handdator

Visa fullständig version : Bicepsträning??


Dymion
2005-06-18, 20:17
Ska man låsa armbågarna efter sidorna vid tex skivstångscurl? Eller ska man låta de peka ut en bit från kroppen?

Karate_kid
2005-06-18, 20:19
Ska man låsa armbågarna efter sidorna vid tex skivstångscurl? Eller ska man låta de peka ut en bit från kroppen?


vad känns bäst ?

Dymion
2005-06-18, 20:23
Hanterar mer vikt om man inte låser armbågarna efter sidorna

Fatalist
2005-06-18, 20:26
Gå ner så de hänger, att låsa armbågarna känns onödigt eftersom du då måste dra bak armen med triceps?

Karate_kid
2005-06-18, 20:27
Hanterar mer vikt om man inte låser armbågarna efter sidorna


och din slutsats av vilket som känns mest i BICEPS, för det är ju den muskelgrupp du ska träna inte sant ? Skit i vikten!

nordland
2005-06-18, 21:55
låser du överarmen mot kroppen så kommer rörelsen bli "aldeles" för strikt vilket kommer leda till att biceps senan blir irriterad.. Och det gör ont kan jag tala om...

Ha lite gung i rörelsen, men arbeta upp vikten med biceps inte med trapzen...

carlsm
2005-06-18, 22:42
Jag låter armarna hänga utefter sidorna på kroppen med curlstången i händerna. Sedan låser jag armbågarna vid sidorna tills allra sista biten då de åker fram ca 10 cm så att underarmarna i slutläget är helt vertikala. Känns bäst så för mig.

mr_ping2
2005-06-19, 01:21
Jag kommer posta en film imorgon hur jag kör biceps.. jag kör väldigt ostrikt, eller ja, hyffsat ostrikt iaf. Sen kör jag hantlar mot bänk väldigt strikt...

Det tycker jag känns bäst

Jay-Z
2005-06-19, 03:16
Jag kommer posta en film imorgon hur jag kör biceps.. jag kör väldigt ostrikt, eller ja, hyffsat ostrikt iaf. Sen kör jag hantlar mot bänk väldigt strikt...

Det tycker jag känns bäst

Ok. Men nu har ju du inte direkt enorma armar. So what's your point?

Stab
2005-06-19, 03:55
Om du låser vid sidorna så skapar du en tendens att sätta armbågarna vid magen så att det blir lättare antar jag, så kör ett axelbrett grepp och låt dom peka ut lite från kroppen.

pellepedal
2005-06-19, 08:27
Man kan väl säga att du ska vara "någorlunda" låst vid sidorna.
Tillräckligt låst för att det mesta arbetet ska hamna på biceps genom hela rörelsen.
Men du ska vara tillräckligt "lös" i rörelsen för att inte utsätta armbågen för några farliga påfrestningar.

Dra INTE fram armbågarna så pass mycket att spänningen släpper på biceps i toppläget.

Karate_kid
2005-06-19, 09:38
Ok. Men nu har ju du inte direkt enorma armar. So what's your point?


haha just min tanke! BURNED I SAY!

Arne Persson
2005-06-19, 10:14
Överarmarna skall vara lodräta längst sidorna av kroppen tills man flexerat c:a 90 grader i armbågsleden därefter förs överarmarna framåt endast så mycket att underarmarna blir lodräta.

Mikeman
2005-06-19, 14:48
Försök att hålla armbågarna så mycket still som möjligt. Sista repsen kan man ju tillåta att de glider fram lite för att få upp vikten så att man kan köra negativa fasen, om du tycker att det känns bra dvs.

takjens
2005-06-19, 16:11
Har ditt gym en armblaster så kör med den.. grymt skönt när man tränar med den.. har för mig att pdaddy är flitig på den om jag inte minns fel ??!

mr_ping2
2005-06-19, 20:03
Gå in på:

http://www.uxconsulting.com/private/filmer/styrkelyft/annat


Där finns dagens miss i bicepscurl... körde bänk igår så jag får skylla på det.
Nästa vecka kommer ett nytt försök på minst 100% i biceps av kroppsvikten (jaja det är inte strikt)

Karl_alfred
2005-06-19, 21:20
Gå in på:

http://www.uxconsulting.com/private/filmer/styrkelyft/annat


Där finns dagens miss i bicepscurl... körde bänk igår så jag får skylla på det.
Nästa vecka kommer ett nytt försök på minst 100% i biceps av kroppsvikten (jaja det är inte strikt)
Skyller att biceps gick dåligt pga gårdagens bröstträning *rolleyes* :thumbup:

