handdator

Visa fullständig version : Mulholland Drive


Markus H
2005-06-30, 05:58
Vad tycker ni?
Jag har nu sett den Fem gånger, och måste erkänna att jag tycker det är en av de bästa filmerna jag sett, någonsin.

de tre första gångerna fattade jag typ INGENTING sen så läste jag ngn form av "lösning" på internet, och sen dess har jag sett den två gånger till, senast i gårkväll, och jag älskar den fortfarande. Ni som inte har sett den mer än två gånger bör göra det!

Slartibartfast
2005-06-30, 06:30
En gång. Fattade nada.

Lallle
2005-06-30, 06:46
1 gång. Tycker den var värdelös.

Markus H
2005-06-30, 06:49
1 gång. Tycker den var värdelös.


Som sagt, om man inte fattar så är det inte så lätt att tycka om den .

Börje H
2005-06-30, 07:22
En riktig ANUSFILM!! Skall inte behöva se en film 11 ggr och se ledtrådar för att uppskatta den. Har själv sett den 2 ggr och tycker att den är helt värdelös och endast ett försök av Mr L att verka ännu konstigare än vad han är. Bläääääääää!!

perarvid
2005-06-30, 07:27
En bra länk till er som klagar, "Everything you were afraid to ask about Mulholland Drive": http://dir.salon.com/ent/movies/feature/2001/10/23/mulholland_drive_analysis/index.html

Cilia
2005-06-30, 08:23
jag gillade filmen och fattade den första gången.
förstår inte vad som är så svårt med den?

z_bumbi
2005-06-30, 08:33
Jag tycker filmen som sådan är ganska bra och ser inte heller riktigt problemet med att fatta något?
Iofs beror det kanske på att jag inte fattade den? Jag ska fundera på den saken ett tag.

Om alla som inte fattar den första gången kollar på Lost Highway så tror jag att ni blir ännu mer förvirrade, musiken är bättre där i alla fall.


Dagens filmtips.
Svart katt, vit katt.

Dagens varning
Gallipoli

Papi
2005-06-30, 08:34
Markus, du borde kolla på Lost Highway!
Det är också en David Lynch film, men lite äldre. Jag gillar den bättre än Mulholland Drive, som också är jävligt bra.
Det är samma typ av film och den vinner också på att ses flera gånger.
Man skulle kunna kalla Mulholland Drive för "Lost Highway - light" :D
Förjävla bra soundtrack till Lost Highway också... :hbang:

Markus H
2005-06-30, 08:45
Markus, du borde kolla på Lost Highway!
Det är också en David Lynch film, men lite äldre. Jag gillar den bättre än Mulholland Drive, som också är jävligt bra.
Det är samma typ av film och den vinner också på att ses flera gånger.
Man skulle kunna kalla Mulholland Drive för "Lost Highway - light" :D
Förjävla bra soundtrack till Lost Highway också... :hbang:

Jag har den i min lista (Brafilm.com) så den kommer snart.

Z bumbi och ni andra som fattade den första gången, vill ni vara så god att förklara hur ni uppfattade filmen? det skulle vara kul att höra om vi tycker det samma)

sen är jag säker på att vissa saker i filmen inte har ngn betydelse utan bara fins där utan anledning.

Markus H
2005-06-30, 08:56
Jag tror att om man koncentrerar sig "för" mycket för att försöka fatta allt så biter man sig själv i svansen och man fattar inte det väsentliga i filmen.

Min uppfattning är att allt (99% iaf) fram tills att Cowboy väcker Betty/Diane är en (önske)dröm. och att den blåa lådan är en sorts "gate" mellan dröm och verklighet.

Om man tänker på när man själv drömmer så blandar man oftast ihop namn och vissa personer är i roller som de aldrig skulle var i verkligheten (precis som i filmen)

Papi
2005-06-30, 09:11
Jo, man ska inte anstränga sig allt för mycket för att försöka förstå ALLT i hans filmer. Det går nog inte.
De är surrealistiska och drömlika och kan därför inte förklaras logiskt.

