handdator

Visa fullständig version : Utrota älgen i halva Sverige


hasse36
2005-06-18, 15:28
Apropå farliga djur som inte bör finnas bland människor så finns det ett som skördar alldeles för många liv och skadar ett stort antal människor - älgen.

Jag vill minnas att i nedre halvan av Sverige bor 93% av befolkningen. Där skall det inte finnas älgar.

Älgen orsakar dessutom skador på skogen för 150 miljoner per år. Orkanen Gudrun orsakade skador för 4 miljarder men sådana orkaner inträffar så sällan att älgen är ett större problem.

heltzonicka
2005-06-18, 15:31
Intressant faktiskt, den stora skräcken när man är ute och kör där det inte finns vildstängsel är just som du påpekar - älgen.
Men att utrota den går antagligen inte eftersom hela skogskedjan hänger ihop, dödar man en art så följer automatiskt en annan i graven.
Men itnressant frågeställning dock.

aliquis
2005-06-18, 15:37
Apropå farliga djur som inte bör finnas bland människor så finns det ett som skördar alldeles för många liv och skadar ett stort antal människor - älgen.

Jag vill minnas att i nedre halvan av Sverige bor 93% av befolkningen. Där skall det inte finnas älgar.

Älgen orsakar dessutom skador på skogen för 150 miljoner per år. Orkanen Gudrun orsakade skador för 4 miljarder men sådana orkaner inträffar så sällan att älgen är ett större problem.Om något djur är farligt är det väl människan, go figure. Hur många liv skördar vi?
Och vad skulle jägarna tycka om du utrotade älgen i halva Sverige? Det är ju de som vill ha det höga bestånd vi har nu, och flera av olyckorna beror säkert på dem också (rädda älgar under hösten).
Utrota 95% av alla människor istället.
Älgen orsakar dessutom skador på skogen för 150 miljoner per år.
Vad är värdet på köttet från 100.000 älgar då? Hur mycket är turismnäringen värd inkl. alla galna tyskar? Och hur mycket skador orsakar vi människor, än en gång.

Vid är ekonomiska förlusten på utfiskade hav?
Bortspolad jord?
Utdöda djur- och växtarter?
Förlorad regnskog?
Försurat, förgiftat, övergött eller på andra vis förstört sötvatten?
Global uppvärmning?
Översvämningar?

aliquis
2005-06-18, 15:41
För att inte tala om att pengar egentligen bara är symboliska och inte är värda ett skit, medans allt annat är det.

aliquis
2005-06-18, 15:43
Intressant faktiskt, den stora skräcken när man är ute och kör där det inte finns vildstängsel är just som du påpekar - älgen.
Men att utrota den går antagligen inte eftersom hela skogskedjan hänger ihop, dödar man en art så följer automatiskt en annan i graven.
Men itnressant frågeställning dock.
Fler rovdjur och lägre älg- och rådjursstam så minskar ju trafikolyckorna?

Men jag förstår inte riktigt varför vår rätt att köra bil skulle gå över allt annat... Om man nu kör ihjäl sig mot en älg får man väl mer eller mindre skylla sig själv, det är en risk man tar när man åker bil.

Sverker
2005-06-18, 15:47
Vad som behövs är en ordentlig inplantering av varg.

Vargen kommer att hålla efter älgstamen genom att ta de svagare kalvarna.
Varg kommer också att få ned antalet rådjur till mer rimliga nivåer.

hulken
2005-06-18, 15:49
Apropå farliga djur som inte bör finnas bland människor så finns det ett som skördar alldeles för många liv och skadar ett stort antal människor - älgen.

Jag vill minnas att i nedre halvan av Sverige bor 93% av befolkningen. Där skall det inte finnas älgar.

Älgen orsakar dessutom skador på skogen för 150 miljoner per år. Orkanen Gudrun orsakade skador för 4 miljarder men sådana orkaner inträffar så sällan att älgen är ett större problem.

Hur många människor skadas varje år pga älgar ?
Vad för sorts skador i naturen står älgen för ?

Yankeee
2005-06-18, 15:49
Döda hellre 5 miljarder människor än att börja slakta djur som "är i vägen".

Karate_kid
2005-06-18, 15:50
Döda hellre 5 miljarder människor än att börja slakta djur som "är i vägen".

börja med den paranoida särskrivaren Hans alias hassefalk?

hasse36
2005-06-18, 15:51
Frukostsamtal i veganfamiljen

Älskling, vi måste ta bort barnen. Katten har blivit allergisk. :D

Sverker
2005-06-18, 15:51
Vad för sorts skador i naturen står älgen för ?

Knaprar i sig de späda plantorna och alla mjuka goda skott på ungträden :D

Vi har ju oss själva att skylla. Kalhugger först och bjuder sedan in älgen på smaskig nyplantering av unga plantor.

Weird
2005-06-18, 15:56
tro inte att älg stammen e såå stor .....

Weird
2005-06-18, 16:00
Vad som behövs är en ordentlig inplantering av varg.

Vargen kommer att hålla efter älgstamen genom att ta de svagare kalvarna.
Varg kommer också att få ned antalet rådjur till mer rimliga nivåer.
hahah menar du allvar ??

Trance
2005-06-18, 16:05
Apropå farliga djur som inte bör finnas bland människor så finns det ett som skördar alldeles för många liv och skadar ett stort antal människor - älgen.

Jag vill minnas att i nedre halvan av Sverige bor 93% av befolkningen. Där skall det inte finnas älgar.

Älgen orsakar dessutom skador på skogen för 150 miljoner per år. Orkanen Gudrun orsakade skador för 4 miljarder men sådana orkaner inträffar så sällan att älgen är ett större problem.

Varför skulle jag bry mig mer om att du dör än en älg, personligen är jag villig att ta risken när jag är ute och åker bil.

Herkulez
2005-06-18, 16:12
Frukostsamtal i veganfamiljen

Älskling, vi måste ta bort barnen. Katten har blivit allergisk. :D
:laugh: :laugh:

Loke
2005-06-18, 16:14
Vad som behövs är en ordentlig inplantering av varg.

Vargen kommer att hålla efter älgstamen genom att ta de svagare kalvarna.
Varg kommer också att få ned antalet rådjur till mer rimliga nivåer.

...vilket kommer att leda till att det blir svårare att jaga älg, vilket kommer att leda till att färre jagar älg, vilket kommer att leda till en älgstam som är ungefär som idag.