handdator

Visa fullständig version : mäta energiförbrukning?


Johan86
2005-06-17, 20:27
kan man mäta energiförbrukningen? det är så att jag har ett mkt ansträngande jobb.och jag går ständigt runt och är hungrig.det vore intressant att veta vilken energiförbrukning jag har då

Officer
2005-06-17, 20:28
Du kan aldrig få en exakt siffra, det beror på massa faktorer, t ex din storlek, andelen muskler, din egen ämnesomsättning och förbrukning m.m.

Jobbar du också som säljare i butik eller? Då tycker jag synd om dig! Gäller att ha med sig 3-4 matlådor.

Johan86
2005-06-17, 20:29
Du kan aldrig få en exakt siffra, det beror på massa faktorer, t ex din storlek, andelen muskler, din egen ämnesomsättning och förbrukning m.m.

Jobbar du också som säljare i butik eller? Då tycker jag synd om dig! Gäller att ha med sig 3-4 matlådor.


tungt lagerarbete

Officer
2005-06-17, 20:30
tungt lagerarbete


Plockare? :D Truckförare här. Slösar väl en 10-15 kcal per arbetspass :naughty:

Johan86
2005-06-17, 20:32
Plockare? :D Truckförare här. Slösar väl en 10-15 kcal per arbetspass :naughty:
plockare här

Officer
2005-06-17, 20:39
plockare här

Utan att kunna ge exakt siffra kan jag ju säga så här - du tappar ju en hel jävla del när du jobbar som plockare. Har jobbat några veckor som det själv samt att jag känner en elitkroppsbyggare som jobbar som plockare på samma lager som jag - och han har med sig en jävla massa mat som han går och raskkäkar varannan timme typ. Varför gå runt hungrig?

LexSinner
2005-06-17, 20:43
Hehe.. Jag är också lagerarbetare, jag är dock packare. Förbranner nog en hel del energi på en dag skulle jag tippa på.

Johan86
2005-06-17, 20:45
Utan att kunna ge exakt siffra kan jag ju säga så här - du tappar ju en hel jävla del när du jobbar som plockare. Har jobbat några veckor som det själv samt att jag känner en elitkroppsbyggare som jobbar som plockare på samma lager som jag - och han har med sig en jävla massa mat som han går och raskkäkar varannan timme typ. Varför gå runt hungrig?


går jag och äter varje timme så får jag nog sparken om inte så tror folk att det är något fel på mig

Officer
2005-06-17, 20:47
går jag och äter varje timme så får jag nog sparken om inte så tror folk att det är något fel på mig


Det tar cirka 2 minuter att trycka i sig två par mackor med ost och smör i. Och alla har ändå rätt till 5 minuters bensträckare per timme. Jag var också nojig i början men folk förstår ju efter ett tag att man måste ha i sig mat om man tränar vid sidan om lagerarbete. Ingen får säga nåt egentligen så länge du inte käkar mer än 5 min varje timme. Du behöver ju inte sätta dig ner och äta värsta måltiden varje gång liksom, gå diskret in på rastrummet, precis som andra går och tar rökapauser, och tryck i dig maten snabbt som fan och fortsätt jobba!

King Grub
2005-06-17, 20:53
Indirekt kalorimetri för att mäta basalmetabolism och dubbelmärkt vatten för att mäta total energiförbrukning. Inget du kan göra hemma.

Johan86
2005-06-17, 20:54
Det tar cirka 2 minuter att trycka i sig två par mackor med ost och smör i. Och alla har ändå rätt till 5 minuters bensträckare per timme. Jag var också nojig i början men folk förstår ju efter ett tag att man måste ha i sig mat om man tränar vid sidan om lagerarbete. Ingen får säga nåt egentligen så länge du inte käkar mer än 5 min varje timme. Du behöver ju inte sätta dig ner och äta värsta måltiden varje gång liksom, gå diskret in på rastrummet, precis som andra går och tar rökapauser, och tryck i dig maten snabbt som fan och fortsätt jobba!


får fösöka med detta.har testat med frukt och yalla eller dyl yoghurt.fast det mättar inte alls lika bra som smörgåsar.grovt bröd är väl bäst för mättnadsynpunkt?

man borde kunna är mkt fett eftersom detta förbränns mkt fort eller?

Officer
2005-06-17, 20:57
får fösöka med detta.har testat med frukt och yalla eller dyl yoghurt.fast det mättar inte alls lika bra som smörgåsar.grovt bröd är väl bäst för mättnadsynpunkt?

man borde kunna är mkt fett eftersom detta förbränns mkt fort eller?


En vanlig arbetsdagskost för mig ser ut så här på jobbet under ett 7timmarspass (jobbar skift):

Två frallor (vitt bröd, för det e e så gott, eller mörkt ibland), med gott om smör o ost emellan. Käkar det när jag sitter på trucken och kör samtidigt.
Dagens lunch (det morsan lagar oftast, största måltiden här såklart)
Cirka 2 timmar innan arbetspasset slutar så blir det fyra skivor mörkt bröd med pålägg. Mycket vatten också under hela dagen.

Tänk också på att jag är truckförare och du behöver säkert dubbelt, om inte mer, än mig (beroende på din storlek förstås)