handdator

Visa fullständig version : Löpning vid tung kroppsvikt


WiBe
2005-07-01, 06:42
Hej!Jag har svårt att orka springa längre än tre kilometer mycket pga. av att jag väger 105 kilo på 195 cm vilket gör att benen känns av värst.Vill helst springa 2-3ggr i veckan nu under semestern och undrar vad jag ska köra för benstyrketräningsövningar och hur jag ska lägga upp styrke och löpträningen sett under en 4 veckors period.Ska jag försöka periodisera och köra en vecka med 2 benstyrkepass och 1-2 löppass för att nästa vecka träna 3 löppass och inget benstyrke pass?Vad har ni för förslag?
Tränar för att så sakteliga gå ned ca 20 kilo...

Slartibartfast
2005-07-01, 07:06
Vet precis hur det är. När jag var uppe i 100 kg domande hela underbenet av när jag joggade mer än en kvart. Skitjobbigt. Ska pröva igen nu när jag är 85 kg.

Gabber
2005-07-01, 07:13
bra fråga, det skulle jag vilja veta också. väger nu 95 och är 180 cm. känns inte som dig i benet men jag känner att vader och lår tar riktigt bra stryk av vikten. detta är kanske pga att jag inte sprungit på löpband så ofta och att jag inte har någon kondis.

jag har börjat köra kondition alla dagar nu men det är för att jag inte orkar så länge på trapp, cykel och löpband. men jag kör ben 1 ggn i veckan och springer varje dag är det tänkt hela sommaren. ser jag resultat så kommer jag fortsätta.

z_bumbi
2005-07-01, 07:44
Hej!Jag har svårt att orka springa längre än tre kilometer mycket pga. av att jag väger 105 kilo på 195 cm vilket gör att benen känns av värst.Vill helst springa 2-3ggr i veckan nu under semestern och undrar vad jag ska köra för benstyrketräningsövningar och hur jag ska lägga upp styrke och löpträningen sett under en 4 veckors period.Ska jag försöka periodisera och köra en vecka med 2 benstyrkepass och 1-2 löppass för att nästa vecka träna 3 löppass och inget benstyrke pass?Vad har ni för förslag?
Tränar för att så sakteliga gå ned ca 20 kilo...

Spring ett pass, cykla ett pass och gå två pass, sen när du vant dig vid det så springer du två pass, cyklar ett och går ett osv. Det går inte på en vecka att vänja sig men i slutet på semestern bör du kanske klara av att köra två löppass per vecka.

Styrketränar du redan och hur tränar du i så fall?

WiBe
2005-07-01, 08:00
Springer redan 2-3 ggr per vecka och jag går 2-2,5 kilometer före löpningen som uppvärmning.Styrketränar bara sporadiskt,brukar köra biceps och rygg ett pass och bröst ett pass men det blir som sagt bara sporadiskt..Har bara tränat på gymmet en gång senaste månaden och innan dess var det väl kanske tre ,fyra ggr på en månad.Tror att jag ska lägga in lite ben med de få bröstpassen så kanske man orkar springa längre.Förhoppningsvis går det bättre och bättre(dvs. längre sträckor) att springa ju mera man springer och dessutom går ned i vikt samtidigt.Gäller bara att ha ett bra näringsintag.
Jag antar att det är många repetitioner som gäller vid benträningen för löpningens skull?Men hur många reps och set är bra?

Henke
2005-07-01, 08:01
Jag är också tung å sådär, ca 105-110 på 177cm, för mig funkar det bra om jag inte kubbar på asfalt, köp ett par bra dojjer som du har provat ut hos ngn löpkunnig butik, bra skor är viktigare än man tror när man är tung. Jag kör även en del böj, det tycker jag ger styrkan för att hålla knän och annat på plats i nedförsbackar.

Henke som tränar för maran 3 juni.

WiBe
2005-07-01, 08:09
Jag har ett par några år gamla asics gel 1100 tror jag de heter som är gjorda för tyngre löpare .Beställde ett par asics kayano igår .Får dem under juli någon gång eftersom de hade slut på stora skor.Har haft problem med benhinnorna tidigare i våras så jag har inte hunnit springa så mycket efter skade uppehållet.Vill kunna springa 10km nästa sommar då jag märker att ju längre distanser är "mumma" för fettförbränningen :)

z_bumbi
2005-07-01, 08:12
Jag antar att det är många repetitioner som gäller vid benträningen för löpningens skull?Men hur många reps och set är bra?

