handdator

Visa fullständig version : Bränna muskler under jogging?


fffffffff
2005-06-30, 20:10
Tjenare! Till frukost hade jag först tänkt äta en liten skål nyttig musli + filmjölk och ett glas vatten och sedan dra ut och jogga intensivt i 20 minuter och när jag sedan joggat klart hade jag tänkt äta ett polarbröd och dricka ett glas mjölk och jag undrar om de räcker eller om jag måste äta mer för att inte musklerna ska förbrännas?

King Grub
2005-06-30, 20:59
Proteinförbränningen blir mindre om du inte äter innan.

Däremot "förbränns" muskler direkt. Det skall det göra.

Felet många gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.

Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Nu är inte proteinbalansen under en timme viktig, utan det är tjugofyratimmarsbalansen som är av intresse. Och den är positiv förutsatt att man äter någorlunda vettigt sammansatt kost och tillräckligt med protein. Särskilt som proteinnedbrytningen i vila minskar efter konditionsträning, dvs proteinnedbrytning efter passet är lägre än om man inte hade kört något kondispass. Där är det en skillnad i jämförelse med styrketräning: efter belastningsträning är muskelnedbrytningen fortsatt förhöjd, men det är även proteinsyntesen, så pass att proteinbalansen blir positiv, om essentiella aminosyror och kolhydrat tillförs.

fffffffff
2005-06-30, 21:13
så du menar att de räcker att äta en liten skål musli innan joggingen och sedan en macka efter joggingen förutsatt att jag äter hyffsat bra resten av dagen?
i vanliga fall äter jag alltså hela frukosten på en gång men som du märker nu har jag alltså delat upp frukosten och äter halva frukosten innan löpningen och halva efter löpningen och undrar om de är tillräckligt mycket kolhydrater eftersom jag under joggingen vill använda kolhydraterna som bränsle och inte musklerna..

Rataxes
2005-06-30, 21:54
så du menar att de räcker att äta en liten skål musli innan joggingen och sedan en macka efter joggingen förutsatt att jag äter hyffsat bra resten av dagen?

Proteinförbränningen blir mindre om du inte äter innan.
Klarar du av att springa på helt tom mage är det alltså bättre att spara hela frukosten till efter joggingen.

fffffffff
2005-07-01, 08:25
hmm de låter konstigt...så jag förbränner mindre muskler om jag inte äter något alls och sparar frukosten?

Slartibartfast
2005-07-01, 08:29
hmm de låter konstigt...så jag förbränner mindre muskler om jag inte äter något alls och sparar frukosten?

Så är det.

fffffffff
2005-07-01, 08:31
Okej nu läste jag igenom ditt inlägg noga King_Grub, tack för bra svar!
Men om man nu skulle orka jogga intensivt på tom mage, finns de inga andra negativa bieffekter av att jogga på tom mage? Eller löser sig allt om man bara äter en bra frukost efter joggingen?

King Grub
2005-07-01, 08:32
Men om man nu skulle orka jogga intensivt på tom mage, finns de inga andra negativa bieffekter av att jogga på tom mage?

Inte direkt, annat än att det kan säkert kännas jobbigt, om man inte är van, att arbeta fysiskt med lågt blodsocker.

Är det konditionsförbättringar man är ute efter, är det bättre att göra det senare, när man kan prestera bättre än på fastande mage. För fettförbränning däremot, är fastande överlägset.

fffffffff
2005-07-01, 09:15
Okej men om jag gör så som jag hade tänkt i början, att jag delar upp frukosten i två delar och först äter en liten skål musli med filmjölk och dricker vatten och sedan drar jag ut och joggar och när jag kommer hem så äter jag en macka och ett glas mjölk? Vad är de för negativt med att göra så?

King Grub
2005-07-01, 09:23
Okej men om jag gör så som jag hade tänkt i början, att jag delar upp frukosten i två delar och först äter en liten skål musli med filmjölk och dricker vatten och sedan drar jag ut och joggar och när jag kommer hem så äter jag en macka och ett glas mjölk? Vad är de för negativt med att göra så?

Du får sämre fettförbränning och mer energi kommer från protein.

