handdator

Visa fullständig version : Gröt under deff


tinkerbell
2005-07-01, 21:21
Här är ett överenkelt recept för gröt när ni deffar/dietar, det är kanske många som inte provat de eller tycker de helt enkelt låter sjukt äckligt. Men jag provade en gång och jag måste säga att de var RIKTIGT gott.

Koka gröt (fiberberikad havregrynsgröt) och häll i lite funlight (jordgubb)
Jag har alldrig hört att någon gjort detta, men jag måste säga att de blir riktigt gott (tycker jag) Man kan också blanda funlight med kesella och slänga i de i gröten, mycket gott.

Men havregrynsgröt + funlight blir gott :)

Tänk på att de tar lite tid till den dära perfekta konsistensen.

Smaklig målis : )

MVH tinkerbell

Mac
2005-07-02, 08:30
Har själv testat att blanda i Fun Light i gröten 1 gång och det gör aldrig mer,, fyfan va äckligt de blev! Testa då hellre att blanda i keso och kanel :eating: :thumbup:

påven
2005-07-02, 08:37
det är godare med sylt

pabb
2005-07-02, 09:20
brukar alltid göra det, gröt+funlight+kanel :thumbup:

replay
2005-07-02, 09:44
om det när något jag hatar så är det fun light i min gröt :) redan provat en gång och gör aldrig om det.

tinkerbell
2005-07-02, 13:43
amen ... de är ju gott :)

omeN
2005-07-03, 19:44
Någonting annat som är gott är lite mosad banan+kanel+kardemumma+sötmandel+kesella och om man nu vill lyxa till det lite extra så kan man ju alltid ha i någon tesked jordnötssmör eller kakao oxå :thumbup:

tinkerbell
2005-07-03, 20:10
Någonting annat som är gott är lite mosad banan+kanel+kardemumma+sötmandel+kesella och om man nu vill lyxa till det lite extra så kan man ju alltid ha i någon tesked jordnötssmör eller kakao oxå :thumbup:

Om man lyxar upp de blir de långt ifrån "deff mat" :booty: *hehe*. Men visst, under en ätardag så.

YTS
2005-07-07, 22:53
Koka gröt (fiberberikad havregrynsgröt) och häll i lite funlight (jordgubb)
Jag har alldrig hört att någon gjort detta, men jag måste säga att de blir riktigt gott (tycker jag)
MVH tinkerbell

Finnarna använder mannagrynsgröt blandat med rödavinbärssaft och då kallas gröten klappgröt. Det är iaf. gott.



YNGVE

hangatyr
2005-07-08, 06:25
Finnarna använder mannagrynsgröt blandat med rödavinbärssaft och då kallas gröten klappgröt. Det är iaf. gott.



YNGVE

gott som fan är det, men man måste vispa gröten i ungefär en vecka innan den är klar när man gör klappgröt.

Snorkfröken
2005-07-08, 08:37
Finnarna använder mannagrynsgröt blandat med rödavinbärssaft och då kallas gröten klappgröt. Det är iaf. gott. YNGVE

Funkar med andra safter också. Har testat göra vispgröt (klappgröt) med funlight, och det smakar mumma det med :thumbup: Hemma har det traditionella receptet alltid varit att göra gröten på lingon. Bären alltså, och inte saft:

Version 1: Traditionell vispgröt med bär

1 l vatten
1,5 - 2 dl mannagryn (mörka och/el fiberberikade om man vill va lite mer nyttig)
1,5 dl socker (kan minskas, beror på smak, funkar ev. också med sötningsmedel)
3 dl lingon (blåbär, vinbär etc. går också fint)
Salt

Koka upp vattnet med bär, socker och en nypa salt i. Låt koka ca. 10 minuter och sila sedan bort "skalen" och annat tuggmotstånd (inte nödvändigt, men ger en "sammetslen" gröt"). Vispa i mannagrynen och låt gröten koka ca. 10 minuter... helt vanligt alltså tills den är klar. Kyl gröten och vispa den sedan fluffig med elvisp (tar inte en vecka ;)) Servera med kall mjölk!

Version 2:
Eftersom jag älskar jordgubbar, måste jag också tipsa om en verklig sommarvariant av vispgröten. Att göra den på jordgubbar! Rivet äpple och t.o.m. mosade persikor lär också bli bra. Tror man kan testa det mesta man kommer på (kanske inte tonfisk :))

1. Välj ut en saft du tror kan passa till ditt val (för jordgubbar är Funligt jordgubb det självklara valet), blanda 1 l. stark saft och koka upp den.
2. Vispa i mannagrynen (1,5 - 2 dl) och koka klart gröten.
3. Låt gröten svalna.
4. Blanda i mosade jordgubbar, rivet äpple, mosade persikor... whatever.
5. Vispa
6. Käka!

z_bumbi
2005-07-08, 09:14
Om man lyxar upp de blir de långt ifrån "deff mat" :booty: *hehe*. Men visst, under en ätardag så.

