handdator

Visa fullständig version : Vätternrundan 2005 avklarad


wintersnowdrift
2005-06-19, 10:08
Då var det gjort! Igår tog jag mig runt Vättern, 30 mil på cykel. Därmed är också min första fjärdedel av Klassikern avklarad. Den fortsätter sedan med Vansbrosimmet i juli.

Lite kort om loppet då.
Några av er här kanske har följt mina "viktproblem" sedan i vintras. Jag slet då som ett djur på gymmet och käkade som ett djur, och då menar jag ett STORT djur, för att bygga upp mig inför just denna Vätternrunda. Jag lyckades gå upp de 5 kg som var mitt mål och kunde sätta igång cykelträningen på allvar. 129 träningsmil hade jag i benen innan start.

Jag startade klockan 02:56 i Motala tillsammans med min pappa. De första 11 milen ner till frukostdepån Jönköping gick som smort. Vi hade medvind och det var neförsbacke i princip hela tiden. Jag hade bestämt mig för att stanna i alla depåer så det blev två korta stopp även i Hästholmen efter 43 km och i Gränna efter 81. Jag åt en jätteportion havregrynsgröt i Jönköping i rekordfart och sedan gav vi oss iväg ut på banan igen. Jag klockas ut därifrån 06:56.

Nu började det jobbiga. Medvinden hade bytts mot REJÄL motvind på västsidan och sträckan mellan Jönköping och Fagerhult (nästa depå) var riktigt seg med svagt uppför i princip hela tiden. Mellan Fagerhult och Hjo, där det serverades lasagne, blev det visserligen mer nerför men mina ben hade tagit slut. I det läget hatade jag motvinden mest av allt i hela världen, mer än vad Michael Moore hatar Bush och F! hatar hustrumisshandlare, kan jag intyga ;). Jag fick be min pappa vänta in mig flera gånger på den här sträckan och kände mig rejält misslyckad...

Väl framme i Hjo, efter 17,8 mil på 6 h 45 min, flimrade det för mina ögon, och när jag åt min första lasagnetugga mådde jag fruktansvärt illa. Inget gott tecken med andra ord. Lyckades dock pressa i mig några tuggor till, och så plötsligt började lasagnen smaka BRA. Illamåendet släppte! Lättnad, jag käkade upp hela portionen och vi gav oss iväg med nyfunna krafter.

När vi kom in i Tiveden, ett skogsparti som "alla" säger är så tråkigt, mojnade vinden något och jag kände mig mycket starkare. Faktum är att jag riktigt uppskattade Tiveden och dess lägivande träd :). En rolig grej här är en backe som kallas "predikantbacken" - där står en präst och läser guds välsignelse över cyklisterna som kämpar sig upp. Här fanns en skylt uppsatt med texten "Gud hör bön" - så f*n heller, tänker man då, om Gud fanns skulle han inte skapa sådana här kamikazebackar ;).

Resten av loppet kändes helt ok för min del, dock började min pappa (som verkligen fått dra fram mig mellan Fagerhult och Hjo) bli trött, så från Karlsborg (21 mil) till Medevi (sista depån, 27,9 mil) var det i princip jag som drog honom :). Teamwork är bra ibland. Efter Medevi lämnade jag dock pappa bakom mig, nu var det bara MOT MÅL som gällde.

Trött och sliten, men glad och överlycklig rullade jag in i Motala klockan 15:13. 12 timmar och 17 minuter tog de 30 milen runt Sveriges näst största sjö för mig. Min pappa kom i mål 10 minuter senare och fick sin välförtjänta silvermedalj för att han cyklat rundan fem gånger. Jag är dock löjligt stolt efter min förstagångsmedalj i brons också ;).

Detta var som sagt första fjärdedelen i Klassikern, nu väntar förutom Vansbro sedan Lidingöloppet och tillsist Vasaloppet. Wish me luck!

//Kristin

King Grub
2005-06-19, 10:11
Gratulerar! http://bestsmileys.com/exercising/14.gif Starkt jobbat!

Pudzianovski
2005-06-19, 10:14
Spännande berättelse. Starkt gjort.

blekfet2
2005-06-19, 10:48
grymt....jag kan gissa att ni inte cyklar omkring på en gammal Cresent eller Monark va?

:D

Jorgen
2005-06-19, 10:55
Gratinerar. Ser fram emot en likadan berättelse från dom övriga tre delarna av klassikern.
Mycket bra jobbat. :thumbup:

//Jörgen

kharon
2005-06-19, 11:05
Fint!
Intressant läsning!
Lycka till!

Sverker
2005-06-19, 11:18
Jättekul :thumbup:

Bra kämpat.



