Visa fullständig version : Rdi
Rekommenderat dagligt intag - brukar beskriva hur mycket av ett specifikt ämna man bör få i sig per dag.
Mina frågor:
Kroppen kan väl lagra ämnen? T ex om man får i sig 200% RDI järn ena dagen, kan man då vara utan järn nästföljande dag utan at oroa sig?
Går de extra 100% järn åt spillo?
Ska man verkligen eftersträva att få i sig 100% RDI av ala näringsämnen varje dag eller räcker det med att se till så man i snitt under en vecka fått i sig 100% RDI av allt i SNITT?
En annan fråga om grönsaker:
Läste nånstans att man bör tina frysta grönsaker långsamt (rumstemperatur) innan man tillagar dem.
Om man exempelvis steker grönsaker när de är djupfrysta skulle isåfall cellväggar paja o näringsinnehåll rinna ut. Någon som kan kommentera?
RDI är just rekommenderat dagligt intag, en siffra visar vad en genomsnittlig person bör få i sig.
Kroppen kan lagra ämnen, men inte hur mycket som helst. Jag kan därför inte svara på om allt järn i ditt exepel kommer att kunna användas. Över lag kan man dock säga att det bästa är att sprida ut intaget av näringsämnen på liksom med allt annat.
En annan fråga om grönsaker:
Läste nånstans att man bör tina frysta grönsaker långsamt (rumstemperatur) innan man tillagar dem.
Om man exempelvis steker grönsaker när de är djupfrysta skulle isåfall cellväggar paja o näringsinnehåll rinna ut. Någon som kan kommentera?
Det är jag också jävligt intresserad av att veta! Har börjat käka frysta grönsöker ( broccoli-, blomkål- och morötter-mix ) och micrar dem direkt från frysen. Är de klart sämre än färska grönsaker?
Ja (när det gäller vitaminhalt, alltså). Om det är så mycket att man behöver bry sig om det är en annan sak. Att äta lite färska frukter och grönsaker varje dag skadar dock avgjort INTE. Hur mycket sämre beror också på hur du hanterar dem; att tina dem först och tillaga dem sedan är avgjort att föredra framför att "nuka" dem djupfrysta på högsta effekt. Och SÅ mycket långsammare går det inte.
Kroppen kan ju inte lagra alla vitaminer och mineraler. De vattenlösliga vitaminerna är ju ett bra exempel, då man måste få i sig av dessa dagligen för överskottet sparas inte, utan följer med urinet ut.
Det är jag också jävligt intresserad av att veta! Har börjat käka frysta grönsöker ( broccoli-, blomkål- och morötter-mix ) och micrar dem direkt från frysen. Är de klart sämre än färska grönsaker?
nej, fast de tapper en del vitaminer vid två tillfällen istället för ett.
Micro här borde vara bättre än kokt i kastrull då mindre åker ut med vattnet.
Niclaaas
2005-06-17, 13:57
RDI är just rekommenderat dagligt intag, en siffra visar vad en genomsnittlig person bör få i sig.
inte helt sant.
eftersom att folk har olika behov har man även en säkerhetsmarginal för att i stort sett alla friska personers behovs ska täckas. rekommendationerna ligger alltså över vad en genomsnittsperson behöver få i sig
och sen får ni en bild också, försökte härma den i "Näringslära för högskolan"
Niclaaas
2005-06-17, 14:02
oj vad liten bilden blev. jag vet inte hur jag kan göra den större utan att den blir för stor heller.
Y-axeln = antal personer
X-axeln = behov
rött streck & text = genomsnittligt behov
blåa området = område för rekommenderat intag
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.