handdator

Visa fullständig version : Veganska Kroppsbyggare


Otränad
2005-06-16, 11:56
Hittade en sida till veganer som är kroppsbyggare. :thumbup:
http://www.veganbodybuilding.org/

30cm
2005-06-16, 12:39
Stackarna, va trötta de måste vara på sojabönor... :)

WHITEFOLKS
2005-06-16, 12:50
"bättre" än alla vegetariska bodybuilders som sen trycker vassle/kasein/ägg iaf :)

påven
2005-06-16, 13:37
"bättre" än alla vegetariska bodybuilders som sen trycker vassle/kasein/ägg iaf :)

vegetarianer äter mejeriprodukter och ägg

Tolkia
2005-06-16, 13:48
"Vegetarian" kan betyda flera saker:
- Vegan: äter endast sådant som kommer från växtriket, ingen mjölk etc., alltså. Anpassar ofta den övriga livsstilen i högre grad än andra vegetarianer (mindre läderskor och mer sneakers etc.), men inte nödvändigtvis.
- Laktovegetarian: äter vegetabilsik föda plus mjölkprodukter (även förenklat uttryckt som "äter endast mat som man inte behöver döda någon för att få tag på")
- Lakto-ovo-vegetarian: äter förutom vegetabilier och mjölkprodukter även ägg.


Sedan finns avarter som "lakto-mariner-vegetarianer" som äter mjölkprodukter och fisk och "demi-" eller "semi-vegetarianer" som kan äta t.ex. mjölkprodukter och kyckling (i realiteten blir ju detta allt utom rött kött) men de anser jag personligen inte att man egentligen kan kalla för vegetarianer.

WHITEFOLKS
2005-06-16, 13:54
Det jag menade mest är att det är rätt lamt att poängtera att man är vegetarian om man nu äter mjölkprodukter och ägg. (när det kommer till kroppsbyggning dvs.)

Fatalist
2005-06-16, 13:56
Vadå "Naturally", WTF? *screwy*

Aja brakämpat iaf, måste ju krävas en hel del mat för att komma upp i hyfsade mängder näring :eating:

Tolkia
2005-06-16, 14:01
Det jag menade mest är att det är rätt lamt att poängtera att man är vegetarian om man nu äter mjölkprodukter och ägg. (när det kommer till kroppsbyggning dvs.)
Beror ju på varför man är vegetarian. Många är det ju av ideologiska skäl (vill inte döda något för att få mat) och då kän det nog kännas viktigt att poängtera det av den anledningen. I synnerhet om man är kroppsbyggare, eftersom schablonbilden ju är att de drar i sig tonvis med tonfisk och kyckling (gör ni inte det allihop ...? ;) ).

WHITEFOLKS
2005-06-16, 14:06
Jo men för mig verkar det mer som om folk skulle poängtera det mer för att deras "resultat" ska verka bättre än av ideologiska anledningar. Är man lakto-ovo så går man ju egentligen inte miste om något så man har inget handikapp. Kanske bara jag som är överdrivet cynisk :)

Tolkia
2005-06-16, 14:38
Där kan jag bara hålla med. Om du sedan är cynisk eller övergeneraliserar eller har rätt kan jag inte uttala mig om. :)

aliquis
2005-06-16, 16:23
sett siten innan, men den var väl inte så fin då, den här däremot:
http://www.veganbodybuilding.org/Vegan-Front-Print.jpg

aliquis
2005-06-16, 16:25
Sedan finns avarter som "lakto-mariner-vegetarianer" som äter mjölkprodukter och fisk och "demi-" eller "semi-vegetarianer" som kan äta t.ex. mjölkprodukter och kyckling (i realiteten blir ju detta allt utom rött kött) men de anser jag personligen inte att man egentligen kan kalla för vegetarianer.
Grupperas under idioter.

aliquis
2005-06-16, 16:26
Det jag menade mest är att det är rätt lamt att poängtera att man är vegetarian om man nu äter mjölkprodukter och ägg. (när det kommer till kroppsbyggning dvs.)
Tja, blir ju inget kött, kyckling eller tonfisk iaf, men visst, vassleproteinet räcker väl en bit. Men jag är ju vegan o äter sojaprotein, är väl inte så enormt stor skillnad.

hum
2005-06-16, 16:54
Är man lakto-ovo så går man ju egentligen inte miste om något så man har inget handikapp.

Öhm förutom kött, fisk och fågel? Är väl en klar nackdel att vara veggie öht om man vill bygga.

/ lam lakto-ovo..

Zlin
2005-06-16, 16:55
Grupperas under idioter.
Varför?

Trance
2005-06-16, 16:58
Varför?

För jag kallar mig inte vegetarian bara för jag inte äter lever men allt annat kött.

nordland
2005-06-16, 17:13
hmm... har för mig att Andreas Cahling var/är vegetarian, eller var han kanske vegan? Någon som vet?

WHITEFOLKS
2005-06-16, 17:18
Öhm förutom kött, fisk och fågel? Är väl en klar nackdel att vara veggie öht om man vill bygga.

/ lam lakto-ovo..

Du har tillgång till ägg/vassle/kasein, vad mer behöver du? Kött ger inte "något" som inte de kan ersätta.

reinholdsson
2005-06-16, 17:19
Du har tillgång till ägg/vassle/kasein, vad mer behöver du? Kött ger inte "något" som inte de kan ersätta.


