handdator

Visa fullständig version : Vad handlar ni på hälsokosten?

Pellefant
2005-06-16, 15:59
Hej,

Vad handlar ni på hälsokosten, har nyligen upptäckt dessa trevliga små affärer(och hälsokostavd. i affären), själv har jag såhär långt hittat.

Hela linfrön
Adzukibönor
Quinoa
Fullkornspasta
Råris
Bulgur

Vad brukar ni handla?

Berry
2005-06-16, 16:06
Hej,

Vad handlar ni på hälsokosten, har nyligen upptäckt dessa trevliga små affärer(och hälsokostavd. i affären), själv har jag såhär långt hittat.

Hela linfrön
Adzukibönor
Quinoa
Fullkornspasta
Råris
Bulgur

Vad brukar ni handla?

Inget. De tar enkla råvaror och säljer dem dyrt. I princip allt man behöver går att köpa billigare i vanliga och utländska mataffärer.

The Draf
2005-06-16, 16:54
Inget. De tar enkla råvaror och säljer dem dyrt. I princip allt man behöver går att köpa billigare i vanliga och utländska mataffärer.

Lite långt att fara till utlandet för att köpa mat, iaf för de flesta ;)

mangemani
2005-06-16, 17:01
handlar inte där nå mer,handlar över nätet istället.
men när jag handlade så blev det mest psyliumfrön,omega-3,vitaminer/mineraler samt sånt där lakrits bark.

WHITEFOLKS
2005-06-16, 17:15
Som berry sa, kolla in asiatiska/mellanöstern affärer så hittar du bönor och sånt mycket billigare. Speciella grejer som quinoa och liknande kan vara svårt att hitta där dock.

Wooch
2005-06-16, 17:59
Det blir någon vitamintablett då och då.

aliquis
2005-06-16, 18:10
Hej,

Hela linfrön
Adzukibönor
Quinoa
Fullkornspasta
Råris
Bulgur

Vad brukar ni handla?Quinoa är ju bra, men adzukibönor är väl inge goda?

Pellefant
2005-06-16, 19:17
men adzukibönor är väl inge goda?

Köpte och smakade dem första gången igår, tycker de är goda i wok(enda jag provat, kan tänka mig att de blir tråkiga i grytor).

Markus H
2005-06-16, 19:50

I våran lilla stad finns det utländska butiker, man behöver bara gå några hundra meter, det är INTE dyrt alls. *kissass*

z_bumbi
2005-06-16, 19:58
Handlar inget på en hälsokost om jag inte följer med någon som vill ha hjälp med att välja och den personen inte går att övertala att det mesta finns billigare på andra ställen.

Lizzie
2005-06-16, 19:58
Hej,

Vad brukar ni handla?

ALLT. Jag är storkund på Hälsokosten!

Aloe Vera juice
Linfröolja
Fullkornspasta
Quinoa
Ansiktskrämer-handkräm
Tigerbalsam/linement
Eiselt Maxgain (åt sambon)
badskum/olja
YogiThe
Atkins bars (har som godis)

...Jo, det blir några hundra varje månad...

Sonny
2005-06-16, 20:07
Omega-3 o mivitotal

Max
2005-06-16, 21:32
Några gånger om året handlar jag nötter, torkad frukt och liknande när jag råkad vandra förbi en butik. Idag hände däremot nåt ovanligt, blev sugen på jordnötssmör och drog till hälsokosten, kom hem med mandelsmör. Blir till´att smaka nu.

melancoolio
2005-06-16, 21:45
Finns en suverän hälsokostbutik i sthlm som jag brukar handla vitaminer och mineraler på. Håller priser som ligger på nivå med nätbutiker. Dom har även protein till bra pris men jag handlar mitt protein via en kontakt så jag låter någon annan göra klipp på proteinprodukterna.... *popcorn*

YTS
2005-06-16, 22:09
Jag handlar hela rågkärnor till mitt pumpernickelbröd, - det finns recept på pumpernickel på min hemsida. Sen brukade jag köpa sojabönor där, men nu har ju Eldorado kommit med 900 g´s förpackningar med bönor - kidney, svarta, vita, black eye och kikärter - så då handlar jag det hos hemköp.

Yngve

joonah
2005-06-16, 22:21
Brukar springa ner på rasterna och handla mig prottebars. I övrigt inget.

