handdator

Visa fullständig version : Böjd rygg i sittande rodd


30cm
2005-06-29, 23:31
I sittande rodd (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html) är det korrekt utförande att böja på ryggen. Jag undrar varför det är så när samma sak är totalförbjudet i marklyft och stångrodd? Sittande rodd med rak rygg (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBStraightBackSeatedRow.html) borde väl vara bättre? eller iaf svankad rygg?

Mitt svar var att du väl inte behöver böja ryggen så mycket när du går bakåt, och vad gäller framåt som ju är den delen som du kan likna med ett misslyckat marklyft så dras ju kotorna ISÄR där och pressas inte ihop, så det blir ju inte samma sak.

Kraften kommer från samma ställe i alla tre övningarna: en eller ett par dm framför tårna. I alla övningarna drar man vikterna därifrån och rakt uppåt längs benen. Om kotorna dras isär i sittande bode de göra det även i stående.

aliquis
2005-06-30, 01:31
I sittande rodd böjer du ju i midjan, eventuellt med ryggen kutad framåt, och har en vikt fäst i den ändan som sträcker ut kroppen ännu mer, dvs ryggen dras isär.

Men i mark är ju inte ryggen "under horisontell" jämfört med höftleden så även om du kröker ryggen lite framåt så kommer ju hela ryggen pressas ihop.

Naturligtvis blir det lite belastning på diskarna när du "viker" ryggen hur du än gör det men den lär ju bli bra mycket mindre i sittande rodd.

Förr eller senare kommer ju Arne eller någon med ett bra svar ;D

30cm
2005-06-30, 11:41
I sittande rodd böjer du ju i midjan, eventuellt med ryggen kutad framåt, och har en vikt fäst i den ändan som sträcker ut kroppen ännu mer, dvs ryggen dras isär.

Men i mark är ju inte ryggen "under horisontell" jämfört med höftleden så även om du kröker ryggen lite framåt så kommer ju hela ryggen pressas ihop.

Nu fattar jag. Det tog ett bra tag, men ändå.

Naturligtvis blir det lite belastning på diskarna när du "viker" ryggen hur du än gör det men den lär ju bli bra mycket mindre i sittande rodd.

Men det är ingen skaderisk att tala om då kotorna dras isär? Eller är skadarisken mindre enbart p.g.a. de lägre vikterna?


Över till ett antagande med frågetecken efter angående stående rodd:
Vi utgår för enkelhetens skull att benen är raka och vertikala. Om vinkeln i höftleden är 135 grader (liknande marklyft) är det direkt skadligt att kuta med ryggen eftersom kotorna trycks ihop. Om man skulle sänka överkroppen så mycket att vinkeln i endast är 45 grader (liknande hamstringstretch) är det inte farligt att kuta med ryggen eftersom kotorna dras isär.
Hoppas jag inte var för luddig. Var mitt antagande rätt?