Dessutom, i magsäcken gör din müsli inte mycket nytta åt något håll.

fffffffff
2005-07-01, 09:54
Okej men jag joggar inte för fettförbränningens skull utan för konditionens skull, och vad menar du med att muslin inte gör nytta?
Om jag gör så som jag hade tänkt med att dela upp frukosten så förbränner jag väl inte några muskler+att jag får bättre kondition?

King Grub
2005-07-01, 10:15
Tränar du för konditionsförbättring bör du lägga passet där du själv har ork och möjlighet att prestera bäst.

vad menar du med att muslin inte gör nytta?

Det är i huvudsak kolhydrat du ätit dagen innan och/eller efter förra passet du använder som bränsle. Müsli du äter strax innan du snörar på dig löparskorna kommer inte att ha hunnit lagrats in som muskelglykogen.

Om jag gör så som jag hade tänkt med att dela upp frukosten så förbränner jag väl inte några muskler

Jo, muskelnedbrytning pågår alltid. Läs mitt första inlägg igen.

fffffffff
2005-07-01, 10:21
Okej men om jag har bra ork under morgonen och äter tillräcklickt mycket kolhydrater under dagarna så kan jag väl göra så som jag hade tänkt utan att det händer något negativt med kroppen? Jag skall endast göra såhär 2 dagar i veckan.

skaparn
2005-07-01, 13:41
Nu på sommaren när jag jobbar löper jag ibland till jobbet på morgonen. Äter gröt eller dylikt innan jag går och lägger mig för att sedan stiga upp tidigt och springa ca 15 kilometer, ibland med en flaska sportdryck i ryggsäcken som jag sippar på ett par gånger. Tycker det funkar utmärkt men då springer jag mer för uthållighetsaspekten, vill du ha kondition som i högre maxprestanda ska du nog köra lite hårdare och det gör sig bäst med mat ett par timmar innan passet.

Det är såklart bara mina egna erfarenheter, för dig kanske upplägget inte passar men det kan ju vara värt att prova. Antar att jag kanske springer lite väl länge med tanke på muskelnedbrytning etc men det är stärkande för karaktären att springa på fastande mage.

JJ
2005-07-01, 13:48
Nu på sommaren när jag jobbar löper jag ibland till jobbet på morgonen. Äter gröt eller dylikt innan jag går och lägger mig för att sedan stiga upp tidigt och springa ca 15 kilometer, ibland med en flaska sportdryck i ryggsäcken som jag sippar på ett par gånger. Tycker det funkar utmärkt men då springer jag mer för uthållighetsaspekten, vill du ha kondition som i högre maxprestanda ska du nog köra lite hårdare och det gör sig bäst med mat ett par timmar innan passet.

Det är såklart bara mina egna erfarenheter, för dig kanske upplägget inte passar men det kan ju vara värt att prova. Antar att jag kanske springer lite väl länge med tanke på muskelnedbrytning etc men det är stärkande för karaktären att springa på fastande mage.

OT: Vad har du för ryggsäck? Har aldrig fått till det där med att kuta med rygga.

skaparn
2005-07-01, 14:16
OT: Vad har du för ryggsäck? Har aldrig fått till det där med att kuta med rygga.

Jag har faktiskt två. Dels Fjällräven FEM 18L som jag inte hittar nån bild på just nu eftersom den verkar ha utgått ur sortimentet, dels denna (bild) från Litepac.

Om dessa kan sägas att även om FEM-säcken är mindre och sitter mer tight föredrar jag en ganska välpackad (gärna med lätta prylar) Litepac. Inte minst för att den är nästan helt tyst på ryggen medan FEM-säcken har dragkedjehandtag som väsnas vilket jag borde försöka åtgärda men det har inte blivit. Kan definitivt rekommendera Litepac-säcken. Rymlig och lätt.

edit: Finns att besälla från
http://www.litepac.com/

JJ
2005-07-01, 14:24
Kan definitivt rekommendera Litepac-säcken. Rymlig och lätt.

edit: Finns att besälla från
http://www.litepac.com/

Mycket intressant, tack så mycket.