handdator

Visa fullständig version : "Bäst" konditionsträning och panikdeff också ;)


aliquis
2005-06-20, 18:04
Jo, det är så att framförallt när jag gjorde misstag att gå ner i vikt men även ett tag efter det så körde jag en del konditionsträning, och det var väl bra, men sedan när jag har tränat styrka så många dagar i månaden har jag inte riktigt kännt att jag har orkat med det, plus att löpning brukar kännas i benen.

Men nu är det ju sommar, varmt, torrt och fint så man kan springa ute, känns ju lite dumt att man har tappat en del kondition på att inte köra något men blir ju knappast bättre av att inte köra någon nu, så jag skulle väl vilja göra det.

Just nu är den rätt kass, tog ca 3km i "långsamt joggningstempo" igår, tog väl 12-13min och då tog jag tre klunkar vatten halvvägs. Idag av någon anledning gjorde jag samma sak, men joggade typ en km och sedan sprang o gick jag lite i intervaller, men det slet nog mer på benen för det gjorde rätt ont att framförallt sträcka ut foten efteråt.

Om det nu är just konditionseffekten man är ute efter, vad är egentligen bäst då? Först tänkte jag fråga han ca 55kg überdeffade löparkillen men sedan tänkte jag att det kanske är bättre med en tråd :)

Och vad kan man köra som inte är så slitsamt för benen? men jag VILL ju kunna springa med dem ute också ;), trappmaskin ok? men då måste man ju stå på ett jäkla gym o köra.

Sedan det här med att äta, väger väl ca 74kg nu, +20kg på 2 år mao, fast i väldigt ojämn takt :D, men jag känner ju inte riktigt för att käka en massa och eventuellt fläska på mig just nu, det kan jag ju göra i typ augusti ;), är det inte bättre att lika gärna som att "inte göra något" (fast mer konditionsträning kanske räcker?) även dra ner något på kaloriintaget så man kan köra en "minideff" o få bort det lilla som finns så är det lättare att äta i augusti? Men verkar tråkigt att äta lite, men man kan ju iaf ge fan i att äta mer än man känner för ;)

Nu har jag ont i fotlederna men vet inte om jag pallar att sitta här så jag drar nog o tränar ändå, 3or på schemat :)

Ame
2005-06-20, 19:31
En blandning av distanspass och intervallpass är ett bra upplägg. Jag antar att du vill bli bättre på lite längre sträckor (3000m och uppåt) så längre intervaller från allt från 500m till 1km kan vara lämpligt(kan springa på tid också, t.ex. så långt du kan på 1min).
Eftersom jag inte vet så mycket om dig är det svårt att ge något tips om hur hårt och mycket du ska träna, eller hur mycket du vill träna löpning.
Distanspassen kan vara 30-90 minuter, snabbdistans lite kortare.
Intervallerna kan variera ganska så mycket. Det är bra om du kör vissa intervaller i backe, variera detta också. Försök hitta en ganska så brant backe och kör kanske 10x100m gångvila. Hittar du en längre backe kan du köra kanske ettpar hundra meter.

Lite tips iaf.

MilkmaN
2005-06-20, 20:29
12-13 min på 3 km är ju inte fy skam, du kan ju inte ha joggat lugnt då, för då måste man ändå ha lite tempo i benen för en sån tid. Beror väl iofs på hur man definierar lugnt.

Maverick
2005-06-21, 08:30
Min konditions träning för tillfället 2ggr i veckan intervaller 30s spurt 30s jogg ca 20min ibland längre ibland något kortare beroende på dags formen, 1 gång i veckan 6 km jogg. Men varierar rätt bra, har kört det någon vecka och kommer köra detta upplägg några veckor till sen får vi se vad som händer alltid något man vill ändra.

aliquis
2005-06-21, 08:45
En blandning av distanspass och intervallpass är ett bra upplägg. Jag antar att du vill bli bättre på lite längre sträckor (3000m och uppåt) så längre intervaller från allt från 500m till 1km kan vara lämpligt(kan springa på tid också, t.ex. så långt du kan på 1min).
Eftersom jag inte vet så mycket om dig är det svårt att ge något tips om hur hårt och mycket du ska träna, eller hur mycket du vill träna löpning.
Distanspassen kan vara 30-90 minuter, snabbdistans lite kortare.
Intervallerna kan variera ganska så mycket. Det är bra om du kör vissa intervaller i backe, variera detta också. Försök hitta en ganska så brant backe och kör kanske 10x100m gångvila. Hittar du en längre backe kan du köra kanske ettpar hundra meter.

Lite tips iaf.
30-90 min?! :D, då är man ju död ;), nä men det är väl som att jogga så gott det går 2 varv (6km) då kanske, mer än så blir nog bara bajs =P
Men jag får ju ont i fotlederna av att springa ;/, det verkar ju aldrig ge med sig, och om man tar det ändå lugnare känns det ju knappt som man har gjort något.