handdator

Visa fullständig version : Någon från Vasa här??


Bamse
2005-07-01, 18:50
Jag har för mig att det var nån från Vasa här? Emilia?

Jag o en polare tänkte dra dit på en liten fylleweekend och undrar vilket hotell man ska välja!

Båtresa t.o.r samt övernattning med frukost kostar runt 1000-lappen oavsett hotell. Flera av hotellen verkar ha nattklubb på själva hotellet vilket är behändigt när man ska rulla in på rummet sisådär vid 04-tiden... men vilket hotell/nattklubb är roligast då?? Radisson? Vaakuna?

(kolla sidan 2) (http://www.rgline.com/medialibrary/data/Paksom2005SE-{nznn1-rboqv-ok3jg}.pdf)

Bärs
2005-07-01, 21:17
Jag skulle välja Radisson. Där har ni både den irländska puben O'Malleys om ni vill börja lugnt och Vasas kanske främsta nattklubb Royal Night. Där är det praktiskt att avsluta kvällen eftersom ni då lätt kan "rulla in på rummet".

Ni skall naturligtvis supa på flera ställen. Den andra stora nattklubben heter Fontana och ligger precis vid torget (Radisson ligger ett kvarter från torget, det är alltså väldigt koncentrerat). Att stå och vingla på "Fones" terrass en varm sommarnatt är en klassiker (åtminstone brukade det tidigare finnas en terass där). Vid Fontana går Hartmansgränden och en bit på den vid nästa korsning (Sandögatan) hittar ni Papin Nenä (betyder "prästnäsan" på svenska). Helt ok. I källaren under Papin Nenä finns puben D.O.M. (syftar antagligen på dominkanermunkarna el.dyl.) vilken är ganska skön att inleda kvällen på. Facilt etc. Ett ställe ni skall besöka åtminstone kort är puben Oliver's Inn ett kvarter från torget (på andra sidan kvarteret från Papin Nenä). Stället har mer mer eller mindre 100 % svenskt klientel från den omgivande svenska landsbygden. Fulla bönder som sluddrar omkring på sina diverse arkaiska finlandssvenska dialekter alltså. Där är ofta livemusik och bra röj.

http://www.olivers-inn.fi/

Alltså två nattklubbar värda namnet öppna till 04.00: Royal Night och Fontana. Sedan ett otal pubar etc. där runt som lämpar sig för en riktig runda. Gärna en sväng till "Ollis" också. Kom ihåg att 25 % av befolkningen talar svenska som modersmål så det behövs ingen engelska eller dylikt någonstans i stan. Vissa bartendrar kan förstås vara enspråkigt finska men de förstår nog nästan alltid svenska beställningar. Så sover ni på Radisson. Blir kanon :thumbup:

Droog
2005-07-01, 22:22
Så sover ni på Radisson.

Ja, det kan jag garantera när Bamse är med. Sist han inte sov hemma hos sig efter en kväll ute var när han hamnade i fyllecell och innan det var i tält i föräldrarnas trädgård. :D

Slartibartfast
2005-07-02, 06:05
Lyssna på Bärs. Han verkar ha det på klart.

skaparn
2005-07-02, 07:49
Och kom ihåg det finska mottot:
"Vi kan minsann supa utan att ha roligt"