handdator

Visa fullständig version : Kondition eller diet?


autowah
2005-06-30, 20:36
Hade gärna blivit av med ett par kilon fett, men det är inte helt lätt, så jag behöver lite hjälp. Tidigare försök slutar oftast med att jag blir mycket svagare, och därför ger upp. Ska verkligen försöka att skärpa min kost, nu ska den se ut så här (för det mesta):

Tjej, 176 cm, väger ca 70 kg, född på 60-talet (kilona sitter "hårdare"), tränar styrketräning tre gånger per vecka+ ett separat konditionspass. Ibland kort intervallträning efter styrkepasset. Händer att jag har problem med skador som begränsar träningen lite då och då.

Frukost: 1 dl havrekli eller havregrynsgröt+mjölk lite sirap, juice, ibland proteindrink.
Mellanmål: Fullkornsbröd med kalkon/lax/keso/grönsaksvariant.
Lunch: Normal lunch, egen matlåda (rester) eller lunch "på stan"
Mellanmål: Samma som innan
Efter träning: Gainer
Middag: Normal middag (ca 150 g kött/fisk samt pasta/potatis/ris m.m)
Ibland proteindrink senare på kvällen. Äter en del frukt på dagarna.

Försöker oftast undvika godis, läsk och andra onyttigheter.
Vissa dagar jobbar jag så länge att jag inte hinner med t.ex. middag på kvällen eller något mellanmål, det händer också att jag stoppar i mig en hel mer vid vissa tillfällen. Ojämnt med andra ord. Jag vill också kunna njuta av något gott ibland när jag känner för det, ofta på helgerna.

Hur kan jag nå mitt mål enklast utan att klappa igenom och bli svag? Är jag rätt på det med maten? Eller ska jag satsa ännu mer på intensiv konditionsträning?

Fettecke
2005-06-30, 21:23
styrketräningen ska du inte klappa igen med, men maten se ju inte dålig ut, möjligtn "äta lunch på stan"... det kan ju vara döden ibland... överdrivet mkt fett och kolhydrater i sådan mat oftast... (finns ju självklart undantag)

möjligen mer kondition funkar ? det skulle jag göra i ditt läge iaf...

hur ser din matlåda / middag ut, kött, fisk osv är ju bra, men utöver det...fet sås osv ?

Har inte tanken slagit dig att du skulle kunna tappa dina extra kilon på någon vecka när du vet vad du håller på med, mer kondition osv.... så om du möjligen lägger om ditt schema 1 månad så du tar hela kroppen på kanske 2 dagar, så har du ju 1 dag till att köra kondition på, och förbränna större del fett...
vad föredrar du ?, tappa X kilo, eller öka skivstångscurlen med 2kg ?

alltid en tanke ?, tänk igenom hur du ska göra först innan du startar iaf, det är viktigast.

JLL
2005-06-30, 23:08
Kanske kan lägga in lite morgonpromenader? Tror stenhårt på att det är då man bränner fett bäst och så är det en bra start på dagen.

Johan
2005-07-01, 17:13
Jag brukar försöka hitta en nivå där jag äter så pass lite mat att jag orkar köra hårda men rätt korta pass på gymmet, sen blir det cardio och HIIT för resten av slanten.
Styrketräningspassen är enbart för att bibehålla muskelmassa, jag försöker inte att bry mig om jag måste minska några kg på stången, efter dieten när jag äter normalt så brukar jag kunna slänga på normalt med vikt igen.

Sen så försöker jag äta de mesta delen av kolhydraterna efter träning, snålar så gott det går med kolisarna vid lunch och mellanmål (jag tränar efter jobbet).

Jag har försökt att köra så hela våren och det har gett resultat, sen vet jag inte om det funkar för dig.
Men lycka till i alla fall!

Lizzie
2005-07-01, 20:22
Morgonpromenader!!
Undvik juice och sirap.

Det där med att fettet sitter hårdare var väl ett skämt va??

autowah
2005-07-01, 22:30
Tack, har för tillfället semester, så det blir nog några morgonpromenader nu, samt att jag kan för det mesta kan göra luncherna/middagarna själv, och då blir det garanterat inga feta såser m.m. Men tyvärr annat onyttigt ibland, så är livet. Men jag ska verkligen försöka.
Men detta är även ett långsiktigt mål, som jag ska försöka hålla när jag jobbar.
Ska öka på konditionsträningen, samt ta mindre sirap/juice:) Men kilona sitter, ok, jag har ju redan minskat ca 6 cm över höfterna totalt, men ett par cm till hade behövts:), men det är svårt..
Så ni tycker maten är ok annars?

Johan
2005-07-02, 00:06
Tack, har för tillfället semester, så det blir nog några morgonpromenader nu, samt att jag kan för det mesta kan göra luncherna/middagarna själv, och då blir det garanterat inga feta såser m.m. Men tyvärr annat onyttigt ibland, så är livet. Men jag ska verkligen försöka.
Men detta är även ett långsiktigt mål, som jag ska försöka hålla när jag jobbar.
Ska öka på konditionsträningen, samt ta mindre sirap/juice:) Men kilona sitter, ok, jag har ju redan minskat ca 6 cm över höfterna totalt, men ett par cm till hade behövts:), men det är svårt..
Så ni tycker maten är ok annars?

Du kanske skulle minska ner på middagen lite och äta en mer komplett måltid på kvällen istället för en proteindrink.
Jag antar att det är i gröten du blandar sirapen, väldigt många här på forumet brukar skiva ner frukt istället.
Jag tycker det funkar utmärkt, oftas blir det kanel och skivad banan till gröten för mig.
Självklart ska man också kunna unna sig goda saker.
Så länge man tränar hårt och mycket så tycker inte jag det gör så mycket om det blir lite onyttig ibland, alla tränar ju inte bara för resultat.

Lizzie
2005-07-04, 08:53
...Så ni tycker maten är ok annars?

Du skriver att du äter en del frukt under dagen-vilket är bra-men när äter du den? Äter du den mellanmålen eller som ett mellanmål?
Ät gärna frukt som ett mellanmål tillsammans med en liten macka med kalkon. Småät inte mellan måltiderna, även om det bara skulle vara en frukt eller en morot - 'Man äter när man äter, inte däremellan'!! Magen ska vila och sköta matsmältningen och få igång förbränningen mellan måltiderna, så den har fullt upp!!

Jag hade nog hoppat över proteindrinken på kvällen - mest för jag föredrar mat som man äter och tuggar inte ge sin kropp färdigtuggad välling som inte kroppen behöver jobba nåt med. Ta några naturella caschewnötter och en liten äggmacka istället. (eller bara ägget)

Du skriver att du vill unna dig godsaker ibland - klart man ska! Jag brukar äta ordentligt och vara ganska strikt på veckorna. På lördagarna tillåter jag mig äta godsaker, den dagen bryr jag mig inte, utan äter nybakta frallor som frulle och godis till kvällen om jag önskar. JAG tycker att det är lättare att hålla bra kost på vardagar på det viset. Efter ett tag så blir allt en vana och jag vill äta som jag gör, tänker aldrig att det får jag inte äta eller så...jag har kommit in i den rätta balansen och jag stormtrivs med mina matvanor och mår sååå bra.
Lycka till!!

King Grub
2005-07-04, 10:59
Magen ska vila och sköta matsmältningen och få igång förbränningen mellan måltiderna, så den har fullt upp!!

Utveckla/förklara gärna det där.