handdator

Visa fullständig version : Wokpanna?


Pellefant
2005-06-20, 23:03
Hej,

Vad ska man titta efter då man införskaffar en wokpanna? Är en dyr bättre än en billig?

Prankie
2005-06-20, 23:48
Ska du woka på asiatisk eller svensk vis? Det har inte så stor betydelse om det är svensk asieninspirerade mat du vill laga då det går lika bra med en stekpanna, oftast få du faktist bättre resultat med en panna som har tjock botten som inte bli kall när maten läggs i. Ska du woka på "riktig" behöver du först och främst mycket bättre värmekälla, elplattor på vanliga spis går ej. Gasoltuber är din vän då. Sen är det bara hitta den första bästa wokpanna i gjutjärn som är ganska tunn.

Pellefant
2005-06-21, 00:27
Har bara elspis :(

Men varför blir maten kall när den åker i woken?

Ska nog woka på svenskt vis.

Gillar att de rymmer så mycket, så slipper en massa mat hamna bredvid. *rolleyes*

Tack för råd. :)

Trance
2005-06-21, 00:37
Maten blir inte kall, den är redan kall men pannan blir kall av maten. :)

Prankie
2005-06-21, 07:19
Alla växter och kött har porer. Vid hög värme som wokning så täpps de porer igen och maten behåller sin vätska och saftighet, om pannan däremot blir kall så kokas maten istället och de porer täpps inte igen, vätskan rinner ut och det blir en grytaktig resultat. För att undvika det så brukar kinaresturanger försteka/koka ingredienser en gång först i mycket olja, olja silas sedan bort och sen kommer potatismjöl och company så det bli sås och går hälla på riset. ;)

Om du köper en wokpanna för att inte spilla så finns det både 20 och 28cm teflonpannor med riktig höga kanter.

z_bumbi
2005-06-21, 10:48
Om du köper en wokpanna för att inte spilla så finns det både 20 och 28cm teflonpannor med riktig höga kanter.

Även kallat traktörpannor och ska jag laga "svensk" asiatisk mat så har de större botten än wokpannor och tar mindre plats på spisen. Min "wokpanna" används väldigt sällan då jag inte kan laga så mycket annan mat samtidigt.

Jag har fått uppfattningen att många riktiga wokpannor är av plåt och inte gjutjärn just för att de ska kunna vara så tunna som möjligt?

Sigurdsson
2005-06-30, 20:32
Jag kan varmt rekomendera en teflonwokpanna om man ska laga asiatiskt på vanlig elspis.