handdator

Visa fullständig version : Fett och protein på kvällen


T-800
2005-06-18, 23:21
Man har ju fått höra mycket om att man inte ska vräka på med en massa kolhydrater sent på kvällen eftersom man då riskerar att gå upp mycket i fett.

Jag äter mitt sista "riktiga" mål mat (innehåller kolhydrater) ca två till tre timmar innan jag lägger mig. Men samtidigt vill jag äta någonting precis innan jag lägger mig så att jag inte ska bli så hungrig på natten. En bodybuilder rekommenderade att man skulle äta fett och protein innan man lägger sig. Men hur ligger det till med det? Jag har hört att protein oxideras om man inte tillför kolhydrater. Har fett samma egenskaper som kolhydraterna i det avseendet? I sådana fall kan man ju äta lite jordnötssmör och en halv burk kesella.

Tack på förhand.

Karate_kid
2005-06-18, 23:23
som du själv säger. Lite kesella + jordnötter är fint.
Keso funkar bra . 1 burk makrill. kyckling+avocado .

Sverker
2005-06-19, 05:56
Man har ju fått höra mycket om att man inte ska vräka på med en massa kolhydrater sent på kvällen eftersom man då riskerar att gå upp mycket i fett.



Man blir givetvis fet ifall man vräker i sig mat, oavsett ifall det är protein, fett eller kolhydrat.

Varför skulle kolhydraterna du äter precis innan du lägger dig bli fett och inte kolhydraterna du åt till lunch ?

Det är det totala kaloriintaget över hela dygnet som avgör ifall du fyller på fettdepåerna eller inte. Kolhydraterna har en proteinsparande effekt så ta lite kolhydrat till kvällsmålet och låt kolhydraterna bilda glykogen under natten.

kampsporttjej
2005-06-19, 06:35
att middagen (alltså inte kvällsmålet) innehåller lika mkt kolhydrater
som lunchen borde väl vara ok?har märkt sömnproblem och större hunger om jag dragit ner på det,
alltså följt idén med att minska kolhydraterna framåt eftermiddagen.

har även märkt att det är skillnad i om jag äter bönor som
kolhydratskälla eller om jag äter pasta. pastan mättar fortare,
som om mitt blodsocker behöver en lite större skjuts än den jag får av
bönorna.

jag kanske har ett ganska stort kolhydratbehov.. jag brukar promenera/cykla
dit jag ska och nu har jag även återupptäckt hur kul det är att åka inlines.

har inte kolhydraterna blivit allt för mycket dragna över en kam i kostsammanhang?

King Grub
2005-06-19, 06:42
har inte kolhydraterna blivit allt för mycket dragna över en kam i kostsammanhang?

Absolut. Kolhydrat är din vän. Kolhydrat kan överhuvudtaget inte omvandlas till kroppsfett under normala förhållanden och vid en blandat kost. Absolut inte vid energiunderskott. Det krävs att du lär kroppen att lagra in kolhydrat som kroppsfett efter omvandling för att det skall ske, genom stor eller långvarig överätning av kolhydrat. De novo lipogenes är sällsynt, och i normala fall kan endast 3-4% av kolhydraterna du äter "bli" kroppsfett. Överätning du kolhydrat vid ett enstaka tillfälle, på upp till 3-500 gram kolhydrat, sker ingen de novo lipogenes alls, vare sig i vila eller vid träning.

Att lägga dagens största kolhydratintag innan man går och lägger sig är dock inte heller genomtänkt, om man inte tränat eller huggit ved en timme eller något innan, eftersom insulinfrisättningen kommer att leda till fettinlagring från andra stubstrat under nattens vila och minska utsöndringen av tillväxthormon. Att utesluta kolhydraterna helt till kvällsmålet ser jag ingen som helst anledning till, och dom flesta lågglykemiska, stärkelsebaserade kolhydratkällorna ger mindre insulinfrisättning är motsvarande energimängd proteinrik föda i vilket fall som helst.

