Visa fullständig version : oboy i efterträningsdrinken?
Hej!
Jag har testat att använda mig av oboy som kolhydrat i efterträningsdrinken, problemet är bara att det behövs en hel dl för att det ska bli rätt gram kolhydrat, dessutom behövs minst 1/2l vätska för att blanda prottepulver samt oboy, det blir alltså ganska mkt att dricka, men det smakar bra mycket bättre än bara prottepulvret!
Är det överhuvudtaget en bra ide att använda oboy eller är det helt förkastligt?
Mvh/ Jonna.
Überbiffen
2005-06-20, 21:24
Blir nog en hel del billigare om du köper ett druvsocker skulle jag tro.
King Grub
2005-06-20, 21:26
Det är inte en lysande lösning med O'boy efter träning - det är relativt lågglykemiskt strösocker med hela 50% fruktos. Dock mer insulinfrisättande än vanligt strösocker pga av kakaon, men som sagt, för mycket fruktos för att det skall vara en bra kolhydratkälla att basera återhämtningsdrinken på. Som smaksättare tillsammans med bättre kolhydrater (druvsocker eller ännu hellre maltodextrin) fungerar det dock.
Det är inte en lysande lösning med O'boy efter träning - det är relativt lågglykemiskt strösocker med hela 50% fruktos. Dock mer insulinfrisättande än vanligt strösocker pga av kakaon, men som sagt, för mycket fruktos för att det skall vara en bra kolhydratkälla att basera återhämtningsdrinken på. Som smaksättare tillsammans med bättre kolhydrater (druvsocker eller ännu hellre maltodextrin) fungerar det dock.
Aha, så jag kan alltså tillsätta bara en del oboy och använda dextro till resten? men kan man inte lika gärna använda kakao då om man ändå har kolhydraterna från dextrot?
Aha, så jag kan alltså tillsätta bara en del oboy och använda dextro till resten? men kan man inte lika gärna använda kakao då om man ändå har kolhydraterna från dextrot?
Kakao + druvsocker låter som en vettig avvägning mellan resultat och smak.
Kakao + druvsocker låter som en vettig avvägning mellan resultat och smak.
Okej, då ska jag prova det imorgon!
Tack för era snabba och bra svar!
Mvh, Jonna
King Grub
2005-06-21, 06:00
Om det är en liten mängd, kanske, annars innehåller kakao för mycket fett. Kakaon i O'boy är avfettad.
Oboy är godare och löser sig mycket enklare, det är mitt val när det gäller att smaksätta gainern.
Fettecke
2005-06-29, 23:28
Oboy är godare och löser sig mycket enklare, det är mitt val när det gäller att smaksätta gainern.
samma här, ½ kaffemått med oboy, samt 90gr malto, 30 gr chokladprotein. occh 5dl vatten...
Äääh, 40g oboy o 40g chokladvasslepulver funkar för mig...(eller har jag jättefel här?) 63kg gigant é jag...*flex*
Har för mig att oboy i efterträningsdrinken har funnits i åtskilliga trådar o vi kommit fram till att om man inte ska köra Tour De France eller nått i den stilen så är Oboy helt ok!
Men det är ju hela tiden en fråga om o vara optimal. ;)
King Grub
2005-06-30, 17:08
Äääh, 40g oboy o 40g chokladvasslepulver funkar för mig...(eller har jag jättefel här?) 63kg gigant é jag...*flex*
Har för mig att oboy i efterträningsdrinken har funnits i åtskilliga trådar o vi kommit fram till att om man inte ska köra Tour De France eller nått i den stilen så är Oboy helt ok!
Men det är ju hela tiden en fråga om o vara optimal. ;)
50% fruktos - nej, det är inte bra. Det är inte ens svårt att hitta bättre alternativ. Duger säkert, i brist på bättre, dock.
Om det är en liten mängd, kanske, annars innehåller kakao för mycket fett. Kakaon i O'boy är avfettad.
Är det nån som vet om det finns avfettad kakao att köpa, om det finns det kan man ju använda druvsocker + avfettat kakaopulver med bra resultat (och smak?)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.