Visa fullständig version : Inte protein och kolhydrater samtidigt?
Callister
2005-06-19, 09:06
Låter ganska befängt men så lyder det ifrån flickvännen och hennes familj.
Finns det någon sanning i det? Att man inte ska blanda kol- och prot- samtidigt? Jag har aldrig hört talas om det förut och jag förstår inte vad de lyckats snappa upp det... rent allmänt så är morsan där jätteduktig och följer Lyle Mcdonald m.m.
King Grub
2005-06-19, 09:22
Dom som propagerar för det systemet menar att insulinfrisättningen från kolhydrat skulle leda till att energin från proteinet och fettet i måltiden skulle leda till fettinlagring.
Så enkelt är det dock inte, och i praktiken är det fortfarande kalorier in minus kalorier ut som gäller, och att dela upp det på det sättet innebär inte på något sätt att ett eventuellt överskott inte skulle lagras in som kroppsfett. Acylationstimulerande protein (ASP) stimulerar oberoende av insulin triglyceridsyntes i fettcellen genom närvaron av chylomikroner i blodplasman. Det spelar alltså ingen praktisk roll om man äter fett tillsammans med protein eller med kolhydrater eller det ena med det andra - ett överskott lagras.
Och att inte äta protein tillsammans med kolhydrat innebär sämre utnyttjande av proteinet med sämre proteinbalans som följd och mindre anabol effekt av detsamma.
King Grub
2005-06-19, 09:29
Och hon kan inte fått det från McDonald, eftersom han kallar metoden att dela upp näringsämnena "food combining bullshit".
Callister
2005-06-19, 09:31
Okej. Någon studie/rapport som jag kan använda som bevis? :)
Edit:
Nej precis, jag menade att hon annars följer Lyle, och han är ju vettig så jag förstod inte från vilken nisse hon hört detta
King Grub
2005-06-19, 09:35
Okej. Någon studie/rapport som jag kan använda som bevis? :)
Det är allmän näringslära på högskolenivå.
Callister
2005-06-19, 09:38
Det är allmän näringslära på högskolenivå.
Jag antar det. Men aa, det där ifrån Lyle får duga. ;)
När vi ändå är igång:
Hon säger också att mjölk är ytterst farligt, att vi behandlat det så mycket att det inte är nyttigt längre, hon påstår att ingen behöver dricka det..
Mjölkbaserade produkter (Inte mjölk :S) är dock okej.
Dagens belopp av fetmarelaterade sjukdomar anses som en konsekvens av vad livsmedelsindustrin gjort med mjölken.
Krossa teorin?
King Grub
2005-06-19, 09:40
Här kanske:
Curr Opin Lipidol. 2000 Jun;11(3):291-6.
"The storage and release of energy by adipocytes is of fundamental biologic importance. Not surprisingly, therefore, the rate at which these processes occur can be modulated by a variety of physiologic molecules. A newly recognized participant is produced by adipocytes themselves: acylation-stimulating protein (ASP). This article focuses on the most recent in-vivo evidence regarding how the ASP pathway may influence energy storage and release. In brief, the rate at which triglycerides are cleared from plasma (i.e. the rate at which they are hydrolysed) is determined by lipoprotein lipase and insulin, which is the principal hormone that regulates lipoprotein lipase. By contrast, the ASP pathway modulates the rate at which fatty acids are taken up and converted to triglycerides by adipocytes. Under certain circumstances, however, reduction of activity of the ASP pathway may negatively impact on the first step of the process. ASP also influences the rate at which fatty acids are released by adipocytes, and it is clear that insulin and ASP interact in a variety of ways that involve energy storage and release. Accordingly, to understand the impact of any intervention on energy storage and release by adipocytes, the effects of both insulin and ASP must be taken into account."
Och det är ju inte så att protein inte frisätter insulin. 250 kcal torsk frisätter mer insulin än 250 kcal pasta. Det krävs inte insulintoppar för att orsaka fettinlagring vid överskott av energi och fett. Tvärtom är det mycket låga nivåer som krävs. Och ASP sköter också fettinlagring, insulinoberoende. Ett överskott lagras, helt enkelt, oavsett hur man kombinerar.
