Visa fullständig version : kolhydrater
Jag kan inte förstå? Vissa säger att man ska undvika kolhydrater medan andra tycker motsatsen. Hur ligger det till, kan någon förklara för mig?
Jag kan inte förstå? Vissa säger att man ska undvika kolhydrater medan andra tycker motsatsen. Hur ligger det till, kan någon förklara för mig?
Kolhydrater är bra. Du behöver kolhydrater för att orka träna och för att kunna återhämta dig. Det man bör tänka på är att välja rätt sorts kolhydrater. I samband med träning, precis före och efter, är det ok med snabba kolhydrater. Resten av dagen bör du satsa på lågglykemiska kolhydrater.
Sedan att man inte behöver trycka några absurda mängder för att orka träna det är en annan femma, men också väldigt individuellt. Jag orkar bra när jag ligger runt 150 gram/dag.
hur ska jag se efter på näringsinnehållet vad som är lågt och högt?
hur ska jag se efter på näringsinnehållet vad som är lågt och högt?
Du kolla i en GI tabell, näringsinnehållet kan man inte riktig alltid går efter.
Kolhydrater behövs för det är kroppens toppfartsbränsle. Men ofta äts det för mycket och för snabba kolhydrater. Genom att begränsa kolhydraterna (typ ris-pasta-bröd-potatis) och ta mindre portioner av det och öka på portionerna på proteinet (typ köttet-fisk-ägg-kyckling) brukar en önskad viktminskning vara lättare.
Vill man veta om kolhydrat-livsmedlet har högt eller lågt GI får man titta i en GI tabell. Man kan säga ju fastare-grövre ett livsmedel är ju gögre GI. Ett livsmedel som är poröst med mycket socker i har ett högt GI. Det är bara kolhydratslivsmedel som ett GI kan mätas på eftersom det inte behövs något insulin för att bryta ner fett eller protein.
King Grub
2005-07-01, 20:25
Ett livsmedel som är poröst med mycket socker i har ett högt GI.
Oftast är det faktiskt tvärtom: att det är dom icke-sötade "porösa" livsmedlen som har högst GI. Socker är lågglykemiskt och drar ned GI:t. Jämför Frosties med Corn Flakes, t ex.
Det är bara kolhydratslivsmedel som ett GI kan mätas på eftersom det inte behövs något insulin för att bryta ner fett eller protein.
Det är inte bara kolhydrat som frisätter insulin. Protein frisätter i många fall mer. Samma energimängd fisk frisätter mer insulin än samma energimängd pasta. Du tänker säkert på att protein inte leder till blodsockerpåverkan? :) För insulin frisätter det.
Nu låter det som förut. Först är kolhydrater bra, sedan ska jag undvika dem?
Lasse Kongo
2005-07-02, 09:02
Kolhydrater ska aldrig aldrig aldrig ngnsin undvikas!
Det är det absolut viktigaste näringsämnet under både uppbyggnad och diet.
ALDRIG undvika kolhydrater!
Rockhard
2005-07-02, 09:09
Kolhydrater ska aldrig aldrig aldrig ngnsin undvikas!
Det är det absolut viktigaste näringsämnet under både uppbyggnad och diet.
:thumbup:
Dessutom är kolhydrater gott :eating:
Doctor Snuggles
2005-07-02, 10:19
Det är väl en bra regel att undvika kolhydrater i större mängd på kvällen (alt. sista mål), eftersom chansen att det lagras som fett då är större, har jag för mig. Personligen märker jag en stor skillnad om jag bara äter proteiner och ytterst lite kolhydrater om något alls efter kl 7 på kvällen, går ner i kroppsfett rätt snabbt på det sättet.
Lasse Kongo
2005-07-03, 06:59
Det är väl en bra regel att undvika kolhydrater i större mängd på kvällen (alt. sista mål), eftersom chansen att det lagras som fett då är större, har jag för mig. Personligen märker jag en stor skillnad om jag bara äter proteiner och ytterst lite kolhydrater om något alls efter kl 7 på kvällen, går ner i kroppsfett rätt snabbt på det sättet.
Stämmer nog, men beror lite på va man har för mål, ska man dessutom träna tidigt på morgonen så stoppar jag gärna i mig lite kolisar innan jag lägger mig, äter man en vettig kost så kan man ej bli fet av lite kolisar på kvällen.
Dessutom sover jag och somnar jag SÅÅÅ mkt bättre med lite kolisar i kroppen, behövs inga jättemängder, men det lilla man stoppar i sig gör grym skillnad.
Kolisar rockz ze hus.
Som en parentes är det nästan omöjligt att helt undvika kolhydrater; det skulle vara om man lever på luft då. Så gott som alla celler har nämligen små kolhydratdelar på cellytan som fungerar som kontaktytor, identitetsmarkörer (t.ex. antikropparna på blodkroppsytan som avgör ens blodgrupp) etc. Det är förstås alldeles för små mängder för att det skall få någon effekt i praktiken, men tillräckligt mycket för att det skall låta lite roligt när man hör folk säga att de nollar "kolhydratintaget".
Ett bonustillskott till den personliga potten av Värdelöst Vetande. :D
Jag orkar bra när jag ligger runt 150 gram/dag.
fast det är ju en liten mängd kolhydrater per dag.
säger inte att du har nollat men inte tusan är det några ordentliga portioner pasta/potatis/ris?
mangemani
2005-07-03, 19:46
150gr kolhydrater pe dag är rätt så lite ja.
men jag håller med,käkar uppåt den siffran jag med nu under dieten och jag klarar mej gott och väl på det(alltså välbefinande och energi).
portioner som består av 30 gr kolhydrater är tydligen :thumbup: har jag märkt:) (proteiner och fett inräknat förstås)samt att man läggr ner kolhydraterna helt typ 6 timmar innan man lägger sej och enbart käkar fett och proteiner.
Det finns ju ett gamalt talessätt inom kost&träningsvärlden som säger "Fettet brinner i kolhydraternas låga" och det ligger en viss sanning i det. Att gå för lågt på kolisarna tjänar man verkligen inget på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.