handdator

Visa fullständig version : Gå eller jogga?


Slartibartfast
2005-07-01, 06:52
Om jag går 30 minuter förbränner jag ca 230 kcal. Om jag joggar förbränner jag ca 430 kcal på 30 minuter.

Grejen är ju den att om jag joggar förbrukar jag glykogen och måste ta en drink efteråt. Då får jag ju i mig en massa kalorier ändå, så vad är egentligen smartare för viktnedgång?

King Grub
2005-07-01, 07:01
Om du ersätter förlorad energi är det klart att du inte går ner i vikt. Själva syftet med konditionsträningen är att förbruka mer energi, inte kvitta det du gjort av med. Det är ju det du inte skall göra - ersätter du all energi du gör av med, hamnar du i energibalans och tappar ingen fettvikt.

Och en gainer efter en joggningsrunda låter helsnurrigt om rundan är i fettförbränningssyfte. Varför inte lägga rundan innan en vanlig måltid, en inplanerad måltid med bestämt kaloriinnehåll.

Slartibartfast
2005-07-01, 07:04
AHAA!

Jag har trott att man måste ersätta det förlorade glykogenet annars blir styrketräningen lidande.

Vafan då har jag ju gått hela deffen då jag hade kunnat springa!!!

HA HA HA HA HA HA H AH AH AHA! Jag är så korkad ibland att det borde vara licensbelagt.

Slartibartfast
2005-07-01, 07:09
Men visst ÄR det så att joggning sliter på glykogenförråden medan gång inte gör det?

Har alltid hört att man inte ska springa när man deffar, utan gå istället. Vad beror det på i så fall?

King Grub
2005-07-01, 07:10
Jag har trott att man måste ersätta det förlorade glykogenet annars blir styrketräningen lidande.

Jovisst, men det måste inte ske på studs i form av druvsockerlösning. Kolhydrat från dina kommande vanliga måltider kommer att lagras in som muskelglykogen.

Hade det varit hård konditionsträning i rent prestations- och konditionsförbättrande syfte, inte förbränningssyfte, är det säkert en fördel att så snabbt som möjligt ersätta glykogen och skapa återhämtningsmiljö, med t ex en gainer. Sådan träning är naturligtvis inte helt förenlig med ett fettförbrännande energiunderskott.

King Grub
2005-07-01, 07:12
Men visst ÄR det så att joggning sliter på glykogenförråden medan gång inte gör det?

Har alltid hört att man inte ska springa när man deffar, utan gå istället. Vad beror det på i så fall?

Ja, du förbrukar muskelglykogen. So what? Som jag skrev ovan, äter du vanlig mat kommer kolhydraterna från dessa mål att lagras in som glykogen. Glykogeninlagringen sker som snabbast direkt efter aktivitet (styrketräning i synnerhet), men den är inte på något sätt avstängd dygnets övriga timmar.

Anledningen är en felaktig rädsla att förlora muskelprotein och tyna bort.

Slartibartfast
2005-07-01, 07:12
Aha, ok.

Men var går gränsen mellan fettförbränningsjogging och konditionshöjandejogging? Hur slut får man vara? Hur snabbt får man springa? Hur länge?

King Grub
2005-07-01, 07:13
Aha, ok.

Men var går gränsen mellan fettförbränningsjogging och konditionshöjandejogging? Hur slut får man vara? Hur snabbt får man springa? Hur länge?

Optimal fettförbränning för tränade individer nås vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max (runt 75% av maxpuls) på fastande mage. Och löpning är en effektivare fettförbrännare än t ex cykel, även vid motsvarande intensitet.

Vid en intensitet av 80% av Vo2Max och däröver kommer 75% av energin från kolhydrat. Det är alltså hård löpning. Även om energin kommer från kolhydrat kommer det att bidra till fettförlust om aktiviteten gör att du hamnar på energiunderskott. Det är dygnsbalansen som är viktigast. Men så intensiv löpning finns det ingen anledning att satsa på för fettförbränning, om det inte är intervallöpning det handlar om.

Slartibartfast
2005-07-01, 07:13
Anledningen är en felaktig rädsla att förlora muskelprotein och tyna bort.

Huvudet på spiken!

Så det är bara min egen ogrundade nojja. :thumbup:

Nu är det löpa som gäller! Tjohoo!

Slartibartfast
2005-07-01, 07:15
Och löpning är en effektivare fettförbrännare än t ex cykel, även vid motsvarande intensitet.

Jasså det är det?! *antecknar*

Slartibartfast
2005-07-01, 07:15
Hur räknar man ut sin maxpuls?