Sverker
2005-06-19, 07:49
Då kommer ju frågan, ifall tillväxthormonet har någon stimulering på muskeltillväxten eller ifall det bara frisätts för att mobilicera energi från kroppen reserver ? Alltså att kroppen upplever en energibrist helt beroende på att insulinnivån är lägre ;)

Jay-Z
2005-06-19, 09:32
Absolut. Kolhydrat är din vän. Kolhydrat kan överhuvudtaget inte omvandlas till kroppsfett under normala förhållanden och vid en blandat kost. Absolut inte vid energiunderskott. Det krävs att du lär kroppen att lagra in kolhydrat som kroppsfett efter omvandling för att det skall ske, genom stor eller långvarig överätning av kolhydrat. De novo lipogenes är sällsynt, och i normala fall kan endast 3-4% av kolhydraterna du äter "bli" kroppsfett. Överätning du kolhydrat vid ett enstaka tillfälle, på upp till 3-500 gram kolhydrat, sker ingen de novo lipogenes alls, vare sig i vila eller vid träning.

Att lägga dagens största kolhydratintag innan man går och lägger sig är dock inte heller genomtänkt, om man inte tränat eller huggit ved en timme eller något innan, eftersom insulinfrisättningen kommer att leda till fettinlagring från andra stubstrat under nattens vila och minska utsöndringen av tillväxthormon. Att utesluta kolhydraterna helt till kvällsmålet ser jag ingen som helst anledning till, och dom flesta lågglykemiska, stärkelsebaserade kolhydratkällorna ger mindre insulinfrisättning är motsvarande energimängd proteinrik föda i vilket fall som helst.


När man trodde att killen slagit bollen ur parken ett omöjligt antal gånger så går han och gör det igen. :bow:

King Grub
2005-06-19, 10:26
Då kommer ju frågan, ifall tillväxthormonet har någon stimulering på muskeltillväxten eller ifall det bara frisätts för att mobilicera energi från kroppen reserver ? Alltså att kroppen upplever en energibrist helt beroende på att insulinnivån är lägre ;)

Nej, HGH har nog mest fettreducerande effekt här. Yarasheski och andra har visat, att inte ens injicerat GH har någon signifikant effekt på muskulär hypertrofi, så att hormoneffekten av undvikande av kolhydrat några timmar skulle ha det, är nog mest önsketänkande.

T-800
2005-06-19, 10:35
Man blir givetvis fet ifall man vräker i sig mat, oavsett ifall det är protein, fett eller kolhydrat.
Ja, det tror jag att de flesta är medvetna om.


Varför skulle kolhydraterna du äter precis innan du lägger dig bli fett och inte kolhydraterna du åt till lunch ?
Därför att man är inaktiv på natten.


Det är det totala kaloriintaget över hela dygnet som avgör ifall du fyller på fettdepåerna eller inte. Kolhydraterna har en proteinsparande effekt så ta lite kolhydrat till kvällsmålet och låt kolhydraterna bilda glykogen under natten.
Okej, nu hänger jag med. Så man räknar alltid med det totala kaloriintaget sett över hela dygnet?

Tack för alla svaren!

Stab
2005-06-19, 11:08
Man blir givetvis fet ifall man vräker i sig mat, oavsett ifall det är protein, fett eller kolhydrat.

Det är det totala kaloriintaget över hela dygnet som avgör ifall du fyller på fettdepåerna eller inte. Kolhydraterna har en proteinsparande effekt så ta lite kolhydrat till kvällsmålet och låt kolhydraterna bilda glykogen under natten.

öhh det e väl ganska svårt att bli fet på protein, krävs väldigt mycket för att det skall omvandlas till fett.... ?

kampsporttjej
2005-06-19, 11:53
Absolut. Kolhydrat är din vän. Kolhydrat kan överhuvudtaget inte omvandlas till kroppsfett under normala förhållanden och vid en blandat kost. Absolut inte vid energiunderskott. Det krävs att du lär kroppen att lagra in kolhydrat som kroppsfett efter omvandling för att det skall ske, genom stor eller långvarig överätning av kolhydrat. De novo lipogenes är sällsynt, och i normala fall kan endast 3-4% av kolhydraterna du äter "bli" kroppsfett. Överätning du kolhydrat vid ett enstaka tillfälle, på upp till 3-500 gram kolhydrat, sker ingen de novo lipogenes alls, vare sig i vila eller vid träning.

