handdator

Visa fullständig version : Näringsvärde på paneer?

A.K.O.A
2005-06-20, 11:50
Jag lagar paneer själv, för er som inte vet: Kokar upp 3l rödmjölk, blandar i rödvinsvinäger och spiskumminfrön, pressar ur vätskan. Det jag är intresserad av är näringsvärdet, stannar allt fett och protein i fällningen?

Tacksam för svar!

Ps paneer är en indisk ost som återfinns på indiska restauranger Ds

Sverker
2005-06-20, 13:12
Du får en Kessella.

Allt fettet fastnar i ostmassan. Du får också med allt kaseinprotein dvs 2.5 g per dl.

Det som rinner ut är vassle och består av din vinägern, mjölksockret och alla vassleproteiner.

A.K.O.A
2005-06-20, 16:53
Du får en Kessella.

Allt fettet fastnar i ostmassan. Du får också med allt kaseinprotein dvs 2.5 g per dl.

Det som rinner ut är vassle och består av din vinägern, mjölksockret och alla vassleproteiner.

Ok, alltså mycket fett... Vad menar du med att jag får kesella? Utvinns den på liknande sätt? Har du något tips om vad jag skall göra med det "överblivna"? Antar att det är svårt att ta tillvara på?

Sverker
2005-06-20, 17:58
Ja, men istället för att tillsätta vinäger ( eg ättika ) så låter man mjölksyra bakterier bilda mjölksyra och på så sätt "fälla" ut kaseinet med mjölkfettet.

Sur vassle *spy* Finns nog ingen användning för det, inte i köket, möjligen som rostlösare i garaget :D

A.K.O.A
2005-06-20, 18:08
Ja, men istället för att tillsätta vinäger ( eg ättika ) så låter man mjölksyra bakterier bilda mjölksyra och på så sätt "fälla" ut kaseinet med mjölkfettet.

Sur vassle *spy* Finns nog ingen användning för det, inte i köket, möjligen som rostlösare i garaget :D

ok, tack för svaren!
:bow:

vildängel
2005-06-30, 23:07
Det blir kanske skillnad på vasslen när du har i vinäger, men om man bara silar yoghurt eller "utvinner" vassle utan att tillsätta nåt, så funkar det jättebra att använda den som degspad. Blir helt saftigt. Dagens tips :thumbup:

Sverker
2005-07-01, 06:31
Säkert ingen skillnad på ifall det är ättika eller mjölksyra som gör mjölken sur.

Det gäller bara att tillsätta ättikan i små portioner tills mjölken börjar att klumpa sig. Då har man nått rätt pH, dvs 4.4 och kaseinet bildar en gel som lätt kan silas av.