Eftersom du inte är van vid att styrketräna så är 10-15 reps ganska lagom, kör ett pass per vecka till att börja med.
När du är van så kan du sänka repsen en del då det är betydligt lättare att få en bra löpteknik om man har styrkan nog att orka hålla den.

Det ligger nybörjarprogram i best of delen här på forumet.

Henke
2005-07-01, 08:18
Bra att du köpt nya skor,, man brukar väl räkna med att de håller i ca 100 mil, det kanske gäller Anders Scalkai (stavning) men för oss knubbisar tror jag inte de håller så länge, sedan är väl materialet en form av färskvara också.

WiBe
2005-07-01, 09:03
100mil låter lite för ett par skor.Det har jag nog avverkat för länge sedan om man räknar in alla mil som jag gått.Men så är de slitna i fodret och lite hål mm..Ska testa att klämma in ett benstyrke pass nästa vecka.

Pellefant
2005-07-01, 09:38
Bra att du köpt nya skor,, man brukar väl räkna med att de håller i ca 100 mil, det kanske gäller Anders Scalkai (stavning)

http://www.szalkai.com/

Manowar
2005-07-01, 17:52
Hej!Jag har svårt att orka springa längre än tre kilometer mycket pga. av att jag väger 105 kilo på 195 cm vilket gör att benen känns av värst.Vill helst springa 2-3ggr i veckan nu under semestern och undrar vad jag ska köra för benstyrketräningsövningar och hur jag ska lägga upp styrke och löpträningen sett under en 4 veckors period.Ska jag försöka periodisera och köra en vecka med 2 benstyrkepass och 1-2 löppass för att nästa vecka träna 3 löppass och inget benstyrke pass?Vad har ni för förslag?
Tränar för att så sakteliga gå ned ca 20 kilo...

Att väga runt 100kg är väl inte speciellt tungt? 100kg väger ju medelsvensson. Själv väger man nu 140kg men man är ju lång 1.80cm.... Haha

Jax
2005-07-02, 09:58
Du får snarare räkna med att skorna håller mindre än 100 mil eftersom du väger över 100 kg. Dämpningen tar slut efter ett tag. För övrigt så är 1100 inte en speciell sko för tungviktare, snarare för normalvikt. Kayano är en bättre sko. Sen finns även Asics Gel Foundation för tyngre löpare.

*edit*
Man ska nog inte jämför slitningstid på skorna med Szalkai, han väger typ hälften så mycket och har ett mycket bättre löpsteg (hävdar jag utan att ha sett ditt :D). Hans skor håller antagligen minst dubbelt så långt.

Bärs
2005-07-02, 10:58
Bra att du köpt nya skor,, man brukar väl räkna med att de håller i ca 100 mil, det kanske gäller Anders Scalkai (stavning) men för oss knubbisar tror jag inte de håller så länge, sedan är väl materialet en form av färskvara också.

Springer du mycket på asfalt kan de i värsta fall vara slut redan vid 50 mil.

skaparn
2005-07-02, 17:24
Förutom att hålla med Jax om att Kayano är en bra sko för tunga löpare borde nämnas att en forumhjälte här i krokarna (piraya) enligt egen uppgift sprang GB-varvet vägandes 120 kilo. Han kanske kan dela med sig av erfarenheter.

Har själv Kayano som träningssko, jag är visserligen lite lättare men den kan bära mig bra många kilometer utan att jag känner mig matt i benen.

Slartibartfast
2005-07-06, 11:37
Kan bara rapportera att det är jävla mycket lättare att springa när man väger 85 kg än när man är 100 kg.

Har sprungit några rundor för första gången på några år.

nordland
2005-07-06, 13:47
Hmmm... jag måste vara vanskapt på nå vänster. Tyckte att löpningen samt innebandyträningarna va mycket jobbigare när jag vägde ca 90kg. Benhinneinflammation, ömma knän, problem med hälsenorna mm... Nu 3 år senare och ca 17kg tyngre så har jag inga problem alls. Utan jag känner mig snabbare och lättare i steget.

Använder fortfarande samma skor som för 3 år sedan (stabil 3) så det har ingen med skorna att göra..

Det enda jag märkt av som svårare/tyngre, är att det är fan så mycket svårare att stanna snabbt... :D