Har läst en hel del teorier om Lost Highway, där folk nästan skiter på sig av ansträngning för att försöka reda ut alltihop. Helt meningslöst...
Släck ner, drick en schysst whisky (eller det gift du föredrar), se den ostört sent på natten. Frågvisa kompisar/flickvänner kör du ut innan! :D

Jay-Z
2005-06-30, 09:14
z_bumbi får ursäkta med dagens film är: Blood in Blood Out.

Papi
2005-06-30, 09:14
David Lynch brukar använda sig av blå färg för att symbolisera övernaturliga händelser. Blåa rosor, blåa askar...

Bamse
2005-06-30, 10:14
Har börjat se några gånger, men alltid somnat *popcorn*

Wain
2005-06-30, 11:15
z_bumbi får ursäkta med dagens film är: Blood in Blood Out.

:thumbup:

s_himself
2005-06-30, 11:27
Sett den 1 gång, den va rätt seg.. men kul med filmer man inte förstår allting direkt.. visserligen fatta jag inte mycket när filmen va slut heller, men en kompis förklara sedan hur det låg till :)

FinnPower
2005-06-30, 21:21
En gång. Fattade nada.
Samma här... *screwy*
Jag köpte den förstås så jag måste väl se den nån gång igen antar jag...

Fultjack
2005-06-30, 21:25
aldrig sett och aldrig hört talas om den, är den klurig eller vad? :confused:

Solros
2005-06-30, 23:02
Den är bra!
Men Twin Peaks, jävlar i hatten, det är fina grejor det!

Nejv
2006-08-18, 02:14
Ok, såg denna filmen nyss. VA FAN säger jag bara.

Snacka om att lämna plotholes!

Papi
2006-08-18, 07:49
Ok, såg denna filmen nyss. VA FAN säger jag bara.

Snacka om att lämna plotholes!
Den var från början tänkt som en pilot till en ny TV-serie som Lynch ville göra a la Twin Peaks. När TV-bolaget tackade nej till serien, så filmade han ytterligare lite material (slutet av filmen) och klippte om den till en långfilm. Så, jo, det finns en del plotholes och och oavslutade grejer i den.

raZmus
2006-08-18, 07:53
Enormt bra film. Finns ingen film som påverkat mig så. Jag har bara sett den en gång dock. Men sa till mig själv efteråt att denna ska jag se om och om igen. :)

nim
2006-08-18, 09:53
Det är förmodligen den sämsta film jag sett. Skulle aldrig få för mig att kolla på den fler ggr.

tossefar
2006-08-18, 10:00
Som sagt, om man inte fattar så är det inte så lätt att tycka om den .
Gills det verkligen om fattar först efter att ha läst lösningen på internet? ;)

Jag tycker att filmen var tråkig och pretentiös, konstig bara för att vara konstig.

jwzrd
2006-08-18, 10:02
Gills det verkligen om fattar först efter att ha läst lösningen på internet? ;)

Jag tycker att filmen var tråkig och pretentiös, konstig bara för att vara konstig.

Menar du att det är ett negativt omdöme om en film? :)

Snafu
2006-08-18, 10:36
Jag fattade ingenting, men det är inte särskilt ovanligt för mig. När jag såg Sixth Sense med Bruce Willis förstod jag inte att han var ett spöke ens efter filmen slutat...

Det tog 6 månader och ett par kompisar som diskuterade filmen innan det gick upp för mig :thumbup:

Baha
2006-08-18, 10:48
jag gilade stuket på ngt vis, men måste erkänna att innan jag läste vad den skulle handla om fattade jag ingenting.

MilkmaN
2006-08-18, 11:03
Jag har sett den två gånger.

Tycker den är oerhört bra, första timmen är oslagbar sen tappar den lite. Om jag fattar filmen, ja, efter långa diskussioner med min bror och min far så har vi nog kommit fram till ungefär hur det hänger ihop.

Sen finns det 2-3 saker som bara är *screwy*, men dem antar jag är saker som tillhörde serien och därför anser jag mig ha fattat ändå.

akAn
2006-08-18, 14:28
z_bumbi får ursäkta med dagens film är: Blood in Blood Out.

såg den dubbad.. vatos locos für immer!

Kurash
2006-08-18, 14:56
Inte ens Lynch fattade Mulholland Drive. Han försöker vara så pretto och speciell att han helt glömmer bort vad han sysslar med. Har många vänner som är filmfantaster och varken dom eller jag hade nån behållning av filmen.