King Grub
2005-07-01, 07:16
Hur räknar man ut sin maxpuls?

http://www.utsidan.se/ddb/traning/traningslara/traning/157.htm

Slartibartfast
2005-07-01, 07:33
http://www.utsidan.se/ddb/traning/traningslara/traning/157.htm

Hmmm. Blir nog till att införskaffa en pulsklocka.

Slartibartfast
2005-07-01, 07:34
Optimal fettförbränning för tränade individer nås vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max (runt 75% av maxpuls) på fastande mage.

Vad ska då pulsen ligga på vid konditionshöjande träning?

King Grub
2005-07-01, 07:43
Över 70% av maxpuls förbättrar kondition. 70-90%. Även under 70% förbättrar status hos otränade, så det beror på din nuvarande kondition. Och det är inte uteslutande konditionsträning eller fettförbränning som sker.

Slartibartfast
2005-07-01, 08:00
Det här är nog den mest lärorika tråden på väldigt länge för mig personligen!

Tusen tack! :bow:

Cupofcoffee
2005-07-01, 10:40
Jag instämmer med föregående talare. :thumbup:

n1tro
2005-07-01, 10:47
samma här :kickass:

Johan_P
2005-07-01, 11:37
Och löpning är en effektivare fettförbrännare än t ex cykel, även vid motsvarande intensitet.

Just nu cyklar jag en runda på 12 km varje morgon, på fastande mage alltså. Skulle det var effektivare att jogga halva rundan när det gäller fettförbränning?

Kan man påstå att cykling på fastande mage är mycket sämre än joggande på fastande mage?

King Grub
2005-07-01, 11:39
Du får jämföra samma tid för båda aktiviteterna.

"The aim of the present study was to compare the intensity that elicits maximal fat oxidation (Fat(max)) determined using a cycle-ergometer and a treadmill-based protocol. Twelve moderately trained male subjects (66.9 +/- 1.8 mL. kg(-1). min(-1)) performed 2 graded exercise tests to exhaustion. One test was performed on a cycle ergometer while 1 test was performed on a motorized treadmill; stage duration during both trials was 3 minutes. Gas exchange measurements and heart rate (HR) recordings were performed throughout exercise. Fat oxidation rates were calculated using stoichiometric equations. Maximal fat oxidation rates were significantly higher during running compared with cycling (0.65 +/- 0.05 v 0.47 +/- 0.05 g. min(-1)). However, the intensity, which elicited maximal fat oxidation, was not significantly different between the cycle ergometer and treadmill test (62.1 +/- 3.1 v 59.2 +/- 2.8% Vo(2)max, respectively). Fat oxidation rates were significantly higher during the treadmill test compared with the cycle ergometer test from 55 to 80%Vo(2)max."

Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.

"Recent studies showed that the maximal fat oxidation seems to be different in men and women and that it can be influenced by type and intensity of exercise. Nineteen endurance trained male (V.O (2)peak 61.3 +/- 4.4 ml x kg (-1) x min (-1)) and 17 female (V.O (2)peak 52.8 +/- 4.5 ml x kg (-1) x min (-1)) athletes were studied over 30 min at 55, 65 and 75 % V.O (2)peak on a treadmill and a cycling ergometer in order to find the intensity and kind of exercise with the highest absolute fat oxidation. For women, normalised (per body weight) fat oxidation was higher at 75 % V.O (2)peak than at 55 % V.O (2)peak for both running (p = 0.02) and cycling (p = 0.01). Women also oxidised a significantly higher percentage of fat with regard to total energy expenditure than men in running (p = 0.02) and cycling (p = 0.004). Normalised carbohydrate oxidation was significantly higher for men at each tested intensity (p < 0.05) and compared to kind of exercise in men (p = 0.006) and women (p = 0.002) in cycling than in running. Men and women showed a significantly higher normalised fat oxidation for running compared to cycling (p = 0.01)."

Int J Sports Med. 2004 Jan;25(1):38-44. Fat oxidation in men and women endurance athletes in running and cycling.

Tycker du bättre om att cykla skall du naturligtvis göra det i stället för att tvinga dig ut på en löprunda.

Spungebob
2005-07-01, 12:19
Om jag går 30 minuter förbränner jag ca 230 kcal. Om jag joggar förbränner jag ca 430 kcal på 30 minuter.

Grejen är ju den att om jag joggar förbrukar jag glykogen och måste ta en drink efteråt. Då får jag ju i mig en massa kalorier ändå, så vad är egentligen smartare för viktnedgång?

Är nog olika men jag skulle rösta på att promenera.

Slartibartfast
2005-07-01, 12:50
Är nog olika men jag skulle rösta på att promenera.

Har du läst igenom tråden??

Har framkommit en hel del intressant fakta som jag inte visste om från början.

Jay-Z
2005-07-01, 12:51
Har du läst igenom tråden??