Var det något fel på det receptet när det gäller deff?

hangatyr
2005-07-08, 10:03
blablabla (tar inte en vecka ;))
!

aha, man kan använda elvisp!

Snorkfröken
2005-07-08, 10:07
aha, man kan använda elvisp!

Yep! Fast om man vispar för hand kan det ju räknas som en del av dagens träning... *flex* ;)

hangatyr
2005-07-08, 10:08
Yep! Fast om man vispar för hand kan det ju räknas som en del av dagens träning... *flex* ;)

:)

carlsm
2005-07-08, 16:59
Hmm, men vill man inte undvika massa kolhydrater under en deff? Det vill iafl jag så gröt är uteslutet för mig, vilket ju iofs är synd för det är gott.

Fredrik_
2005-07-08, 18:59
Hmm, men vill man inte undvika massa kolhydrater under en deff? Det vill iafl jag så gröt är uteslutet för mig, vilket ju iofs är synd för det är gott.

Havregrynsgröt är väl alldeles perfekt deffmat om man inte kör någon extremt kolhydratlåg diet. Och till och med då är havregryn inte dumt att ta till under "laddardagarna".

MyungChul
2005-07-08, 21:56
förstog inte vad det va för speciellt "deff" med den här gröten?

tinkerbell
2005-07-08, 22:12
förstog inte vad det va för speciellt "deff" med den här gröten?

Inga onödiga tillsatser... de räknas som endast " 1 portion havregrynsgröt " ingen sylt, lingon ... Jag anser de smakar mkt bättre än sylt/lingon med tanke på att de är 0-1 kcal i funlight...

tinkerbell
2005-07-08, 22:16
Hmm, men vill man inte undvika massa kolhydrater under en deff? Det vill iafl jag så gröt är uteslutet för mig, vilket ju iofs är synd för det är gott.

Hur mkt man än väger bör man ju iaf minst få i sig 50-60 g kolyhydrater varje dag under en deff, eller? Om man inte är extremt överviktig.

Kolhydrater beövs även under en deff, somsagt så hadlar de om att förbruka mer än vad man stoppar i sig. I havregrynsgröt är där inte "massa kolisar" heller :) Där går vell åt en 250-300 kcal per portion? med andra ord "En måltid" sen tre timmar senare kan man satsa på något proteinrikt, men fattigt på kolhydrater.

// tinker

MyungChul
2005-07-09, 03:20
Inga onödiga tillsatser... de räknas som endast " 1 portion havregrynsgröt " ingen sylt, lingon ... Jag anser de smakar mkt bättre än sylt/lingon med tanke på att de är 0-1 kcal i funlight...

men, du bestämmer ju själv om du vill äta med sylt på, ditt svar är inte speciellt givande.. kanel + rivet äpple ger t.ex inte mycke kcal alls, ta 2gr mindre gryn så är du "kvitt" den marginalen .. och sen, 300kcal är inte en måltid, det är en förrätt/mellanmål och alla "måltider" ska helst innehålla kolhydrater, protein och fett. sen kan du unvika stora mängder fett på morgonen och kolhydrater på kvällen

tinkerbell
2005-07-09, 08:46
men, du bestämmer ju själv om du vill äta med sylt på, ditt svar är inte speciellt givande.. kanel + rivet äpple ger t.ex inte mycke kcal alls, ta 2gr mindre gryn så är du "kvitt" den marginalen .. och sen, 300kcal är inte en måltid, det är en förrätt/mellanmål och alla "måltider" ska helst innehålla kolhydrater, protein och fett. sen kan du unvika stora mängder fett på morgonen och kolhydrater på kvällen

Jo, visst håller med de du säger, äpple med kanel kan vara en annan variant. Man kan ju ta något annat med efter gröten? :)

Zealot
2005-07-09, 09:17
Jag kör fiberberikad havregrynsgröt & sedan slänger jag bara i klyftor från en mandarin i gröten...MUMS! :D

YTS
2005-07-10, 01:28
Jag kör fiberberikad havregrynsgröt & sedan slänger jag bara i klyftor från en mandarin i gröten...MUMS! :D


Enligt min mening är fiberberikade fullkornsprodukter "overkill" då de redan innehåller ca 1/3 del av dagsbehovet av fiber per hg, nu menar jag de 4 inhemska sädesslagen och inte råris eller dyligt. Samt att 1 hg havregryn ger långt mindre än 1/3 del av dagens energibehov.

YNGVE