Måste vara en italiensk grej att köra långlopp på lasagn :D


"-KATTEN HETTER JACK !"

Allan
2005-06-19, 11:38
Imponerande!!!


allan

wintersnowdrift
2005-06-19, 12:03
grymt....jag kan gissa att ni inte cyklar omkring på en gammal Cresent eller Monark va?

:D

Haha, det finns faktiskt folk som gör det. Bland annat en gubbe (uppåt de 50-60 åtminstone) som brukar delta på alla möjliga motionscykellopp. Han har en gammal Crescent, och på pakethållaren har han en LGF-skylt monterad (lågfartsfordon you know ;)). Dessutom har han en cykelkorg med en bergssprängare i som spelar popmusik plus att han har en lappmössa på huvudet ovanpå hjälmen :D. Han är faktiskt jättetuff och superinspirerande; för tar sig han i mål, då j-lar gör jag det också! :)

Själv har jag dock en racer, ingen proffscykel men 30 mil dög den till :D.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-06-19, 12:03
Måste vara en italiensk grej att köra långlopp på lasagn :D

Säkert, ett som är säkert är dock att det funkar ;).

//Kristin

Lalla
2005-06-19, 12:10
Härligt jobbat!!!
Grattis!!! *yourock*

Själv så tog det roliga slut ngn kilometer innan Fagerhult, låg i en klunga o det blev ett kast. Jag som låg bland de sista hade ingen chans då den framförvarande väljde höger o bromsade. Jag körde in i hans bakhjul o så var den rundan förstörd..."hem" till Motala med en förnedrande bussfärd...
Rikta upp framhjulet o kurera min lårmuskel (muskelfästen fick en rejäl smäll o svullnade upp...) blir nästa projekt.

Hade gått hyffsat fram till dess, låg på möjlig 10:30-tid... *grr27*

Vesseldahl
2005-06-19, 12:27
Man får gratulera!!

Blir det fler starter?

Olsson
2005-06-19, 12:45
bra kämpat wintersnowdrift! Hoppas du fixar dem andra loppen lika bra.

Lalla, riktigt trisst när sånt händer *grr*

joak1m
2005-06-19, 13:11
haha,, fan jag skulle inte ens orka åka 30 mil med bil... ärligt asså skojar inte.

starkt jobbat

LexSinner
2005-06-19, 13:20
Mycket imponerande !!! Lycka till på Vansbrosimmet nu också ! :thumbup:

wintersnowdrift
2005-06-19, 15:28
Härligt jobbat!!!
Grattis!!! *yourock*

Själv så tog det roliga slut ngn kilometer innan Fagerhult, låg i en klunga o det blev ett kast. Jag som låg bland de sista hade ingen chans då den framförvarande väljde höger o bromsade. Jag körde in i hans bakhjul o så var den rundan förstörd..."hem" till Motala med en förnedrande bussfärd...
Rikta upp framhjulet o kurera min lårmuskel (muskelfästen fick en rejäl smäll o svullnade upp...) blir nästa projekt.

Hade gått hyffsat fram till dess, låg på möjlig 10:30-tid... *grr27*

Fan vad trist, det är sådant som oroar mig också när det gäller cyklingen - fall och punktering. Jag mådde som sagt inte så bra innan Hjo; men som min pappa sa till mig då: "Pain is temporary, quitting lasts forever." (Citat från Lance Armstrong btw ;)). Uppstår det däremot tekniska problem, eller som du råkade ut för; fall med skada som följd, blir det svårt att fullfölja trots att formen är på topp.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-06-19, 15:29
Man får gratulera!!

Blir det fler starter?

Jovars, jag är inte avskräckt iaf :). Vi får se hur det blir nästa år; ska ta studenten då så det vill till att man har tid att träna mellan alla skivor :cool: ;).

//Kristin

Lalla
2005-06-20, 07:51
wintersnowdrift > Jo, visst äre surt. Men samtidigt så hör det till sporten tyvärr...
Hade ju ändå tur i oturen att det var i början av en stigning, låg inte på mer än runt 25km/h, på platten låg vi långa stunder o matade på i 40. DÅ äre inte skoj o gå i backen! :(
Din Pappa o Lance är två visa män (vem är den tredje?), Det känns fortfarande GRYMT surt o tungt att bryta. Aldrig uppleva känslan av o rulla in i Motala och känna stoltheten att man tagit sig runt... :cryout:

Lycka Till framöver iaf.! :thumbup:

skaparn
2005-06-20, 08:43
Trött och sliten, men glad och överlycklig rullade jag in i Motala klockan 15:13. 12 timmar och 17 minuter tog de 30 milen runt Sveriges näst största sjö för mig. Min pappa kom i mål 10 minuter senare och fick sin välförtjänta silvermedalj för att han cyklat rundan fem gånger. Jag är dock löjligt stolt efter min förstagångsmedalj i brons också ;).

