handdator

Visa fullständig version : Hur många teskedar är ett gram?


Ice
2005-06-16, 20:15
Ladda hem ett pogram som allan eller allah elelr va han nu heter rekomendera skit bra va de.....Men man måste skriva i g = Gram? *cry* :(

Hur mkt e

1 dl = g
1 matsked = g
1 tesked = g

:confused:


de e skratt retande att ja inte kan de :laugh: :(

Jakobbus
2005-06-16, 20:18
Du tror inte det skiljer sig lite beroende på vad du väger?

Ice
2005-06-16, 20:22
Du tror inte det skiljer sig lite beroende på vad du väger?


Joo men ja vet inte vart man ser sånt??
kan du hjälpa mig? :(

King Grub
2005-06-16, 20:23
En tesked av ett livsmedel väger ju inte lika mycket som en tesked av ett annat. Jämför en tesked flytande bly med en tesked bomull. Väger dom lika?

Vill du veta vad livsmedel väger måste du ha en matvåg och väga livsmedlen.

Ice
2005-06-16, 20:29
En tesked av ett livsmedel väger ju inte lika mycket som en tesked av ett annat. Jämför en tesked flytande bly med en tesked bomull. Väger dom lika?

Vill du veta vad livsmedel väger måste du ha en matvåg och väga livsmedlen.


Joo sant!!!!!

Men allan gav mig ett pogram där man ska skriva in tex
middag

Ris
Tonfisk
Äpple
Mellanmjölk


Sen står det mängd som man ska skriva in----- Mängd (g)

Hur ska ja göra :S

Jakobbus
2005-06-16, 20:31
Väga maten kanske?

Ice
2005-06-16, 20:31
Väga maten kanske?


Finns det ingenstans ja kan kolla???

Sonny
2005-06-16, 20:32
lägg ner versalerna sa jag..

Ice
2005-06-16, 20:41
lägg ner versalerna sa jag..



Men sonny lilla gubben logga ut härifrån och håll käften ett tag..!!! behöver hjälp här

King Grub
2005-06-16, 20:42
Men sonny lilla gubben logga ut härifrån och håll käften ett tag..!!! behöver hjälp här

Matvåg. Och dämpa tonen.

Frazze
2005-06-16, 20:43
men scheisse. vad är det du vill kolla? Du måste väga maten för att ta reda på hur mycket den väger. Period.

Ice
2005-06-16, 20:44
men scheisse. vad är det du vill kolla? Du måste väga maten för att ta reda på hur mycket den väger. Period.


Ok ja fattar
Men finns det ingen sida man kan kolla på tex hur många g är 1 dl tonfisk fattaru va ja menar?

King Grub
2005-06-16, 20:45
Hur många gånger vill du ha samma svar? ;)

Ice
2005-06-16, 20:45
Hur många gånger vill du ha samma svar? ;)

nee ok de finns inget :P

King Grub
2005-06-16, 20:46
Vill man ha reda på hur mycket maten man äter väger, är en matvåg ett måste. Det går inte att slingra sig undan. Visst finns det undantag, som viss torrvara, exempelvis pasta, där det brukar stå på paketet hur mycket en dl väger.

Tolkia
2005-06-16, 20:57
Du har inte tänkt på att det är ganska meningslöst att göra listor över hur mycket en "enhet" av olika livsledel väger, eftersom de är olika stora? Är alla äpplen lika stora? Är alla abborrar lika stora? Är alla ägg lika stora? Nä, tänkte väl det (jämför de olika sorterna i fruktdisken om du inte tror mig ...). Hur mycket väger då "ett stycke" äpple/abborre/ägg? Det FINNS listor i olika kostprogram, t.ex., men de är värdelösa eftersom man ändå aldrig hittar "ett stycke livsmedel" som väger lika mycket som det som finns i listan.

Ett tips om du inte har någon matvåg (förutom "skaffa matvåg") är att läsa på förpackningen; där står ibland hur mycket en dl väger, hur mycket som är "en portion" osv., då kan du ju mäta upp hur mycket ett paket innehåller och räkna ut vad som är en portion/en dl eller vad du nu vill veta (funkar bra med torra livsmedel, t.ex. pasta och ris). Räkna köttbullarna i mamma scan-förpackningen och dela hela vikten med antalet. Och så vidare. Kommer du ihåg hur mycket det väger - eller är smart nog att skriva upp det - behöver du ju inte göra det mer än en gång heller.

För vätskor med ungefär samma densitet som vatten (mjölk, saft etc., alltså sådant som är "tunnflytande") kan du utgå från att 1 l väger 1 kg, och 1 dl alltså 100 g.

