handdator

Visa fullständig version : repsantal


saftpojken
2005-06-16, 15:09
hojhoj

var nyss på gymmet och körde mitt biceps/axelpass. kör vanligtvis alla set på 10 reps vardera, men kände för att testa något nytt idag så jag lade seten på 8 reps med aningen större vikt istället. fick jäkligt skön pump som jag inte haft sen jag började gymma för 2-3mån sen!

vad är fördelen/nackdelen med att köra ett färre repsantal och tyngre vikt i varje set? bör detta varieras mellan olika muskelgrupper? blev astaggad till att testa de andra passen med 8 reps istället...

Fatalist
2005-06-16, 15:25
Kändes det bra är det bara att fortsätta, nån konkret skillnad mellan 10 och 8 reps tycker jag inte det borde vara. Men det handlar ju ganska mycket om psyket också, desto färre reps desto lättare brukar det vara att motivera sig till att pressa sig under setten.

TheLoser
2005-06-16, 15:26
Du vill ha ett tips och ska få ett. Lyssna till de erfarna grabbarna och inte tangentbordsbyggarna som mig.

//TheLoser

Popeye
2005-06-16, 15:28
Har sökfunktionen gått sönder eller nått?
Nåja, jag känner mig på gott humör idag. ;)

För maximal hypertrofi (läs muskeltillväxt) rekomenderas oftast mellan 8-12 reps. Men saker och ting är sällan helt solklara.
Om man är intresserad av att prioritera styrkeökningar framför muskelmassa kan man med fördel sänka repsantalet. En del kör ju så lite som tvåor när de tränar för styrka.

Så, du kan med gott samvete köra 8'or. *flex*

Allan
2005-06-16, 18:27
Har sökfunktionen gått sönder eller nått?


Ja!
*grr*

Reparation pågår!


allan

myggan
2005-06-17, 10:30
Kändes det bra är det bara att fortsätta, nån konkret skillnad mellan 10 och 8 reps tycker jag inte det borde vara. Men det handlar ju ganska mycket om psyket också, desto färre reps desto lättare brukar det vara att motivera sig till att pressa sig under setten.

till den graden att man börjar fuska upp repsen, och det inte ger något längre :)

så upplever jag det ibland i alla fall