handdator

Visa fullständig version : Tappa ni mycket när ni gjorde lumpen?


hubbabubba
2005-06-20, 14:10
Som rubriken lyder...
Hur mycket tappade du styrkemässigt/viktmässigt under din tjänstgörning? Du kanske blev starkare och la på dig en massa muskler, vad vet jag? :)

Om du tappade, hur lång tid tog det inna du var tillbaks "back on track"?

Rycker in på måndag och är muckad och klar om tio månader så jag vill ha lite info om hur er lumpentid påverkade träningen och den fysik du hade när du ryckte in.

//Patrik

Mental
2005-06-20, 14:13
Som rubriken lyder...
Hur mycket tappade du styrkemässigt/viktmässigt under din tjänstgörning? Du kanske blev starkare och la på dig en massa muskler, vad vet jag? :)

Om du tappade, hur lång tid tog det inna du var tillbaks "back on track"?

Rycker in på måndag och är muckad och klar om tio månader så jag vill ha lite info om hur er lumpentid påverkade träningen och den fysik du hade när du ryckte in.

//Patrik

Ökade massor, har aldrig varit i så bra form som i lumpen, mycket allsidig träning. Blev starkare och uthålligare och fick bättre psyke, kände mina gränser och kunde plåga mig mer.

Men det beror nog mycket på vad man ligger som och vilka befäl man får

jakke
2005-06-20, 14:14
jag blev inte starkare. bara fetare.

Klo
2005-06-20, 14:15
Gick ned ca 10kg och bröt handen var tillbaks efter ca 2-3 år *grr27*

daja
2005-06-20, 14:19
ökade ganska mycket av två enkla anledningar;
- jag var rätt tanig och klen när jag ryckte in
- tjänsten var ganska krävande
fältveckorna byggde man väl inte direkt massa men de månader vi till större delen höll till vid kasernen fick vi riktigt schyst mat i mängder.

Börje H
2005-06-20, 14:20
Körde stridsvagn på dagarna och tränade på kvällarna. Var som att ligga på träningsläger i ett år :D
Resultat:
FYSMONSTER!!

rememberence
2005-06-20, 14:25
Körde stridsvagn på dagarna och tränade på kvällarna. Var som att ligga på träningsläger i ett år :D
Resultat:
FYSMONSTER!!
vi ser det på din bänkbild :p :D

Langster
2005-06-20, 14:28
Gick upp ca 10 kg, mestadels muskler, fick bättre kondition samtidigt.

henke_in_training
2005-06-20, 15:10
12kg gick jag upp, kondisen var dock ständigt kass

Ame
2005-06-20, 15:19
Tappade styrka, kondis, explosivitet och snabbhet. Min pluton tillhörde förmodligen de mest slappa(hoppas jag) i landet. Tror att man borde kunna behålla styrka och kondis ganska bra om plutonen kör lite hårdare. Fast det beror ju på var man står innan inryck, många i min pluton blev betydligt mer vältränade.

EDIT: Blev dock bättre på armhävningar...

jwzrd
2005-06-20, 15:26
Jag tränade som ett mongo då med. Upp från 96 till 106 första månaderna, sen ner till 97 igen med alla böglekarna i skogen. Klart mycket mer muskelmassa efter än före och bättre kondition hur som helst.

MAXX
2005-06-20, 15:50
Hur fan kan ni öka när ni går i lumpen? man får väl bara 3-4 mål mat om dagen?

daja
2005-06-20, 15:58
Hur fan kan ni öka när ni går i lumpen? man får väl bara 3-4 mål mat om dagen?
det beror ju såklart på hur dina vanor ser ut och hur du är byggd när du rycker in, men den genomsnittliga lumpenkillen går garanterat upp en del i muskler och fett om tjänsten är krävande eller om han som malaj får mycket tid över till gymmet. att man inte ska få i sig nog med käk gäller om man ligger i fält eller ibland har sjukt stressigt, annars är min erfarenhet att man får bra och mycket mat när det väl käkas.

jakke
2005-06-20, 15:59
Hur fan kan ni öka när ni går i lumpen? man får väl bara 3-4 mål mat om dagen?
Jag åt mkt varje måltid. Mjölk fanns det gott om

muddler
2005-06-20, 16:10
gick väl uppe en 5-6kg skaplig kvalitetsmassa under lumpentiden..... hade en ganska slapp tjänst med tillgång till mycket och god mat