Ytterligare ett tips (inte baserat bara på den här tråden, utan rent allmänt) är att tänka igenom vad det egentligen är du vill veta INNAN du formulerar din fråga - och att anstränga dig lite för att formulera dig tydligt. Det både ökar chansen att få vettiga svar och minskar risken att få tråden full av (mer eller mindre dryga) uppsträckningar ENORMT. ;)

Ice
2005-06-16, 21:23
Du har inte tänkt på att det är ganska meningslöst att göra listor över hur mycket en "enhet" av olika livsledel väger, eftersom de är olika stora? Är alla äpplen lika stora? Är alla abborrar lika stora? Är alla ägg lika stora? Nä, tänkte väl det (jämför de olika sorterna i fruktdisken om du inte tror mig ...). Hur mycket väger då "ett stycke" äpple/abborre/ägg? Det FINNS listor i olika kostprogram, t.ex., men de är värdelösa eftersom man ändå aldrig hittar "ett stycke livsmedel" som väger lika mycket som det som finns i listan.

Ett tips om du inte har någon matvåg (förutom "skaffa matvåg") är att läsa på förpackningen; där står ibland hur mycket en dl väger, hur mycket som är "en portion" osv., då kan du ju mäta upp hur mycket ett paket innehåller och räkna ut vad som är en portion/en dl eller vad du nu vill veta (funkar bra med torra livsmedel, t.ex. pasta och ris). Räkna köttbullarna i mamma scan-förpackningen och dela hela vikten med antalet. Och så vidare. Kommer du ihåg hur mycket det väger - eller är smart nog att skriva upp det - behöver du ju inte göra det mer än en gång heller.

För vätskor med ungefär samma densitet som vatten (mjölk, saft etc., alltså sådant som är "tunnflytande") kan du utgå från att 1 l väger 1 kg, och 1 dl alltså 100 g.

Ytterligare ett tips (inte baserat bara på den här tråden, utan rent allmänt) är att tänka igenom vad det egentligen är du vill veta INNAN du formulerar din fråga - och att anstränga dig lite för att formulera dig tydligt. Det både ökar chansen att få vettiga svar och minskar risken att få tråden full av (mer eller mindre dryga) uppsträckningar ENORMT. ;)
Okej tack så mkt :)

B-jay
2005-06-17, 07:50
Rolig tråd det här! *popcorn*

skaparn
2005-06-17, 09:08
Du skulle ju kunna låna en matvåg av en vän och sedan göra tabeller med densitet på dina vanligaste livsmedel. Sänk ner i vatten för att volymbestämma och väg sedan för att bestämma en densitet som du sedan använder för att skapa ett medelvärde av ett visst antal kontrollmätningar och varianter på livsmedlet.

Nu har du en koefficient du kan multiplicera volym med efter du har lämnat tillbaka vågen. Dessutom så har du nåt kul att göra i sommar.

hasse36
2005-06-17, 10:44
Men sonny lilla gubben logga ut härifrån och håll käften ett tag..!!! behöver hjälp här*yourock*

Hur som helst, det borde finnas någon kokbok med översättningstabeller.

---

På den här brädan vet alla att:
En liter druvsocker väger ca 0,6 kg.
En liter vassleproteinpulver väger ca 0,35 kg.

Hur mycket något väger per liter (eller per m3) kallas densitet.
Kolla: susning.nu (http://susning.nu/Densitet)

En burk vanlig Cola sjunker i vatten men en burk Cola Light flyter.
I luft sjunker båda. En ballong fylld med helium flyter i luft.

Whey
2005-06-17, 10:45
Du skulle ju kunna låna en matvåg av en vän och sedan göra tabeller med densitet på dina vanligaste livsmedel. Sänk ner i vatten för att volymbestämma och väg sedan för att bestämma en densitet som du sedan använder för att skapa ett medelvärde av ett visst antal kontrollmätningar och varianter på livsmedlet.

Nu har du en koefficient du kan multiplicera volym med efter du har lämnat tillbaka vågen. Dessutom så har du nåt kul att göra i sommar.
Trevlig metod :D

Annars har jag för mig att SLV har listor med ungefärlig densitet...

skaparn
2005-06-17, 11:18
En burk vanlig Cola sjunker i vatten men en burk Cola Light flyter. I luft sjunker båda.