Varför skriker du och gormar så? *slap*

Karate_kid
2005-06-19, 21:22
Skyller att biceps gick dåligt pga gårdagens bröstträning *rolleyes* :thumbup:


haha omg! :laugh:

mr_ping2
2005-06-19, 21:48
Om du provar att bänka nångång så märker du snabbt att man använder armarna där

Karate_kid
2005-06-19, 21:49
Om du provar att bänka nångång så märker du snabbt att man använder armarna där


haha . vet inte om du skrev till mig eller inte. men ja tar mig friheten att svara. Javisst använder man armarna där, men det gör man även när man äter, eller torkar sig i röven. I huvudsak är det triceps du använder, så vilken påverkan har det för din bicepsträning ?

Karl_alfred
2005-06-19, 21:50
Om du provar att bänka nångång så märker du snabbt att man använder armarna där
Bra svar *rolleyes* :laugh:

carlsm
2005-06-19, 22:37
Testade scott-curl idag, istället för hantelcurl. Kan nog säga att alla mina bicepspass närmsta månaden kommer involvera scotten, vilken fokusering!

T-800
2005-06-20, 10:45
Gå in på:

http://www.uxconsulting.com/private/filmer/styrkelyft/annat


Där finns dagens miss i bicepscurl... körde bänk igår så jag får skylla på det.
Nästa vecka kommer ett nytt försök på minst 100% i biceps av kroppsvikten (jaja det är inte strikt)
"benchpress with dano farelli (son of arnold schwarzenegger).mpg"

Va fan! :laugh:

Fatcan
2005-06-20, 12:57
Gå in på:

http://www.uxconsulting.com/private/filmer/styrkelyft/annat


Tvungen att gå runt naken? :S

Otto GROV
2005-06-20, 13:40
Gå in på:

http://www.uxconsulting.com/private/filmer/styrkelyft/annat


Där finns dagens miss i bicepscurl... körde bänk igår så jag får skylla på det.
Nästa vecka kommer ett nytt försök på minst 100% i biceps av kroppsvikten (jaja det är inte strikt)

va gör du i en strikt biceps-curl 60?

mr_ping2
2005-06-20, 22:51
Jag gjorde 4 reps helt stilla med 50, men då böjde jag inte ryggen alls och bara råpressade den.

Är det ingen annan här som känner av i armarna efter ett tungt bänkpass dan efter ?

nubben81
2005-06-20, 22:57
Jag gjorde 4 reps helt stilla med 50, men då böjde jag inte ryggen alls och bara råpressade den.

Är det ingen annan här som känner av i armarna efter ett tungt bänkpass dan efter ?

Nej jag känner av det i bröstet, och lite i axlarna om tekniken var värdelös. Kanske liiiiiiite i triceps... *kissass*

mr_ping2
2005-06-20, 23:36
Jag brukar ha som regel att alltid vila en dag efter bänkpass... tycker det känns jävligt mycket i armarna efter bänk/triceps.

Men men det kommer snart en ny film där jag bör göra 80kg

sunkan
2005-06-20, 23:43
Jag brukar ha som regel att alltid vila en dag efter bänkpass... tycker det känns jävligt mycket i armarna efter bänk/triceps.

Men men det kommer snart en ny film där jag bör göra 80kg

I bänk? :D

Otto GROV
2005-06-21, 00:35
Jag brukar ha som regel att alltid vila en dag efter bänkpass... tycker det känns jävligt mycket i armarna efter bänk/triceps.

Men men det kommer snart en ny film där jag bör göra 80kg

kör du alltid så dära o-strikt, eller var det bara nu när du maxade eller?

Karate_kid
2005-06-21, 07:51
Jag brukar ha som regel att alltid vila en dag efter bänkpass... tycker det känns jävligt mycket i armarna efter bänk/triceps.

Men men det kommer snart en ny film där jag bör göra 80kg


Om du gör en 4.a strikt på 50 så tror ja nog inte du gör en 1.a på 80

mentzer
2005-06-21, 09:38
Försök att hålla armbågarna så mycket still som möjligt. Sista repsen kan man ju tillåta att de glider fram lite för att få upp vikten så att man kan köra negativa fasen, om du tycker att det känns bra dvs.

Då biceps även arbetar när du för armbågarna framåt är det väl inte fel att låta armbågarna röra sig framåt?
Håller faktiskt med arne idag!

Arne Persson
2005-06-21, 10:19
Då biceps även arbetar när du för armbågarna framåt är det väl inte fel att låta armbågarna röra sig framåt?
Håller faktiskt med arne idag!


Det gör du helt rätt i! :)