Att lägga dagens största kolhydratintag innan man går och lägger sig är dock inte heller genomtänkt, om man inte tränat eller huggit ved en timme eller något innan, eftersom insulinfrisättningen kommer att leda till fettinlagring från andra stubstrat under nattens vila och minska utsöndringen av tillväxthormon. Att utesluta kolhydraterna helt till kvällsmålet ser jag ingen som helst anledning till, och dom flesta lågglykemiska, stärkelsebaserade kolhydratkällorna ger mindre insulinfrisättning är motsvarande energimängd proteinrik föda i vilket fall som helst.

tack för ett bra och intressant svar!
det som man hört kan hända är visserligen inte att kroppen lagrar kolhydraterna i sig som fett
men att den förbränner mer av kolhydratdepåerna än fettdepåerna?
men du menar att för att det skall ske ska det vara onormalt stora intag av kolhydrater, att ett normalt intag av bra lågglykemiska, stärkelsebaserade kolhydratkällor inte är i vägen för god form?

vill bara försäkra mig om jag har uppfattat det rätt eller inte :)

aaah... känner att det är många som behöver bli [rätt sorts] vänner med kolisarna!

King Grub
2005-06-19, 12:21
det som man hört kan hända är visserligen inte att kroppen lagrar kolhydraterna i sig som fett men att den förbränner mer av kolhydratdepåerna än fettdepåerna?
men du menar att för att det skall ske ska det vara onormalt stora intag av kolhydrater, att ett normalt intag av bra lågglykemiska, stärkelsebaserade kolhydratkällor inte är i vägen för god form?!

Äter du stora mängder kolhydrat kommer kroppen att prioritera förbränning av dessa istället för förbränning av fett, ja. Kolhydraterna kommer inte att lagras som fett vid normal kosthållning. Det är fortfarande kalorier in minus kalorier ut som gäller; lägger du till energi i form av kolhydrat så ökar ju givetvis det totala energiintaget, och fettet i kosten kan lagras som kroppsfett. Däremot är kolhydrat som en (stor) del av det avsatta energiintaget inget hinder alls för en bra form. Tvärtom för en tränande, då kolhydrat är ett överlägset bränsle som tillåter överlägset prestation.

Whey
2005-06-20, 08:37
Absolut. Kolhydrat är din vän. Kolhydrat kan överhuvudtaget inte omvandlas till kroppsfett under normala förhållanden och vid en blandat kost. Absolut inte vid energiunderskott. Det krävs att du lär kroppen att lagra in kolhydrat som kroppsfett efter omvandling för att det skall ske, genom stor eller långvarig överätning av kolhydrat. De novo lipogenes är sällsynt, och i normala fall kan endast 3-4% av kolhydraterna du äter "bli" kroppsfett. Överätning du kolhydrat vid ett enstaka tillfälle, på upp till 3-500 gram kolhydrat, sker ingen de novo lipogenes alls, vare sig i vila eller vid träning.

Att lägga dagens största kolhydratintag innan man går och lägger sig är dock inte heller genomtänkt, om man inte tränat eller huggit ved en timme eller något innan, eftersom insulinfrisättningen kommer att leda till fettinlagring från andra stubstrat under nattens vila och minska utsöndringen av tillväxthormon. Att utesluta kolhydraterna helt till kvällsmålet ser jag ingen som helst anledning till, och dom flesta lågglykemiska, stärkelsebaserade kolhydratkällorna ger mindre insulinfrisättning är motsvarande energimängd proteinrik föda i vilket fall som helst.


Låt säga att man överäter kolhydrater under en längre period, så att kroppen börjar omvandla dessa till fett för lagring. Om man senare slutar överäta kolhydrater, kommer omvandlingen då fortfarande att ske, eller kommer den att reduceras till ~0?

King Grub
2005-06-20, 08:55
eller kommer den att reduceras till ~0?

Inte omedelbart, precis som de novo lipogenes inte sker omedelbart. Kroppen är mycket bra på att ställa om sig till nya förhållanden.