Allvarligt? Jag måste genast köpa en burk av varje och göra ett expriment.

edit: eller så är jag en idiot som inte fattar skämt

Jakobbus
2005-06-17, 11:22
Allvarligt? Jag måste genast köpa en burk av varje och göra ett expriment.

edit: eller så är jag en idiot som inte fattar skämt
Har inte testat själv men sett det på film!

skaparn
2005-06-17, 13:35
Tillnyktrad kommer jag att tänka på att det är ju helt beroende av hur full burken är. Det torde alltså bara vara att leta upp en burk som inte blivit fylld tillräckligt för att den ska sjunka av varianten "light" och sedan en burk vanlig cola som sjunker.

hasse36
2005-06-17, 14:03
Tillnyktrad kommer jag att tänka på att det är ju helt beroende av hur full burken är. Det torde alltså bara vara att leta upp en burk som inte blivit fylld tillräckligt för att den ska sjunka av varianten "light" och sedan en burk vanlig cola som sjunker.Häll lite sirap ett glas vatten och du skall se att sirapen sjunker innan den löses upp. Sockerlag har högre densitet än vatten. Naturligtvis finns det lite luft (N2, CO2?) i burken annars skulle den inte flyta.

Niclaaas
2005-06-17, 14:07
köpa en våg är ju absolut enklast och säkrast. men annars kan du köpa "Mått för mat", där finns massor av tabeller med sånt du är ute efter + en massa annat :thumbup:

AngelLove
2005-06-17, 14:13
Tolkia, faktum är att de flesta ägg väger samma (om det är samma tillverkare). Tror av de hundratals ägg jag tryckt i mig har det skiljt +- 1-2gram från de 70g som jag har som referenspunkt på ett ägg. Lite offtopic men..

I övrigt om din post: :thumbup:

Tolkia
2005-06-17, 14:50
Tolkia, faktum är att de flesta ägg väger samma (om det är samma tillverkare). Tror av de hundratals ägg jag tryckt i mig har det skiljt +- 1-2gram från de 70g som jag har som referenspunkt på ett ägg. Lite offtopic men ...
Jag tror dig. MEN har du tänkt på att det är storleksklassificering på ägg? Och att storleksklassen avgörs inte av äggets volym utan av des vikt ... Vanligaste storleksklassen är väl "medium", och det är gissningsvis 70-gramsäggen, men det finns även "large", "extra stora frukostägg" osv. "Small" har jag aldrig sett, möjligen säljer små ägg så dåligt att de får gå till "förädling" av olika slag. På sätt och vis har vi alltså båda rätt.

Också lite off topic, men ... ;)

blekfet2
2005-06-17, 15:57
Ice, vad väger mest, en tesked sten eller en tesked mjöl?


*slap* *screwy*

Thompah
2005-06-17, 15:58
Usch, blir mörkrädd av att läsa denna tråden. :)

m-ttias
2005-06-17, 17:26
En burk vanlig Cola sjunker i vatten men en burk Cola Light flyter. I luft sjunker båda.

Ja det är klart att dom "sjunker" i luft? Dom flyger ju då inte i alla fall. :)

Eller så ser jag inte skämtet som en annan vis herre sa där ovan också.

AngelLove
2005-06-17, 19:28
Jag tror dig. MEN har du tänkt på att det är storleksklassificering på ägg? Och att storleksklassen avgörs inte av äggets volym utan av des vikt ... Vanligaste storleksklassen är väl "medium", och det är gissningsvis 70-gramsäggen, men det finns även "large", "extra stora frukostägg" osv. "Small" har jag aldrig sett, möjligen säljer små ägg så dåligt att de får gå till "förädling" av olika slag. På sätt och vis har vi alltså båda rätt.

Också lite off topic, men ... ;)

Nope, hade inte en aning om att de klassat äggen i viktklasser a la boxare haha... :em:

Tolkia
2005-06-17, 21:02
Äggpackare känns avgjort som ett av de där jobben man förstår att det måste fiunnas någon som gör, men ändå inte riktigt kan föreställa sig att de finns ... :D

Sverker
2005-06-18, 06:23
Självklart är det maskiner som packar ägg. Det finns maskiner som skalar räkor, andra maskiner som rensar sill, maskiner som delar äggvitan från äggulan :D ...utan att göra mos av alltihop.

King Grub
2005-06-18, 07:11
Russinskrynklare, makaroniborrare och banankrökare. :hbang:

Peter
2005-06-18, 08:26
Finns vissa program där man kan mata in antingen dl/msk/tsk, portion eller gram. Portion blir ju givetvis ganska osäkert, men bättre än inget när man gör registreringar åt andra som inte alltid är så noga med att väga maten som man kunde hoppas. Fördelen är att man alltid kan få en ungefärlig uppfattning även på de livsmedel som man inte vet exakt mängd av.

Det programmet jag använder heter "dietist". Men det finns nog inte att få tag på gratis.