Detta var som sagt första fjärdedelen i Klassikern, nu väntar förutom Vansbro sedan Lidingöloppet och tillsist Vasaloppet. Wish me luck!

//Kristin

Helt seriöst är 12:17 en ytterst formidabel tid för en tjej ifall hon inte är cyklist eller har en gedigen konditionsträningsbakgrund. Mycket bra jobbat!

Lycka till på de övriga. Det behövs kanske, personligen springer jag hellre 3 marathon i rad än simmar i en kall älv mer än för att hämta ett förlupet drag eller nåt.

JJ
2005-06-20, 08:49
Helt seriöst är 12:17 en ytterst formidabel tid för en tjej ifall hon inte är cyklist eller har en gedigen konditionsträningsbakgrund. Mycket bra jobbat!

Lycka till på de övriga. Det behövs kanske, personligen springer jag hellre 3 marathon i rad än simmar i en kall älv mer än för att hämta ett förlupet drag eller nåt.

Jag håller med, en mycket bra tid och dessutom när det är första gången. Har du våtdräkt till Vansbro är det en barnlek i jämförelse med de andra 3 loppen.

jwzrd
2005-06-20, 11:10
Grym prestation. Jag blir mycket imponerad på det där ickenedsättande viset! :hbang:

Henke
2005-06-20, 12:19
Grattis, nu har du gjort det jobbigaste av de 4:a, vansbrosimmet e inte nåt speciellt, är du lite orolig så kör med våtis men det behövs inte.
Lidingöloppet är lite ansträngande bitvis, men skippa spurten upp för abborrbacken så går det nog bra, vasan är inte heller så där jättejobbig, det svåra där är att det kan vara ganska svalt i starten, så ta gärna någon sunkig tröja som överdrag i början som du kan kasta efter ngn kilometer.

MVH

JJ
2005-06-20, 12:27
så kör med våtis men det behövs inte.


Beror ju lite på hur mycket foder man bär på :)

Metal_boy_
2005-06-20, 12:32
Herregud. Varför cyklade du runt Vättern? Hade du tagit bilen så hade det gått fortare ju, dessutom så hade du kunnat äta hamburgare och lyssnat på musik samtidigt.

Sverker
2005-06-20, 13:08
Herregud. Varför cyklade du runt Vättern? Hade du tagit bilen så hade det gått fortare ju, dessutom så hade du kunnat äta hamburgare och lyssnat på musik samtidigt.

"-Because it is there" som Edmund Hillary svarade när han fick frågan varför han i h-e besteg Mount Everest.
:D


http://www.time.com/time/time100/heroes/profile/hillary_norgay01.html

wintersnowdrift
2005-06-20, 15:52
Lalla: Jo, lite tur i oturen är det väl ändå när man faller i 25km/h och inte 40 km/h... och när vi ändå är inne i det positiva tänkandet så får du ju en ny chans att känna segerns sötma efter målgången i Motala nästa år ;).

skaparn: Tack så mycket. Det är först nu som jag kunnat glädja mig åt tiden, jag hade satt upp ett mål innan loppet där allt under 14 timmar var bra... så 12:17 känns helt ok så här i efterhand :). Vansbro är jag inte så orolig för, jag har tränat simning endel plus att jag har införskaffat våtdräkt om det blir för j-vla kallt. Lidingö ska nog fixa sig också, jag är en hyfsad löpare, däremot kan det bli problem med Vasaloppsträningen om det kommer för lite snö.

Metal_boy_: Sverker gav dig svaret, men visst är man lite vrickad som cyklar 30 mil :D. Jag får skylla på generna, min far gjorde ju sin femte Vätternrunda.

//Kristin

skaparn
2005-06-20, 17:35
"-Because it is there" som Edmund Hillary svarade när han fick frågan varför han i h-e besteg Mount Everest.
:D


http://www.time.com/time/time100/heroes/profile/hillary_norgay01.html

Eller som någon svarade på frågan varför han sprang marathon:
"För att jag kan"

skaparn
2005-06-20, 17:39
Beror ju lite på hur mycket foder man bär på :)

Verkligen. Visserligen kan kvinnor ha lite mer underhudsfett och därför klara vattenkyla bättre men vansbro brukar ändå vara såpass kallt att man gör bäst i att ha dräkt om man inte bär på rent av riktigt mycket foder.
Gränsen går ungefär vid denna mängd:

http://www.exzooberance.com/virtual%20zoo/they%20swim/harp%20seal/Harp%20Seal%20485027.jpg

Jense
2005-06-20, 17:43
stort jävla grattis till en fin prestation!