handdator

Visa fullständig version : Uppdatera träningsschemat


E.S
2005-06-18, 09:44
Har tränat i två månader nu och känner att det börjar bli dags att se över kost- och träningsschemat igen (kanske få lite variation).

Jag kör Max-OT, 4-6 reps, högst 9 set / muskelgrupp, högst 2 muskelgrupper / pass. Så här ser schemat ut för tillfället:
(Jag tränar inte armarna p.g.a en skada)

Kille, 19 år, 54 kg, 167 cm, tränat 2 mån. seriöst, vill lägga på mig massa (*whatever*)

Måndag: Ben/Mage
Knäböj
Benpress
Vadpress

Cunches i "rep-maskin"
Crunches med rep

Onsdag: Bröst/Axlar
Bänkpress
Sned bänkpress med hantlar
Sned bänkpress med skivstång

Militärpress
Sittande axelpress

Fredag: Rygg/Mage
Marklyft
Latsdrag V-handtag
Skrivstångsrod

Cunches i "rep-maskin"
Crunches med rep


Frågor:
1. Borde jag byta ut sned hantelpress mot plan hantelpress eftersom jag ändå har sned bänkpress? (Dips fungerar inte med min arm)

2. Skulle jag kunna lägga till ett pass till / vecka, och vad tycker ni då jag ska lägga till / ändra? (Återigen, inga armövningar)

3. För tillfället gör jag 3 set på alla övningar, borde jag ta med flera övningar och minska set:en (/övning).

4. Några övningar ni tycker jag bör byta ut, eller några viktiga basövningar jag glömt?

E.S
2005-06-18, 11:12
Många som har läst men ingen som har kommenterat. Tycker ni schemat ser bra ut så säg det, tycker ni det ser så katastrofalt ut så ni inte orkar ta er an det, säg det. :) Utan feedback kan det inte bli bättre.

titanic
2005-06-18, 11:49
1: Det tycker jag inte att du behöver. du kanske borde se över lite andra bröstövningar?
Jag tycker att det bara behövs en övning för den övre delen av bröstet och du har ju bara tränat i två månader så två övningar känns överflödigt. Så bänkpress följt av sned bänkpress med hantlar ELLER stång rekomenderar jag.
Men det är alltid bra att variera.

2: Absolut, men jag tror inte att du kommer få märkbart bättre resultat med en 4-split än en 3-split. Jag tycker att det känns överflödigt med 4-split om man kör max-ot.

3: Det tycker jag absolut inte behövs.
Använd tunga och effektiva basövningar med ungefär 3set var.

4: baksida lår och baksida axlar tycker jag att du ska börja träna seriöst. Tips på övningar kan vara raka marklyft eller lårcurls för baksida lår och omvänd pec-deck eller framåtlutande hantellyft åt sidan för baksida axlar. Baksida axlar träningen fungerar mycket bra att lägga in på ryggdagen eftersom olika ryggövningar tar ganska bra på baksida axlar.

Notera att detta är bara vad jag tycker :)
Lycka till med träningen!

aliquis
2005-06-18, 12:00
Ser väl bra ut, möjligtvis kunde du ju köra någon övning separat för baksida lår, men om du nu kör både böj o benpress så kanske det är bättre, roligare iaf :)
För bröst kanske du skulle variera hantlar och stång, och räcker nog med en lutande övning om ens det.
För axlar ser jag inte riktigt vitsen med två pressövningar, du kan ju variera mellan de två, och kanske köra något för baksidan eller så om du vill, men annars tar nog ryggdagen hand om det.
(fast det där är ju bara mina personliga åsikter, inget säger ju att de är rätt)

1) tycker jag du kan göra, om du nu orkar med två plana övningar, eller så varierar du dem som sagt.
2) om du bara har tränat 2 månader förstår jag inte varför du skulle höja volymen ännu mer.
3) nej, jag skulle hålla mig till bra övningar o skita i resten.
4) raka mark, drag till hakan/upprät rodd, chins, hantelrodd är väl övningar du kan prova på om du känner för det.

Men ser ju som sagt inte sämre ut än något annat, möjligtvis att jag tycker du kunde fundera på helkroppspass istället, men det är en annan sak :)

edit: gällande tre set, beror ju på hur många reps, hur hårt du kör, vad det är för övning, hur ofta, osv, nu när du är rätt färsk (men har du inte hängt här länge? tränat förr?) kan du ju i exempelvis mark låta bli att köra maxtungt, och istället se till att ha koll på utförandet, och kanske köra säg 6 set istället. Samma sak i böj, bänk m.m.

E.S
2005-06-18, 12:29
Jag värmer alltid upp i bänk, böj och marklyft, vilket gör att jag totalt får 7 sets (3 "tunga") d.v.s jag får träna en del 'teknik' och se till att jag har lika bra teknik i uppvärmnignssetten som i de "tunga" setten.

1) Ska prova om jag orkar med plan hantelpress, vad rekommenderar ni annars, bänkpress plan och sned + ??. Är nedåtlutande press något att rekommendera, tycker det verkar lite obehagligt?

2) Kör kvar på 3 dagar än så länge, det är ändå ganska lagom. Tänkte bara om det behövdes en till dag för att jag missat något.

3) Kör som jag har :)

4)

Byta ut en pressövning mot:
https://www.*******.se/bilder/bent_rear_lat_top.jpg
Stående framåtböjda hantellyft, det var det ni meande va?

Köra 2 st Vader och 2 set benpress och lägga till 2 set bencrul?
Kan prova upprätt rodd istället också så får jag något för trapsen, bara hoppas att armarna håller. ;)

Chins funkar tyvärr inte så bra med armarna, men kan prova det i mellan åt och se hur det känns.

Läs reglerna! "Länkar till andra butiker som säljer likartade varor som Kolozzeum undanbedes. Kolozzeum är ett vinstdrivande företag som erbjuder denna tjänst helt gratis till alla som är intresserade av träning." Det är alltså förbjudet att länka till andra webshoppar. //Jörgen

pellepedal
2005-06-18, 13:47
Har tränat i två månader nu...

..., vill lägga på mig massa (*whatever*)



Det tar tid!!!! *grr27*

E.S
2005-06-18, 15:29
Läs reglerna! "Länkar till andra butiker som säljer likartade varor som Kolozzeum undanbedes. Kolozzeum är ett vinstdrivande företag som erbjuder denna tjänst helt gratis till alla som är intresserade av träning." Det är alltså förbjudet att länka till andra webshoppar. //Jörgen

Jag länkade ju bara till själva bilden, hur kan det vara förbjudet? *grr* *grr* *grr27* *cry* *cry*

King Grub
2005-06-18, 15:31
Länkar du till vad som helst hos det företaget hamnar du i webshoppen.

aliquis
2005-06-18, 16:21
1) Ska prova om jag orkar med plan hantelpress, vad rekommenderar ni annars, bänkpress plan och sned + ??. Är nedåtlutande press något att rekommendera, tycker det verkar lite obehagligt?inget, allt utöver pressarna är nog slöseri med tid.

Och ja, böj + benpress + vader + lårcurl är nog bättre än böj + benpress + vader.

E.S
2005-06-18, 16:23
Länkar du till vad som helst hos det företaget hamnar du i webshoppen.

Jag länkade alltså till själva jpg bilden, precis som den ovan. Länken fungerade utmärk för mig utan att hamna på deras sida.