King Grub
2005-06-19, 09:41
Hon säger också att mjölk är ytterst farligt, att vi behandlat det så mycket att det inte är nyttigt längre, hon påstår att ingen behöver dricka det.. Mjölkbaserade produkter (Inte mjölk :S) är dock okej.
Människan behöver inte dricka komjölk, nej. Det stämmer. Merparten av jordens befolkning gör det inte. Att det skulle vara farligt eller onyttigt får nog hon utveckla lite mer, varför.
Dagens belopp av fetmarelaterade sjukdomar anses som en konsekvens av vad livsmedelsindustrin gjort med mjölken.
Tagit emot mjöken, separerat den i skummjölk och grädde, värmebehandlat den vid 72 grader C i 15 sekunder, blandat tillbaka grädden och finfördelat mjölkfettet/homogenicerat in i mjölken, kylt ned och packat i Brick.
Vad är det farliga med det ?
Om det vi gör med mjölken gör den "farlig" är det nog MÅNGA livsmedel som vi måste sluta äta (eller sluta behandla) för att kunna äta dem. Typ bröd, flingor, alla konserver, de flesta kött- och fiskberedningar etc. Däremot är det som Grub påpekade inte NÖDVÄNDIGT att dricka mjölk, snarare är det ju så att vi i de skandinaviska länderna (med viss reservation för Finland; tror att laktosintolerans är vanligare där) är ovanliga med vår stora mjölkkonsumtion.
Frågan är ju hur mjölkprodukter kan vara OK, då de väl görs på samma mjölk som den vi dricker? Med undantag för vissa opastöriserade ostar.
Nja, knappast. Däremot är väl den del i det hela att vissa dricker mjölk som om det vore vatten. Som det brukar stå i kattböcker: "Mjölk är MAT".
Callister
2005-06-19, 20:03
Ni behöver inte tro att jag lägger fram argument för egen räkning här, det enda jag vill ha är bra motsvar så jag kan tillrättavisa henne. :)
Men iaf. Sverker, varför gör vi sådär med mjölken?
King Grub
2005-06-19, 20:03
Pastörisering. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Past%F6risering)
Mjölkartikel. (http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/animalier/mjolk/dryckm.htm)
mangemani
2005-06-20, 10:32
lånar tråden.
jag hade hoppats på att få min beställning från kolozzeum idag med protein och hela köret(för jag har helt slut på ALLT nu)men fick det ej(får det troligtvis imorn)..så jag fick så lov att stor handla idag men skjutsen till butiken sket sej totallt.
så nu sitter man utan tillräckligt med protein,tok för lite kolhydrater.
kan nog(om jag har tur) få i mej lite mer än hälften av proteinet som jag ska ha i mej per dag idag.
gör detta något?alltså att man 1 dag får i sej tok för lite av det man behöver?
har ett tungt träningspass imorgon,det här kommer påverka det passet,eller hur?
King Grub
2005-06-20, 11:05
Vadå, lever du på pulver, eller? Du kan väl få precis den mängd kolhydrat och protein du vill ha från mat. Öppna kylskåpet och skafferiet.
mangemani
2005-06-20, 11:33
Vadå, lever du på pulver, eller? Du kan väl få precis den mängd kolhydrat och protein du vill ha från mat. Öppna kylskåpet och skafferiet.
klart jag inte gör.
jag har ingen chans att komma till nån mat butik idag och skafferiet/kylskåpet är så gott som tomt på "bra" mat.
King Grub
2005-06-20, 11:33
Då får du skylla dig själv som varit så oförutseende. ;)
Men, nej, du tar ingen skada av det på längre sikt. Inte på kortare sikt heller, antagligen.
Tagit emot mjöken, separerat den i skummjölk och grädde, värmebehandlat den vid 72 grader C i 15 sekunder, blandat tillbaka grädden och finfördelat mjölkfettet/homogenicerat in i mjölken, kylt ned och packat i Brick.
