handdator

Visa fullständig version : Digitalkamera: Hur många pixlar?


Pellefant
2005-06-16, 13:47
Hej,

Har lite lätt börjat titta efter en billig begagnad digitalkamera, hur många pixlar bör man minst ha för att korten ska bli ok?

Har en gammal på 0,3 Mpixel nu, och ca 90% av korten blir suddiga o dåliga.

Främsta användning: Ta på mat jag lagar, enklare bilder ute.

mangs
2005-06-16, 13:54
Tja, Megapixel säger ju inte allt men om du vill ha tag i en billig kamera med hyffsad bild så någonstans kring 2 megapixel skulle passa.

Cupofcoffee
2005-06-16, 13:55
Antal pixlar är inte relevant för bildskärpa och kvalitet. Allting hänger på optiken och CCD-kvaliten.

Jag tar ofta bilder på 1 megapixel, bara för att det är ett optimalt format för mig när jag ska ha upp dem på internet senare (lätt att arbeta med utan att förlora för mycket information pga låg upplösning).

Jag har dock dålig koll på gamla kameror och kan inte ge något tips för det. Är du sugen på en ny kamera skall du definitivt kolla på Sony's Cybershot DSC-P200.

JJ
2005-06-16, 13:58
Jag skulle inte köpa en kamera med mindre än 3 megapixel. Bildkvaliten beror dock på fler variabler än så.

sunkan
2005-06-16, 17:14
med 3megapixel kan man väl förstora bilderna till ett A4 utan större problem, men då sk ju allt annat klaffa också. Pappa har en med bilig kamera med 6megapixel och får suddiga bilder medans jag får bätter bilder med min med 4megapixel ;)

kalle_banan
2005-06-16, 17:25
om du ska hobbyfota tex lite natur och kanske ta gymbilder eller kort på familjen är 3-4 megapixel helt lagom. 3 ggr zoom är la okej det också. 2-4000 kr
men ska du proffsa och fota för blaskor eller sälja kort kanske du ska kolla på 8Mp och uppåt med optik du köper själv o sånt. då bli prislappen lagom stor också, 5-oändligheter kr beroende på vad du ska ha.

reinholdsson
2005-06-16, 17:31
4 megapixlar tror jag man klarar sig duktigt bra med, så länge optiken är bra.

Sniggel
2005-06-16, 18:07
Hade en kamera innan med 1.2 megapixlar som kom i kontakt med schampoo o kortslöts =)
Skitbra kvalité på bilderna o storleken var helt ok (tittar bara på datorn, skriver ej ut)
Köpte senare en nyare kamera med 2 megapixlar har jag för mig det var. Kass kvalité på bidlerna verkligen.
Så stirra dig inte blind på antalet megapixlar.

reinholdsson
2005-06-16, 18:17
Hade en kamera innan med 1.2 megapixlar som kom i kontakt med schampoo o kortslöts =)
Skitbra kvalité på bilderna o storleken var helt ok (tittar bara på datorn, skriver ej ut)
Köpte senare en nyare kamera med 2 megapixlar har jag för mig det var. Kass kvalité på bidlerna verkligen.
Så stirra dig inte blind på antalet megapixlar.


Nej optiken är minst lika viktig. Sen optisk zoom är alltid trevligt.

aliquis
2005-06-16, 18:24
Säg 2mpx för 10x15cm bilder, kanske 4mpx för A3, visst kan du få ut en med 3.2 med... men 5 kanske hade varit bättre.

Tror dock det är svårt att hitta en under 3-4, du skall inte köpa random skräpmärke på typ ebay/tradera hur som helst.

Vad gäller zoom o grejer låter "optisk zoom" så knep, är den inte optisk är den ju inget ;), och brännvid/bildvinkel/något säger ju mer om vad kameran faktiskt klarar.