handdator

Visa fullständig version : Laga rost!


Prowler
2005-06-21, 08:41
Tjena!

Tänkte laga lite mindre rostskador på bilen. Tidigare år så har jag slipat ner till ren metall (så gott det går utan bläster, använde trissa på borrmaskin så lite porer blir det säkert kvar), tvättat rent med sprit, sprayat på med grundfärg och sen målat med täckfärgen, men ändå efter ett tag så kommer alltid skiten tillbaka! Det är som ett virus! Nu tänkte jag att jag skiter i om det syns lite grann att jag lagat, så att jag kan pensla på något. Det är ju ändå i skärmkanter och där det inte syns så mycket. Nu undrar jag vad är det absolut bäst bästa super dunder att grunda med? Jag har inte tillgång till bläster, spruta eller liknande, så det måste vara något jag kan hantera i garaget. Jag funderade på Hammerite, det skall ju t.o.m funka på ren rost, så om jag dessutom slipar så gott det går så borde det ju hålla bra. Men kan jag måla över med täckfärgen på Hammerite? Vore tacksam för lite "proffsråd", så jävla trött på OK-utbudet när det gäller rostskydd. Men som sagt, jag måste kunna hantera det i garaget med begränsade verktyg, och jag skiter i om det penslas på och ger lite ränder, huvudsaken att det blir tjockt och täckande.

Tackar!

nordland
2005-06-21, 10:19
köp nya skärmar och för till lackeraren... Enklast och blir bäst.. Inte särskilt dyrt heller då det brukar finnas gott om skärmar hos bilskroterna.. Kolla bildelsbasen (http://www.bildelsbasen.se)

hum
2005-06-21, 11:09
Slipa ner till ren metall. Slipa lite till. Och lite till. Pensla på rostätare några vändor. Grunda med rostskyddsgrund.

Hammarlack går inte att lacka över.

Metal_boy_
2005-06-30, 16:43
är det på undersidasn av skärmkanterna?

reinholdsson
2005-06-30, 16:52
köp nya skärmar och för till lackeraren... Enklast och blir bäst.. Inte särskilt dyrt heller då det brukar finnas gott om skärmar hos bilskroterna.. Kolla bildelsbasen (http://www.bildelsbasen.se)


nja enklast är nog att köpa ny bil. ;)

Slartibartfast
2008-08-06, 20:47
Har det hänt nåt revolutionerande inom rostbekämpning sedan tråden skapades?

Min kära Polo har börjat rosta i hjulhusen. Skärmarna alltså. På insidan. :(

Hur fixar man?

Såhär såg det ut när jag var hemlös några timmar förra veckan. Allt jag äger:

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/home.jpg

Scratch89
2008-08-06, 20:49
Hammarlack går inte att lacka över.

Det kan man väl visst?

micke81
2008-08-06, 21:19
Det kan man väl visst?

finns inte mycket som fäster något vidare på hammarlacken, vill minnas att det är silikon i den

strong-man
2008-08-06, 21:43
finns inte mycket som fäster något vidare på hammarlacken, vill minnas att det är silikon i den

Stämer bra det

Scratch89
2008-08-06, 21:45
Då kommer jag få tillbaka en arg kund på Jula. :D

Motorbreath
2008-08-07, 15:38
Slipa/blästra ytan plåtren och pensla på några lager rå linolja. Låt den "torka" lång tid mellan lagren. Linoljan kommer inte bli torr utan den kommer vara fet, vilket är meningen. Spruta sedan på primer med zink. När den torkat sprutar du på själva lacken och ev. klarlack.

Edit: Inte säkert att detta är det bästa sättet, men det är kostnadseffektivt och har fungerat för mig.