nikotin är ett nervgift som stimulerar hjärnans lustcentrum. Det är lika starkt beroendeframkallande som drogen heroin. En snusares hjärta slår ungefär 15 000 fler slag per dygn än hos en icke snusare viket är påfrestande och slitande för kroppen.

Nikotinhalten i blodet ligger på en jämnare och högre nivå hos snusaren än hos rökaren. Nikotininnehållet i en prilla motsvarar ca 1,5-2 starka cigaretter. Att snusa istället för att röka är alltså inget alternativ. Du får i dig det skadliga nikotinet ändå.

Om du är gravid och snusar blir även ditt blivande barn påverkat och förgiftat. Ditt barn kommer att födas beroende och med ett nikotinbegär.

En prilla eller en portionsförpackning innehåller 1 gram snus.
En genomsnittssnusare använder 15 gram snus/dag. Det motsvarar den mängd nikotin en rökare får av att röka mer än 20-30 starka cigaretter per dag.
Nikotinet drar ihop de små blodkärlen vilket gör att man lättare känner sig frusen om händer och fötter.
Hälsorisker

Högt blodtryck.
Ökad risk att utveckla diabetes typ 2.
Skadar och fräter på tandkött och käkben. Ökar risken för tandlossning
Minskad salivproduktion ger smutsigare munhåla och ökad risk för hål i tänderna.
Impotens.
Forskningen visar att det är skadligt att snusa, till och med skadligare än vad man tidigare trott.

vinster med att sluta snusa
Renare och fräschare i munnen.
Du luktar inte snus.
Maten smakar bättre.
Bättre blodcirkulation och blodtryck.
Hjärtat behöver inte jobba så hårt.
Bättre ekonomi. Planera något roligt för de pengar du sparar.
Mindre risk att skada tänderna och för tandlossning.
Du slipper vara beroende av en drog

Snusning ger också ökad risk för cancer i bukspottskörteln. Riskerna för hjärta och kärl är inte helt klarlagda, men det verkar som att det finns en ökad risk för att man ska få diabetes och hjärt-kärlsjukdomar om man snusar.

(http://www.ltkalmar.se/egenvard/halsovard/snusning.htm)
(www.infomedica.se)
Eur J Cardiovasc Prev Rehabil. 2004 Apr;11(2):101-12.


//Smail

blekfet2
2005-07-05, 10:24
snus är gott......mums

råkkare
2005-07-05, 10:49
Går en dosa rape om dagen lössnus,protionssnus är bara för veklingar
snusa på tycker jag det är var å ens val,fast bra är det ju inte men förbennat gött ere,jag får alltid mer kraft i styrketräningen när jag laggt upp en paj

skaparn
2005-07-05, 11:10
En snusares hjärta slår ungefär 15 000 fler slag per dygn än hos en icke snusare viket är påfrestande och slitande för kroppen.



Då det är 1440 minuter på ett dygn innebär 15000 extra slag att pulsen i snitt är höjd med drygt 10 slag per minut. Och då har väl nikotin ingen permanent effekt på kärlen så med tanke på att en snusare har snus inne låt oss säga bara hälften av dygnets timmar blir det den dubbla höjningen som krävs för att slå 15000 extra slag. 20 slag!!?? Stämmer verkligen detta? Jag hittade inga referenser på den sidan. Dock vill jag minnas att det har postats några undersökningar om snus här tidigare.

King Grub
2005-07-05, 11:22
"Snuff tobacco increased plasma nicotine from 2.8 +/- 0.5 ng/ml to 10.4 +/- 1.1 ng/ml. Mean blood pressure increased by 10 +/- 1 mm Hg, and heart rate increased by 16 +/- 2 beats/min."

J Am Coll Cardiol. 2005 Mar 15;45(6):910-4. Hemodynamic and autonomic effects of smokeless tobacco in healthy young men.

"Daytime ambulatory heart rates were significantly elevated in both smokeless tobacco users and smokers compared with nonusers (69 +/- 14 and 74 +/- 13 beats/min, respectively, versus 63 +/- 12 beats/min)."

Am J Hypertens. 1998 Oct;11(10):1153-63.

jwzrd
2005-07-05, 11:47
Så vitt jag vet försämrar snus upptaget av näring. Det var nog skäl för mig att sluta snusa när jag trappade upp träningen ett snäpp.

meathead
2005-07-05, 12:00
Att leva utan snus är som att leva utan xxx. Rock on snuffers! :hbang:

-- Dessutom finns det flertal studier som visar att nikotin är prestationshöjande vid styrketräning. Dock inte vid kondistionsträning.--

King Grub
2005-07-05, 12:12
Dessutom finns det flertal studier som visar att nikotin är prestationshöjande vid styrketräning.

Referenser på det flertalet studier?

Beast
2005-07-05, 12:22
Jo precis, en cigg/snus innan ett tungt set är precis vad man behöver!!!
haha shit vad folk VILL tro att deras drogvanor är bra för en.

HenrY
2005-07-05, 12:24
Referenser på det flertalet studier?

Aftonbladet!;)

HenrY
2005-07-05, 12:26
Jo precis, en cigg/snus innan ett tungt set är precis vad man behöver!!!
haha shit vad folk VILL tro att deras drogvanor är bra för en.

Mmm, så jävla trött på vissa. Väldigt många tror att snus inte är farligt alls, att det nästan rent ut sagt är bra för kroppen. "Det är ju mycket nyttigare än rökning iaf" är en av kommenterarna man ofta hör.