Niclaaas
2005-06-18, 09:55
dietist eller hälsovakten kombinerat med en våg är perfekt, otroligt lätt att hålla koll på hur mycket och vad man stoppar i sig

lite off-topic: peter (eller någon annan som använder programmet) hur fungerar dietist för dig? vi använder det på min utbildning och det har minst sagt blivit utskällt. buggigt och gör inte alls som man vill. ibland försvinner hela dagar eller så ändras siffrorna mellan gångerna man öppnar det, nåt du känner igen? v 1.3. själv föredrar jag hälsovakten

Tolkia
2005-06-18, 10:35
Självklart är det maskiner som packar ägg. Det finns maskiner som skalar räkor, andra maskiner som rensar sill, maskiner som delar äggvitan från äggulan :D ...utan att göra mos av alltihop.
Känns som något för Bengt Alsterlind och Hajk om någon är gammal nog att minnas Hajks "så går det till-studiebesök" ... :D

Peter
2005-06-18, 12:52
lite off-topic: peter (eller någon annan som använder programmet) hur fungerar dietist för dig? vi använder det på min utbildning och det har minst sagt blivit utskällt. buggigt och gör inte alls som man vill. ibland försvinner hela dagar eller så ändras siffrorna mellan gångerna man öppnar det, nåt du känner igen? v 1.3. själv föredrar jag hälsovakten

Dietist har fungerat helt problemfritt för mig. Har till och med flyttat över egna livsmedel och beräkningar till en annan dator utan att det blivit några störningar.

Saknar lite funktioner för att sammanställa en hel grupps (ex ett lags) beräkningar och skriva ut som diagram. Blir dubbelarbete när man ska göra om det i annat program nu.

Niclaaas
2005-06-18, 13:16
Dietist har fungerat helt problemfritt för mig. Har till och med flyttat över egna livsmedel och beräkningar till en annan dator utan att det blivit några störningar.

Saknar lite funktioner för att sammanställa en hel grupps (ex ett lags) beräkningar och skriva ut som diagram. Blir dubbelarbete när man ska göra om det i annat program nu.

vilken version använder du dig utav?
skumt det där. fungerar riktigt dåligt hos oss, är mycket skrik och svordommar i datasalen varje gång det vankas projetarbeten eller dylikt :)

W-NetAlm
2005-06-18, 17:59
det beror på cad du har i teskeden

Jakobbus
2005-06-18, 18:00
det beror på cad du har i teskeden
Skönt att du kom och redde ut det här! :thumbup: ;)

Pellefant
2005-06-18, 18:14
Hur många teskedar är ett gram?

Svar: ca 0,05. (1/20)

Vägde just en tested, 20 gram vägde den. så det går 0,05 teskedar/gram.

diceman
2005-06-19, 16:32
Hur mycket väger....
1 dl Florsocker = 60 gram
1 dl Grahamsmjöl = 60 gram
1 dl Havregryn = 35 gram
1 dl Kaffe = 40 gram
1 dl Kakao = 40 gram
1 dl Makaroner = 50 gram
1 dl Mandel = 65 gram
1 dl Mannagryn = 70 gram
1 dl Nötkärnor = 65 gram
1 dl Olja = 90 gram
1 dl Potatismjöl = 80 gram
1 dl Risgryn = 85 gram
1 dl Russin = 60 gram
1 dl Ragmjöl = 55 gram
1 dl Salt = 125 gram
1 dl Sirap = 140 gram
1 dl Strösocker = 85 gram
1 dl Vetemjöl = 60 gram

Kanske någon har nytta av detta!

axlpxl
2005-06-19, 16:43
Tillnyktrad kommer jag att tänka på att det är ju helt beroende av hur full burken är. Det torde alltså bara vara att leta upp en burk som inte blivit fylld tillräckligt för att den ska sjunka av varianten "light" och sedan en burk vanlig cola som sjunker.

Tror inte det gör så stor skillnad på hur fyllda burkarna är, skiljer väl max 0.5cl eller så.
Det som gör skillnad är att densiteten på Cola är högre än på vatten, alltså cola väger mer än vatten, därför sjunker den. Densiteten är högre pga. allt socker i colan, som, är tyngr eän vatten.
Cola light är där inget socker i, utan det är bara vatten och sötningsämnen (och smak säger vissa att där är också) vilket gör att den har samma densitet som vattnet och därför flyter.
Kram.

Peter
2005-06-19, 18:19
vilken version använder du dig utav?
skumt det där. fungerar riktigt dåligt hos oss, är mycket skrik och svordommar i datasalen varje gång det vankas projetarbeten eller dylikt :)

Kollade nu när jag drog igång jobbdatorn och det är version 1.3 vi kör med. Är det inte skolans datorer som är problemet då? Tyckte det mesta jävlades när man skulle göra något i datasalarna.