Visa fullständig version : Dåligt fett?
sean_sean
2005-06-16, 22:14
Det måste ju vara bättre att äta nästintill allt då man är ung och växer (i längd bland annat) än att hålla sig undan från chokladkakor, muffins och annat som innehåller fett som inte är "bra". Käkar man bara proteiner och annat "nyttigt" och inte allt annat såsom pizza, kebab och annat gott så går väl kroppen miste om det. För man får ju inte i sig det som kebab innehåller exempelvis genom annat "nyttigt".
Med andra ord, då man är ung och växer ska man inte utesluta maträtter och annat som innehåller dåligt fett. Utan man ska äta ALLT, hur onyttigt det än är (med måtta såklart!). För kroppen behöver detta onyttiga för att växa?
Rätta mig om jag har fel..
EDIT. Jag har styrketränat hårt i snart ett år nu men ska nu under sommarlovet inte träna något alls utan bara ösa i mig mat för att växa. All mat som jag kan komma över ska jag äta, eller? Får jag inte det för att det inte är bra för kroppen? Men jag behöver ju "onyttig" mat för att växa!!! ELLER?
WHITEFOLKS
2005-06-16, 22:19
Du har fel. Finns inga speciella "kebabmineraler" eller "pizzavitaminer" ;) Man kan få i sig allt det där med såkallad bra mat också.
sean_sean
2005-06-16, 22:24
Något i all onyttig mat måste det väl finnas som man inte kan få genom "riktig mat", dvs något som kroppen behöver för att växa .
Nej, skräpmat är inte bättre än "nyttig" mat för någon i någon ålder i någon situation. Undantaget skulle väl vara om du absolut inte klarar av att få i dig tillräckligt med energi för att växa med bara bra mat, men det tror jag inte det finns någon som verkligen inte klarar.
King Grub
2005-06-17, 05:49
Något i all onyttig mat måste det väl finnas som man inte kan få genom "riktig mat", dvs något som kroppen behöver för att växa .
Sällan. ;) Annat än att skräpmat är så energitätt att det är lätt att fettcellerna växer.
EDIT. Jag har styrketränat hårt i snart ett år nu men ska nu under sommarlovet inte träna något alls utan bara ösa i mig mat för att växa. All mat som jag kan komma över ska jag äta, eller? Får jag inte det för att det inte är bra för kroppen? Men jag behöver ju "onyttig" mat för att växa!!! ELLER?
Vad tråkigt att du tröttnat på att träna :( sådant händer.
Med den inställningen kommer du att skapa en grund för kraftig övervikt när du fyllt 20 år och inte längre växer på längden. Det är en kort period i livet när man kan äta allt som kommer framför en. Det fungerar inte när man är 22 år och har ett 8-16-jobb :(
Sommaruppehåll är inget jag rekommenderar. Jag ångrar att jag tog dem när jag var yngre. Jag tappade en hel del muskler varje sommar fram tills dess att jag förstog att det var bättre att träna året om.
Jag har för mig att det vi äter när vi är små(ev ända upp i tonåren) påverkar hur vi mår när vi blir äldre. Om det stämmer så är mängder av skräpmat som vanligt inget att rekommendera.
Vill du göda upp din kropp på skräpmat? Hur tror du den mår då? Det bästa är ju att ge den naturligt näringstät mat som du äter regelbundet: frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag-mellanmål-kvällsmat. Ha ett aktivt sommarlov, man behöver ju ingte hänga på gymmet med röra på sig, spela badminton, simma och cykla - vad som helst... Men att inte röra sig och äta skräpmat hela sommaren låter bara som ett svepskäl att få gotta å lata sig. Så enkelt är det inte. Du vill väl att din kropp ska må bra på insidan oxå?
har du sett den där dokumentären med paulo roberto ...boxaren, när han under 3 veckor lever på enbart skräpmat och går från vältränad till fläskberg
antar att det inte är de du är ute efter :) så där har du nog svaret på din fråga hehe
mangemani
2005-06-17, 14:00
vill du få betydligt mer fett än muskler,so go ahead :thumbup:
ska du sluta träna under sommaren och då övergå till att tok äta?och skräp mat till råga på allt?heh,ja,du kommer växa,tro mej,du kommer växa...vad du kommer växa i kan du nog räkna ut själv ;)
sean_sean
2005-06-17, 19:36
vill du få betydligt mer fett än muskler,so go ahead :thumbup:
ska du sluta träna under sommaren och då övergå till att tok äta?och skräp mat till råga på allt?heh,ja,du kommer växa,tro mej,du kommer växa...vad du kommer växa i kan du nog räkna ut själv ;)
Inte något alls i längden? :cryout:
Men det är ju det att man vill ju växa i längden också. Vad jag fått höra så är denna sommar min sista chans att växa i längden och då behöver jag ju en massa massa mat, nyttig som onyttig, för att växa !!!
King Grub
2005-06-17, 19:40
Inte något alls i längden? :cryout:
Men det är ju det att man vill ju växa i längden också. Vad jag fått höra så är denna sommar min sista chans att växa i längden och då behöver jag ju en massa massa mat, nyttig som onyttig, för att växa !!!
Skräpmat för att växa på längden? Det var något nytt, och också en ursäkt.
Du kan inte alls veta när eller hur länge du kommer att växa på längden.
Växer på längden gör man tills det säger stopp. Någon gång i puberteten eller så.
Razamanaz
2005-06-18, 01:27
Äta skräpmat för att växa? Det var det värsta skitsnack jag hört. *screwy* Låter som du bara fösöker hitta en ursäkt för att kunna äta snabbmat utan att må dåligt över det. Varför ska du sluta träna under sommaren förresten?
Det kan vara svårt att hitta motivation att bara äta nyttigt om det inte är gott och då kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med energi för att växa. Letar man lite finner man dock att det finns både god och nyttig mat :thumbup:
Träningen tror jag inte kommer att göra att du växer mindre, tvärtom kan det i puberteten innebära en ytterligare en extra skuts tror jag. Men träna smart, inte för mycket.
Jag är kass på allt ovanstående i princip, men det borde vara ungefär så där :)
tricce_17
2005-06-18, 18:18
vilket bullshit!! *grr27* som alla andra har sagt här så det enda du kommer uppnå är övervikt inte bli nå längre.....som någon nämde så växa på längden gör man tills det tar stopp och hur lång du blir har med hur lång släkt/mamma/pappa du har men också hormonerna...skärp dig nu!!!
och visst kan förstå om det skulle vara skönt slappa den här sommaren men om du lägger ner träning helt kommer du och tappa all din träning so far
sean_sean
2005-06-19, 15:06
Men finns det inga som helst sätt att bli längre da? Jag har hört att stretching och genom att hoppa upp & ner, och hänga på en stolpe gör en längre. Sant? Om inte, skulle inte ni kunna komma med förslag på hur man blir längre...
King Grub
2005-06-19, 15:23
Nej, det finns inget du kan göra åt din längd. När du vuxit färdigt har du. Hormonbehandling ges bara vid sjuklig kortväxthet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.