Callister
2005-07-05, 12:52
Självförnekelse is it.

skaparn
2005-07-05, 13:42
"Snuff tobacco increased plasma nicotine from 2.8 +/- 0.5 ng/ml to 10.4 +/- 1.1 ng/ml. Mean blood pressure increased by 10 +/- 1 mm Hg, and heart rate increased by 16 +/- 2 beats/min."

J Am Coll Cardiol. 2005 Mar 15;45(6):910-4. Hemodynamic and autonomic effects of smokeless tobacco in healthy young men.

"Daytime ambulatory heart rates were significantly elevated in both smokeless tobacco users and smokers compared with nonusers (69 +/- 14 and 74 +/- 13 beats/min, respectively, versus 63 +/- 12 beats/min)."

Am J Hypertens. 1998 Oct;11(10):1153-63.

Den första studien, om jag hittade rätt på nätet, verkar bara ha studerat effekten vid intag av snuset. Det säger ju inget om hur det påverkar kroppen sett över hela dygnet.


Daytime ambulatory heart rates were significantly (P < .05) elevated in both smokeless tobacco users and smokers compared with nonusers (69 +/- 14 and 74 +/- 13 beats/min, respectively, versus 63 +/- 12 beats/min)

Vilket jag har väldigt svårt att få till 15000 slag extra per dygn.

Förstå mig rätt, jag vill inte försvara snus och säga att det är hälsokost men låt oss nyansera det hela.

HenrY
2005-07-05, 13:48
Skaparn: Får jag bara fråga, vart haru fått din quote från Grahn ifrån??:D
Sry om d e offt.

skaparn
2005-07-05, 14:45
Skaparn: Får jag bara fråga, vart haru fått din quote från Grahn ifrån??:D
Sry om d e offt.

I en diskussion om TV-licens. Jag vill minnas att jag hävdade att han legat i marinaden för länge...

...jag hade såklart rätt.

stefannn
2005-07-05, 17:55
svar . snus är inte det minsta farligt allt dom hittar på skulel vara farligt motbevsias ändåefter ett tag

King Grub
2005-07-05, 18:02
snus är inte det minsta farligt

Visst är det det. Bara för att du vill tro något annat är det inte så.

JLL
2005-07-05, 22:59
Att snusa istället för att röka är alltså inget alternativ. Du får i dig det skadliga nikotinet ändå.


...men slipper lungcancer. Tror dom flesta läkare är överens om att det är mindre skadligt att snusa än röka.

Högre puls = högre ämnesomsättning. 200-300 kcal extra per dygn har jag hört...nån som vet om det stämmer?

Spelare inte så stor roll för mig iofs...har inga planer på att sluta oavsett.

watertouch
2005-07-07, 13:40
intressant artikel http://www.medicallink.se/news/printNews.cfm?newsID=1801


"Eftersom nikotinet hittills inte har befunnits vara farligt för redan nikotinanvändare utan mera bara stimulerar kroppens normala beteende, behöver Du inte sluta med själva nikotintillförseln och kan således undvika abstinensbesvären! Nikotinberoendet kan ses som ett besvär, ett hinder, men inte mer. Att sluta med nikotinet kan Du göra om eller när det passar Dig och det spelar ingen roll när"

zipper
2005-08-24, 21:06
Man kan ju iallafall säga att snus inte är lika skadligt som rökning iallaf. Allt som är gott och stimulerande är farligt på något sätt

blekfet2
2005-08-24, 23:35
svar . snus är inte det minsta farligt allt dom hittar på skulel vara farligt motbevsias ändåefter ett tag



jag hoppas du skämtar?!?

har själv snusat i över 10år så jag vet vad som händer med bla. tandköttet (om jag inte slutar snart så kommer en framtand att lossna)....men vem som helst kan juh räkna ut att snus inte är bra för kroppen. Argumentet du stefannn använder gjorde 40-talisterna oxå, å se vad som hänt, många döda pga. rökning.
Å det sas juh att rökning var såååååå bra för kroppen, det fanns rapporter om det också...från ciggtillverkarna. Om några år så kommer dom säkerligen ha "säkra" bevis på att snusning påverkar kroppen på farliga sätt. Men dum som man är så fortsätter man, även om ens liv blir förkortat med kanske några år...

blekfet2
2005-08-24, 23:36
Man kan ju iallafall säga att snus inte är lika skadligt som rökning iallaf. Allt som är gott och stimulerande är farligt på något sätt


ja och toapapper är inte heller lika farligt som rökning..............måste man röka om man inte kan snusa???

Metal_boy_
2005-08-24, 23:39
Lite ironiskt om man försöker va äckligt sund och tro att man ska leva tills man är 100år när man kan bli överkörd imorn.

blekfet2
2005-08-25, 01:44
Lite ironiskt om man försöker va äckligt sund och tro att man ska leva tills man är 100år när man kan bli överkörd imorn.


jo så kan man juh såklart också tänka, men det är bara och börja sniffa bensin då.. :D

skaparn
2005-08-25, 06:42
jag hoppas du skämtar?!?

har själv snusat i över 10år så jag vet vad som händer med bla. tandköttet (om jag inte slutar snart så kommer en framtand att lossna)

Byt sida kanske?

blekfet2
2005-08-25, 10:00
jorå det gör jag...varierar meellan "kram" och portionsnus också..=/