Max
2005-06-17, 21:51
Några gånger om året handlar jag nötter, torkad frukt och liknande när jag råkad vandra förbi en butik. Idag hände däremot nåt ovanligt, blev sugen på jordnötssmör och drog till hälsokosten, kom hem med mandelsmör. Blir till´att smaka nu.
Den var ju suveränt god, enbart rostade mandlar och salt. Men som tidigare i tråden.....det är ju dyrt, hur gör man eget nötsmör? Jag har bara en stavmixer :-(

mmartin
2005-06-18, 18:25
kan ni inte länka dit ni brukar handla över nätet? är väl ok eftersom det inte är samma produkter som säljs här på kolo, om inte så pm:a gärna mig!!

Mvh

z_bumbi
2005-06-18, 19:14
Den var ju suveränt god, enbart rostade mandlar och salt. Men som tidigare i tråden.....det är ju dyrt, hur gör man eget nötsmör? Jag har bara en stavmixer :-(

Kör nötterna till lagom konsistens och sen är det klart.

Max
2005-06-18, 22:04
Måste dom rostas först eller kan jag bara köra ner "råa" nötter och mixa? ser cashewnötssmör i en innre syn, lär bli spännande.

Tolkia
2005-06-18, 22:25
Det har nog ingen större beetydelse närings- eller hållbarhetsmässigt. Vissa tycker däremot att nöt-/mandelsmaken kommer fram mer/blir godare när man rostar. Kör inte alltför stora satser åt gången om inte har en extremstark mixer.

WinternetAlm
2005-06-19, 15:53

Hmm Finns de inte utländska mat affärer i sverige elelr har jag fel ? ( INTE ) *screwy*

Sverker
2005-06-19, 16:45
Måste dom rostas först eller kan jag bara köra ner "råa" nötter och mixa? ser cashewnötssmör i en innre syn, lär bli spännande.

Du måste absolut rosta nötterna först !
Råa nötter härsknar snabbt ifall det mixas till smör.

hasse36
2005-06-19, 16:50
Du måste absolut rosta nötterna först !
Råa nötter härsknar snabbt ifall det mixas till smör.Vad händer emd fettet när nötterna rostas?

Marcus A
2005-06-19, 19:27
ALLT. Jag är storkund på Hälsokosten!

Aloe Vera juice
Linfröolja
Fullkornspasta
Quinoa
Ansiktskrämer-handkräm
Tigerbalsam/linement
Eiselt Maxgain (åt sambon)
badskum/olja
YogiThe
Atkins bars (har som godis)

...Jo, det blir några hundra varje månad...

Sån där Aloe Vera juice kostar ju typ 250kr ...... ass dyrt :)

Lizzie
2005-06-19, 20:54
Nja, den lilla kostar 74:- (½ liter Dr. Donstach) den finns i större flaska med, kanske en liter men den kostar nog bara 120-130:- och man tar ju bara någon msk om dagen så den håller ett tag.

Max
2005-06-20, 21:19
Vi bara tacka för alla svar och synpunkter på sidospåret nötsmör :thumbup:
Skall nog våga mig på det nån gång nästa vecka.

Sverker
2005-06-21, 06:20
Vad händer emd fettet när nötterna rostas?

I de hela nötterna ligger fettet förpackat på ett ställe och lipaserna som bryter ned fettet på ett annat ställe. När fröet skall gro frisätts ( frisläpps ) lipaserna och ser till att den unga plantan får energi.

När man mal råa nötter till frön kommer lipaserna till fettet och startar sitt arbete, dvs att dela upp fettet i fria fettsyror. Fria fettsyror angrips 1000 ggr lättare av luftens syre än ifall fettsyran satt fast i sin triglycerid.
Har man otur finns det en massa andra enzymer som lipoxidaser som ytterligare angriper de fria fettsyrorna och får dem att härskna/oxidera.

Genom att rosta nötterna så denatureras/förstörs lipaser och lipoxidaser och fettet blir mer stabilt.
Dock är dessa enzymer rätt värmetåliga och kräver en stund i ugnen för att denatureras.

Är du med :confused:

hasse36
2005-06-21, 06:59
Är du med :confused:Det kan du tro. Du är en klippa Sverker. :thumbup:

Hur gör man med jordnötssmör? Denatureras enzymerna på annat sätt?

Jag läste precis att man inte alltid använder rostade jordnötter.

Hur är det med tex vetemjöl? Även om de innehåller mindre fett så borde problemet vara tänkbart.