Vad är det farliga med det ?
Upphettningen dödar enzymerna som annars skulle spjälka mjölken åt dig och en behäftig andel av vitaminerna ryker. Du tar bort en del av fettet och minskar därmed ytterligare på vitamininnehållet, A- och D i detta fall. A Vitamin behövs som bekant för att processa proteinerna. Kroppen måste istället ta av sina egna reserver. Vidare renderas kalciumet olösligt och därmed otjänligt för kroppen. Mjölk innehåller även bakterier som underlättar produktion av laktase i tunntarmen och dessa förstörs av pastöriseringen.
Och detta är bara en liten skrapning på ytan. Det lilla vi vet om näring. Hur mycket som vi inte känner till förstörs av pastöriseringen?
Dom som propagerar för det systemet menar att insulinfrisättningen från kolhydrat skulle leda till att energin från proteinet och fettet i måltiden skulle leda till fettinlagring.
Så enkelt är det dock inte, och i praktiken är det fortfarande kalorier in minus kalorier ut som gäller, och att dela upp det på det sättet innebär inte på något sätt att ett eventuellt överskott inte skulle lagras in som kroppsfett. Acylationstimulerande protein (ASP) stimulerar oberoende av insulin triglyceridsyntes i fettcellen genom närvaron av chylomikroner i blodplasman. Det spelar alltså ingen praktisk roll om man äter fett tillsammans med protein eller med kolhydrater eller det ena med det andra - ett överskott lagras.
Och att inte äta protein tillsammans med kolhydrat innebär sämre utnyttjande av proteinet med sämre proteinbalans som följd och mindre anabol effekt av detsamma.
Lite OT, men glukosen i sig påverkar visserligen syntesen av lipoproteiner från levern [1], i alla fall under fasta. (Snarare VÄLDIGT OT, men jag tycker det är en bra referens *innocent*)
[1] Adiels M, Boren J, Caslake MJ, Stewart P, Soro A, Westerbacka J, Wennberg B, Olofsson SO, Packard C, Taskinen MR.
Overproduction of VLDL1 Driven by Hyperglycemia Is a Dominant Feature of Diabetic Dyslipidemia.
Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2005 Jun 9
/adde
Upphettningen dödar enzymerna som annars skulle spjälka mjölken åt dig och en behäftig andel av vitaminerna ryker. Du tar bort en del av fettet och minskar därmed ytterligare på vitamininnehållet, A- och D i detta fall. A Vitamin behövs som bekant för att processa proteinerna. Kroppen måste istället ta av sina egna reserver. Vidare renderas kalciumet olösligt och därmed otjänligt för kroppen. Mjölk innehåller även bakterier som underlättar produktion av laktase i tunntarmen och dessa förstörs av pastöriseringen.
Och detta är bara en liten skrapning på ytan. Det lilla vi vet om näring. Hur mycket som vi inte känner till förstörs av pastöriseringen?
Det är tur att de spjälkande enzymerna i mjölk förstörs. De kommer inte från mjölken utan ifrån bakterier som kommit i mjölken.
Hälften av kalciumet i mjölk finns löst i vasslen. Det kan påverkas av värmen och ändra sig ( eg motjon ) och bli mindre lättupptagbart. Den andra hälften sitter verkligen fast på kaseinproteinet. Det är synnerligen lätt att ta upp :thumbup:
Mjölk är sterilt i det ögonblick det lämnar kons mjölkkörtlar. Alla bakterier därefter är en vildflora som ramlat i mjölken. I 999 fall av 1000 helt olämpliga att få i sig dessa.
Nu har jag missat kopplingen mellan retinol och protein :confused: Hur fungerar den ?
För mig är retinol en "transportör" som deltar i processen när cellen sätter på olika socker på ytan av cellen. Fäster sockrer på både fosfolipider och på proteiner i cellmembranet. En annan funktion är att den verkligen fångar in ljus i näthinnan i ögat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.