Sniggel
2005-06-20, 16:26
Ökade minimalt i styrka, undantag benen som blev klenare o mindre uthålliga.
Tränade 3-4 ggr i veckan på kvällarna.
Tappade kondition.
Gick upp 11 kg, var ganska smal innan, märkte trots detta ingen större skillnad i kropssform efter lumpen
mycket mysko *rolleyes*

Sheogorath
2005-06-20, 17:13
Jag började styrketräna i lumpen. Eller, omskrivning, jag ville göra lumpen för att bli motiverad att styrketräna. Gick från 75 till 92.5 i maxlyft i bänk (tvivlar på den sista siffran idag, men det är så jag minns det), och ökade 13 kg i kroppsvikt. Ökade i räckhäv från 7 till 13 trots detta, tror jag.

takjens
2005-06-20, 21:05
Gjorde inte klart min tjänstgöring men tappade 6-7kg och tillbaka efter 1år pga knäskada *cry* *grr27* *grr27*

Prankie
2005-06-20, 21:10
Min vän blev betydlig klenare efter ett års tjänstgöring som laddare i lumpen.

takjens
2005-06-20, 21:15
Min vän blev betydlig klenare efter ett års tjänstgöring som laddare i lumpen.

Laddare är ju ändå rätt jobbigt va? :S

nordland
2005-06-20, 22:28
gick ner från 98kg till 89 på 7,5mån. Och ändå hade jag en halvslö tjänst (flygplatsbrandman R3).. Tog väl ca 3mån att komma upp i sin normala form + 7kg extra vikt efteråt..

hubbabubba
2005-07-16, 11:14
Har legat inne nu i 3v och det ser ut som jag endast tappat fett. Mjölk dricker jag i mängder när det har varit stressigt, så det är ett råd till er som har ryckt in/rycker in ;)

spacedog
2005-07-16, 11:22
Jag har för mig att resultaten var ganska oförändrade, både styrke- och volymmässigt. Då hade jag inte en susning om hur viktig maten är, men å andra sidan var man i den åldern då allt verkar funka ändå. Maten borde annars inte vara något problem, förutom att jag vill minnas att det var snålt tilltaget på kvällarna, så man fick fylla fickorna med vad man nu kunde sno åt sig vid middagen. Bra med rymliga benfickor.

Ah...lumpen. Fan vad kul det var så här i efterhand... :D

Nitrometan
2005-07-16, 11:27
Gick upp 8-9 kg. Oförändrad kondis. Ökade rejält i styrka. Tränade så mycket jag kunde. Fick massor med god mat. Ordentlig lagad mat var sjätte timme. Mellanmål däremellan. Mycket vila.

Gjorde lumpen på ubåt. Vi hade en bra kock.

skaparn
2005-07-16, 12:29
Hur fan kan ni öka när ni går i lumpen? man får väl bara 3-4 mål mat om dagen?

Ja, hur kan det vara möjligt???OMG!!11
Man måste inte vara byggarikos för att lägga på sig muskler.

Allan
2005-07-16, 12:45
" Går i lumpen " ?? ;)
Jag tappade massor. Överlevnadsövningar med tallbarrste och kaveldun är inte vad man bygger med, men det tog jag igen med besked efter muck. Det är ju inte så att man inte kommer tillbaka och förbi den nivån man hade innan.

allan

tp_88
2005-07-16, 13:35
Körde stridsvagn på dagarna och tränade på kvällarna. Var som att ligga på träningsläger i ett år :D
Resultat: FYSMONSTER!!
Som Arnold! :) Han sa en gång om sin militär tjänstgöring:
"I drove tanks in the morning and then trained for five hours a day. It was heaven"

Baan
2005-07-16, 13:45
tappde inte mycket viktmässigt men såg lite fördjävligt ut på korten jag har från lumpen -- inget supersize me eller något sånt, nee.. men ändå. hade väl en halvslö tjänst så man hade väl lite tid att träna men det sög så djävla hårt det gymmet på P4 att man mest skojtränade lite.

tog väl någon månad att komma tillbaka till gamla vikter och några månader så var jag uppe och slog några pbs så att säga så dte gick rätt fort. Muskelmässigt vette fan, känns som en del fett man la på sig i lumpen inte gärna vill lämna mig. Förvisso manligt väga tresiffrigt

Pingu
2005-07-16, 14:59
Blev knäoperation och utbildningseserv