handdator

Visa fullständig version : Guarana igen...


A.K.O.A
2005-06-30, 15:26
Eftersom min tråd försvann: Finns guarana att köpa som enskilt tillskott, och hur verkar det? Ungefär samma effekter som koffein eller? samma med att man ska undvika kombininationen kreatin och guarana, eller?

EiseltUK
2005-06-30, 18:09
Eftersom min tråd försvann: Finns guarana att köpa som enskilt tillskott, och hur verkar det? Ungefär samma effekter som koffein eller? samma med att man ska undvika kombininationen kreatin och guarana, eller?

Koffein är den aktiva beståndsdelen i guarana så det är samma.

/ Henrik

A.K.O.A
2005-06-30, 18:19
Koffein är den aktiva beståndsdelen i guarana så det är samma.

/ Henrik

ok, så guaranas aktiva ingrediens är alltså endast koffein?

Sverker
2005-06-30, 19:06
ok, så guaranas aktiva ingrediens är alltså endast koffein?

Ja, och eftersom koffein kommer relativt snabbt ut i blodet och har en lång halveringstid på 6 timmar... är ju alla påsåenden om någon modifierad frisättning tveksamma.

A.K.O.A
2005-06-30, 20:24
Ja, och eftersom koffein kommer relativt snabbt ut i blodet och har en lång halveringstid på 6 timmar... är ju alla påsåenden om någon modifierad frisättning tveksamma.


OJ, 6h? Då kanske den gamla regeln om att aldrig dricka kaffe efter kl18.00 stämmer? Mao så ska man HELT skippa kaffe de veckor man kör kreatin? Ju mer man lär sig, desto sämre blir det... ;)

Sverker
2005-07-01, 06:36
Mao så ska man HELT skippa kaffe de veckor man kör kreatin? Ju mer man lär sig, desto sämre blir det... ;)


Kanske i teorin.
Jag och många med mig på Kolozzeum dricker kaffe och använder kreatin samtidigt. Fungerar utmärkt :thumbup:

Ninjasmurf
2005-07-01, 07:46
Kanske i teorin.
Jag och många med mig på Kolozzeum dricker kaffe och använder kreatin samtidigt. Fungerar utmärkt :thumbup:

Japp, så länge man inte blandar kreatinet direkt i kaffaet så är det nog ingen fara...

z_bumbi
2005-07-01, 07:49
Japp, så länge man inte blandar kreatinet direkt i kaffaet så är det nog ingen fara...

Funkar det också, kaffe är bara svagt vätskedrivande (Om det nu är det överhuvudtaget på folk som är vana vid kaffe.) så någon katastrof blir det inte även om man skulle råka blanda eller kanske vanligare dricka det ungefär samtidigt.

King Grub
2005-07-01, 07:55
Man kan ju vara medveten om att det finns studier som visat på negativa effekter av koffeinintag kombinerat med kreatin.

J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading.

"This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake."