handdator

Visa fullständig version : Vägen tillbaks...


Whey
2005-06-30, 19:14
Tänkte börja med att sammanfatta all min träning sen i julas... (lung det går fort)...


Löpning 3.4 km (Coopertest med skolan)
Gym (ETT! pass där jag tränade bröst och mage)
Breakdance 6 x 1 timme (gav i princip inget eftersom jag var alldeles för omotiverad)


Tja, tyvärr måste jag säga att det var allt. Kombinerat med ett ökat och dramatiskt försämrat kostintag har detta satt sina spår, 18 extra kilo (undrar vad dessa består av...), "en mage", sämre kondition, konstigt nog bara marginellt försämrad styrka... Positivt är dock att jag inte lägre väger på tok för lite, även om en mer kontrollerad och välbalanserad viktuppgång vore att föredra.

Idag står jag på en ruta jag aldrig trodde att jag skulle stå på... Med en rätt stor mage, kass kondition och jättekass kosthållning. Allt går ju dock att förbättre - och eftersom det är kosthållningen som är hemskast tänkte jag fokusera på den. Jag har hittils gjort några försök att börja äta mer regelbundet igen, inte slänga i mig 4 ggr så mycket som jag borde, inte vräka i mig massa godis e.t.c. Allt har dock resulterat i jobbiga återfall. Hunger är en känsla jag inte känt på länge, dessvärre är mättnad en lika bortgången känsla. Detta leder till att jag har svårt att begränsa mig - vilket leder till jag efter ett tag blir övermätt (hindrar mig dock inte från att äta mer, konstigt nog, vet inte varför) - viket gör det omöjligt att göra ett vettigt joggingpass... En ond cirkel helt enkelt, där allt för tillfället verkar åt helt fel håll.

Detta beteende måste få ett stop, frågan är hur det skall ske... Återfallen kommer alldeles för lätt - normalt ätande ett tag, sen lite mer än normalt, sen ännu mer och så är man tillbaks. Är det någon som har varit med om liknande och har trevliga råd att ge mottager jag dem med stor glädje.

Vad det gäller träningen har jag planerat att köra mestadels styrketräning med egen kroppsvikt samt konditionsträning 3-4 gånger i veckan. Konditionsträningen tänkte jag mig i form av pass på mellan 30 min och 1h, som efter ett tag får ett inslag av HIIT (hur långa dessa blir återstår att se, tänkte köra 20/40 så länge jag orkar till en början, för att sedan gå till 30/30)

Vad tror ni om detta lilla upplägg?

Råd vad det gäller kosthållning och träning är mycket välkomna!

Over and out...

Cilia
2005-06-30, 19:41
jag är amatör när det gäller träning så passar där.

när det gäller maten så vet du vad det är som gäller och vad det gäller att inte falla tillbaka i dåligt beteende är det tyvärr bara diciplin som gäller och att inte lägga dig för lågt på kalorierna för då orkar du nog inte hålla emot. Sen säger du ju det som behövs, regelbundna måltider, bra kost etc. Det tar ett tag men sen försvinner sötsuget mer eller mindre. Jag får iaf återfall men de är lättare att bli av med än första gången.

Lycka till.

Whey
2005-06-30, 22:53
Antar att det är enda sättet. Diciplinen är dessvärre inte på topp för tillfället, snarare motsatsen. Men det är väl något man borde kunna arbeta upp också - hoppas jag.

Whey
2005-07-01, 16:01
Lite bump och lite önskningar...

Som sagt har jag inte kommit igång med min träning riktigt än, utan fokuserar på att normalisera min kosthållning. Då jag tänkt följa ett relativt förutbestämt kost och träningschema undrar jag om någon/några skulle kunna ge förslag på läpligt kostintag och lämplig träningsnivå. Jag brukar själv ha lätt för att överdriva träning och underdriva kostintag, eller tvärt om, beroende på var jag befinner mig...

Tack på förhand...