Har framkommit en hel del intressant fakta som jag inte visste om från början.

Jag tänkte svara samma sak. :D

Bara det att det skiljer 200 Kcal på samma tidsåtgång borde ju tala för löpandet. Ja, det och resten av tråden. :thumbup:

FredsAmiralen
2005-07-01, 13:35
Startade en tråd som försvann pga återflytten... skrev om intensiv kardio innan frukost istället för promenader.

Här är iaf artikeln som fick mig att tänka om:
http://www.mowifit.com/fatburn-05-04-01.htm

Numera kör jag intervallträning på morgonen, så ofta jag orkar. Funkar riktigt bra, har fått fart på deffen igen :thumbup:

Nismo
2005-07-01, 13:51
Numera kör jag intervallträning på morgonen, så ofta jag orkar. Funkar riktigt bra, har fått fart på deffen igen :thumbup:
Innan frukost?

Johan_P
2005-07-01, 13:57
Här är iaf artikeln som fick mig att tänka om:
http://www.mowifit.com/fatburn-05-04-01.htm

Väldigt lärorik och intressant artikel! :thumbup:

Pellefant
2005-07-01, 14:15
Bara det att det skiljer 200 Kcal på samma tidsåtgång borde ju tala för löpandet. Ja, det och resten av tråden. :thumbup:

Fast om det är en speciell slinga man vill ta sig runt varje morgon och struntar i tiden så är det bättre att gå då.

FredsAmiralen
2005-07-01, 14:56
Innan frukost?

Självklart.

King Grub
2005-07-01, 15:48
Fast om det är en speciell slinga man vill ta sig runt varje morgon och struntar i tiden så är det bättre att gå då.

Inte om man vill ha konditionsförbättringar på köpet.

Pellefant
2005-07-01, 16:06
Inte om man vill ha konditionsförbättringar på köpet.

Ooops, tänkte inte på det, tack för påpekandet. Ibland är man bra fast i "kcal-tänket".

King Grub
2005-07-01, 16:14
Även om man går eller springer en viss sträcka, så är löpningen det mest energikrävande alternativet, med god marginal.

"This study established the published prediction equations for the energy expenditure of walking and running compared with the measured values. To make this comparison we first determined whether differences exist in energy expenditure for 1600 m of walking versus running, and whether energy expenditure differences occur due to being on the track or treadmill. METHODS: Energy was measured via indirect calorimetry in 24 subjects while walking (1.41 m.s(-1)) and running (2.82 m.s(-1)) 1600 m on the treadmill. A subgroup also performed the 1600-m run/walk on the track. The measured energy expenditures were compared with published prediction equations. RESULTS: Running required more energy (P < 0.01) for 1600 m than walking (treadmill: running 481 +/- 20.0 kJ, walking 340 +/- 14 kJ; track: running 480 +/- 23 kJ, walking 334 +/- 14 kJ) on both the track and treadmill. Predictions using the ACSM or Leger equations for running, and the Pandolf equation for walking, were similar to the actual energy expenditures for running and walking (total error: ACSM: -20 and 14.4 kJ, respectively; Legers walking: -10.1 kJ; Pandolf walking: -10.0 kJ). An overestimation (P < 0.01) for 1600 m was found with the McArdle's table for walking and running energy expenditure and with van der Walt's prediction for walking energy expenditure, whereas the Epstein equation underestimated running energy expenditure (P < 0.01). CONCLUSION: Running has a greater energy cost than walking on both the track and treadmill."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations.

Timme
2005-07-01, 18:43
Till Grubben.

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=5790DE58F60FFB5499DEEC4E24 EA6FF7.hydra?id=642883

Är detta ett bra tips i fettförbrännande syfte, eller är det bättre att strunta i proteinet och dra ut och jogga utan någonting i magen alls?


/Timme

King Grub
2005-07-01, 19:09
"The small amount of protein may actually help combat cortisol and preserve muscle mass without jacking your insulin too high."

Vassle har lika högt II som druvsocker:

J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.

Kortisolutsöndring är ingen faktor ens vid intensiv konditionsträning:

Eur J Appl Physiol. 2004 Jun;92(1-2):128-32. Epub 2004 Mar 13. Hormonal responses to three training protocols in rowing.

Timme
2005-07-01, 20:26
Okej så vassle är inget vidare att ta innan konditions träningen men om det hade varit en halv skopa kasein då? Eller gör det ingen skillnad?

King Grub
2005-07-01, 20:29
Kasein ger något lägre insulinpåslag. Men vad är syftet med proteinskopan? Försämrad fettförbränning? Det lär du lyckas med. Minskad användning av protein som bränsle? Då blir det tyvärr tvärtom.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=933378&postcount=2