handdator

Visa fullständig version : ont vid situps med hantel


tinkerbell
2005-06-18, 22:45
Tjena gott folk

Jo, det är som så att vid magträning brukar jag göra situps med hantel bakom huvudet ( 3 - 4 kg hantel ) där är ett problem :( jag får nämligen mycket ont i nedre ryggen både under övningen och efter, har ingen aning om vad det beror på, kan det bero på att 3, 4 kg är mycket för mig ? :( eller är det naturligt? Hur känns det för er? 3, 4 kg är kanske inget för er? :em:

Vad bör jag göra? andra övningar går hur bra som helst, exempelvis . . . Crunchmaskin, Benlyft med hantel mellan fötterna, cablecrunches (50 kg +). Bara situpsen som inte vill ;( :em: Väldigt tacksam för svar

MVH tinkerbell

AFanatic
2005-06-18, 22:49
Uhm...Bakom huvudet säger du...Jag kör en variant där jag har en exempelvis 25 kgs hantel mot bröstet....får aldrig ont av den...men får du ont av 3-4kg så kanske du ska kolla upp det? Eller inte göra den övningen?

tinkerbell
2005-06-18, 22:54
Uhm...Bakom huvudet säger du...Jag kör en variant där jag har en exempelvis 25 kgs hantel mot bröstet....får aldrig ont av den...men får du ont av 3-4kg så kanske du ska kolla upp det? Eller inte göra den övningen?

Njo, jag håller hanteln bakom huvudet, kan bero på att den överbellastar nedreryggen med, men hantel på bröstet var något nytt (för mig) har hört talas om skivvikt på bröstet, men inte hantel :em: kanske någon bild eller? hur håller du?

mvh tinkerbell

YTS
2005-06-19, 00:13
Njo, jag håller hanteln bakom huvudet, kan bero på att den överbellastar nedreryggen med, men hantel på bröstet var något nytt (för mig) har hört talas om skivvikt på bröstet, men inte hantel :em: kanske någon bild eller? hur håller du?

mvh tinkerbell

Gör inte sittups med vikt, kör crunches istället och lägg en tillräckligt tung hantel på tvären över bröstet, eller kör med en viktskiva istället. Själv kör jag tre set x 20 reps med en 10 kg´s kaka på bröstet, detta supersettar jag med benlyft 3 set, 3 set twistar och 3 set sidoböjar.

Yngve

MilkmaN
2005-06-19, 00:20
Situps och cruches är väl samma sak? *screwy*

YTS
2005-06-19, 00:33
Situps och cruches är väl samma sak? *screwy*

NIX!!! Med sittups lyfter du hela ryggen från underlaget, med crunches ligger du kvar med korsryggen. Crunches är skonsammare för korsryggen, samt kopplar inte in höftböjarna.

Yngve

skeletron
2005-06-19, 01:00
Hmm men alltså hur ska man få vikten att ligga still? jag menar då får man ju hålla i vikten hela tiden...? *popcorn*

YTS
2005-06-19, 01:03
Hmm men alltså hur ska man få vikten att ligga still? jag menar då får man ju hålla i vikten hela tiden...? *popcorn*

PRECIS :whipped: