handdator

Visa fullständig version : Tappat känseln

Pressarn
2005-06-17, 00:01
Jag har knappt nån känsel i foten! Jag kan spänna vaden men inte den muskeln som "drar upp foten", muskeln vid smalbenet alltså. När jag går så hänger foten lite konstigt bara. Annars har jag känsel om jag nyper mig själv i foten. Tårna börjar också tappa lite motorik nu.
Jag har varit ute och spelat fotboll utan att skada mig. Sen har jag nyst p.g.a. pollenallergi och åkt bil. Det har nu gått nästan två timmar utan att det har blivit bättre.
Är det akuten som gäller?

obesogen
2005-06-17, 08:51
Stretchade du höftböjaren efter fotbollsträningen? Möjligt att du bara har en mindre inklämming. Kan också vara ett diskbråck på femte ländkotan (L:5-syndrom)Stortån är förlamad eller har nedsatt kraft. Svårigheter att gå på hälarna. Nedsatt förmåga att böja foten uppåt. Nedsatt känsel på fotens ovansida och på stortån. Känns det igen?
Det kan också finnas andra orsaker, tex: förträngning av ryggmärgskanalen, bältros, blodpropp eller ryggradstumör.

Som sagt, gör dessa stretchövningar
http://www.ryggochmuskelakuten.se/fotboll.asp
(Viktigast är stretching av :gluteus, piriformis, iliopsoas, gör dom tre först, finns i länken jag gav dig)

Om det inte gör någon skillnad, kontakta vårdcentralen.

Pressarn
2005-06-17, 16:15
Du vet verkligen hur man skräms, tumör och grejer. Idag kan jag böja foten uppåt och röra ordentligt på tårna men det känns fortfarande obehagligt att böja foten uppåt.
Fan... Lät inte bra dom grejerna du sa.
Tack så mycket för hjälpen iaf!

Shadow Warrior
2005-06-18, 10:03
Fick samma problem för 2-3år sen, satt och slipade trösklar en hel dag (foten sov nästan konstant den dagen eftersom jag var tvungen att sitta på ett sådant sätt, det dröjde 2-3månader innan tibialis "vaknade" igen, lät och såg skumt ut mär man gick ;)

Pressarn
2005-06-18, 16:09
Bra! Jag har fått tillbaka rörligheten men det gör fortfarande lite ont när jag spänner muskeln. Skönt att det inte är nån ryggradstumör iaf.

hultman
2005-07-07, 15:20
Jag fick samma problem efter att ha levererat ett par sparkar mot en snubbe. Kunde inte röra foten uppåt på ett par dagar, fast det blev bra efter lite vila.

Jag antar att dina problem berodde på att du sparkade hårt på bollen, och att foten var tvungen att spänna emot vid sparkarna.

Pressarn
2005-07-07, 15:22
Jag fick samma problem efter att ha levererat ett par sparkar mot en snubbe. Kunde inte röra foten uppåt på ett par dagar, fast det blev bra efter lite vila.

Jag antar att dina problem berodde på att du sparkade hårt på bollen, och att foten var tvungen att spänna emot vid sparkarna.
Mm.. där sa du nåt, jag hade ju spelat fotboll (sparkat).

rockbell
2006-08-10, 15:14
Stretchade du höftböjaren efter fotbollsträningen? Möjligt att du bara har en mindre inklämming. Kan också vara ett diskbråck på femte ländkotan (L:5-syndrom)Stortån är förlamad eller har nedsatt kraft. Svårigheter att gå på hälarna. Nedsatt förmåga att böja foten uppåt. Nedsatt känsel på fotens ovansida och på stortån. Känns det igen?
Det kan också finnas andra orsaker, tex: förträngning av ryggmärgskanalen, bältros, blodpropp eller ryggradstumör.

Som sagt, gör dessa stretchövningar
http://www.ryggochmuskelakuten.se/fotboll.asp
(Viktigast är stretching av :gluteus, piriformis, iliopsoas, gör dom tre först, finns i länken jag gav dig)

Om det inte gör någon skillnad, kontakta vårdcentralen.

Hur menar du då?
Har nämnlige fått samma sak själv nu och jag har alla dom där symptomen ("Stortån är förlamad eller har nedsatt kraft. Svårigheter att gå på hälarna. Nedsatt förmåga att böja foten uppåt. Nedsatt känsel på fotens ovansida och på stortån.") Och de symptomen står att det kanske är diskbråck? Eller är menar du att det är en mindre inklämning?

Finns det mer info om detta någonstans på nätet?

Man blir rätt orolig :/

Kan man minska risken för detta i framtiden genom stretching?

Guddi
2006-08-10, 15:28
Symptomen du har visar bara att du har en påverkan på L5 roten. Var påverkan sitter går inte att utskilja ur dem utan man måste utföra tester för att kunna veta det.

om det inte är förträngning ryggmärgskanalen, bältros, blodpropp eller ryggradstumör så kan du minska risken genom att stretcha, särskilt om problemen ligger i det muskulära (inklämning). Annars är det bättre arbetsergonomi, träning av hållningen och allmänn styrka som gäller primärt (diskbråck). Stretchingen hjälper ju har till genom att förbättre hållningen.

rockbell
2006-08-10, 15:36
Ah. :/

Ska nog iaf till doktorn och kolla upp det.

Tack för informationen.

wiper
2009-01-22, 13:28
Hej.
Måste öppna en gammal tråd .
Jag har oxå fått bekymmer med att drar upp foten nu och den hänger lite konstigt när man ska gå.låter konstig när man går den slår ner kan inte hålla emot den så det låter som man är plattfot ,Tror att det hände efter jag tog en långpromenad i kängor nu när det var kall ute .
Värkte till på ovansidan av foten när jag gått en bit, men bet ihop och fortsatte kanske var dumt av mig.
Hur gick det för er som fått det här ? Gick det över ? börjar bli orolig nu .
Har försökt vara ute och gå lite men är rädd jag ska förvärra det hela .
Hoppas ni kan svara på det här...
Tackar på förhand

Tolkia
2009-01-23, 14:39
Om det har kommit på plötsligt, och du inte har några besvär från ryggen (som väl föreslås längre upp i tråden) kan du ha skadat peroneusnerven. Vanligast är väl att man gör det på underbenets utsida, strax under knät, men jag har för mig (experterna får rätta) att man kan klämma någon utlöpare på foten och få samma symptom.

Om det är den sortens droppfot, är det inte så mycket att göra förutom att vänta (det kan dock ta ett tag). Använd inte de skor som orsakat inklämningen, undvik att sitta med benen i kors (leder lätt till att det blir tryck på nerven). Om inte foten hänger så mycket att det är omöjligt, så är det snarare bra än dåligt att gå (det blir lite samma typ av träning som om du övar hälgång, vilket du f.ö också kan göra), men som sagt, inte i skor som klämmer, och akta så att du inte snavar. Hänger foten totalt så att du inte kan gå, kan du behöva en skena.

Googla droppfot, foot drop.

wiper
2009-01-23, 16:24
Tusen tack för svaret . ska söka på droppfot.
Jo det kom plötsligt när jag var ute och gick .
Har ont i ryggen med tyvärr av att jag kör med röjsåg på jobbet, men det sitter precis ovan vänster skinka . kan det vara det som gjort det ? tror mest på att det är kängorna jag gick i för det högg till på ovansidan.
Bra då törs jag forsätta gå då
skriv gärna mera om ni kommer på nått .
Tackar på förhand
// Wiper

Tolkia
2009-01-23, 16:45
Ryggbesvär kan ge sådana symptom, ja (är det på samma sida som droppfoten?). Skulle det vara ryggen så är det alldeles väldigt bra att vara uppe och gå. Ev. är det läge att gå till en sjukgymnast och kolla upp det.

wiper
2009-01-23, 16:50
Ja det på på samma sida , Då ska jag kolla upp det . ska låta det gå en tid då få se om det går över ..

// Wiper