Hör inte ägg till fågel?

WHITEFOLKS
2005-06-16, 17:20
lakto-ovo äter ägg också, eller har "möjlighet" att göra så iaf.

hum
2005-06-16, 17:37
Du har tillgång till ägg/vassle/kasein, vad mer behöver du? Kött ger inte "något" som inte de kan ersätta.

Men att äta kött gör ju onekligen livet enklare för en kroppsbyggare, inte sant?

WHITEFOLKS
2005-06-16, 17:40
Vet inte hur det skulle göra det hela enklare direkt? Jag äter nästan till 100% lakto-ovo vegetariskt (närmare laktovegetariskt) och det är inte för att jag är "vegetarian" utan min diet faller så naturligt. Visst käkar jag kyckling eller så om det bjuds men jag köper i princip inget kött själv.

hum
2005-06-16, 17:52
Vet inte hur det skulle göra det hela enklare direkt? Jag äter nästan till 100% lakto-ovo vegetariskt (närmare laktovegetariskt) och det är inte för att jag är "vegetarian" utan min diet faller så naturligt. Visst käkar jag kyckling eller så om det bjuds men jag köper i princip inget kött själv.

Som köttätare har man mycket större möjlighet att variera sin kost, och köttprodukter är billigare än motsvarande vegetarisk typ soja, quornprodukter.

Det som stör mig mest är bristen på proteinkällor som inte kräver tillagning, typ skinka, tonfisk makrill och dylikt. Det enda vegetariska alternativet är väl keso. Såvida man ska ha det till maten och inte vill slafsa i sig kesella eller så.
Dessutom innehåller de flesta vegetabiliska proteinkällor tex bönor och linser en hel del kolhydrater vilket ju kan vara en nackdel.

WHITEFOLKS
2005-06-16, 18:02
mjölk, kvarg, ost? Finns ju massor med alternativ. Förstår inte vad som skulle vara dyrare, kött är INTE billigt i någon form.

hum
2005-06-16, 18:29
mjölk, kvarg, ost? Finns ju massor med alternativ. Förstår inte vad som skulle vara dyrare, kött är INTE billigt i någon form.

Yes, pasta med mjölk är ju gott!

Som exempel kostar sojakorv 30kr för 8st på Ica, osv..

Prankie
2005-06-16, 18:41
Är det meningen man ska kvotera in byggare som enbart bygger på en viss kost eller? Kan jag också få en plats hos Olympia om jag bygger enbart med havstång? :D

WHITEFOLKS
2005-06-16, 18:56
Självklart får du ju anpassa kosten lite. Att äta sojakorvar och sojafärs är i mina ögon helt meningslöst, är ju som glutenallergiker som äter glutenfritt bröd. Man får ju gilla läget och se vad som går att göra istället för att gräma sig över det som kan bli svårt att lösa.

hum
2005-06-16, 19:30
Självklart får du ju anpassa kosten lite. Att äta sojakorvar och sojafärs är i mina ögon helt meningslöst, är ju som glutenallergiker som äter glutenfritt bröd. Man får ju gilla läget och se vad som går att göra istället för att gräma sig över det som kan bli svårt att lösa.

Självklart. Att jag tog sojakorv som exempel berodde på att jag mindes priset i huvudet. Köper den nån gång per år när man ska grilla..

Färs däremot tycker jag om, det är jävligt användbart men även jävligt dyrt.. ganska iaf. Finns bara i fåniga 300g påsar här.

Jag grämer mig inte det minsta utan trivs utmärkt, försökte bara poängtera att livet säkert är lättare som köttätare.

Lucipha
2005-06-16, 20:13
Grupperas under "ät vad du vill och låt idioterna kalla det för något" :booty:

Grupperas under idioter.

z_bumbi
2005-06-16, 20:22
Självklart får du ju anpassa kosten lite. Att äta sojakorvar och sojafärs är i mina ögon helt meningslöst, är ju som glutenallergiker som äter glutenfritt bröd.

Om en vegetarian äter sojakorv är kött oftast något som har valts bort frivilligt och då är det i mina ögon en helt annan sak än om en glutenallergiker äter glutenfritt bröd.


Cahling var vegetarian men jag är inte säker på vilken variant har var när han tävlade som mest.

WHITEFOLKS
2005-06-16, 20:46
Givetvis är det lättare om man inte behöver tänka på vad man "får" äta men det var ju inte det som vi diskuterade från början, du sa att det var en klar nackdel ifall man skulle BYGGA. :)

aliquis
2005-06-16, 21:19
Varför?
För de förstör ordets betydelse och är idioter.

Det räcker bra med att vegetarian av någon anledning inte betyder att man äter vegetariskt, utan att men inte äter djur.

Fast när sedan en del idioter kallar sig vegetarianer fast de äter djur blir det ju helt galet, som att kalla sig vegetarian för att man inte äter kotunga..

Vegetarian för att man bara äter några djur???
Och varför skulle inte fisk, fågel, ... vara djur? Eller än värre, varför är det vegetabilier?

aliquis
2005-06-16, 21:22
Självklart får du ju anpassa kosten lite. Att äta sojakorvar och sojafärs är i mina ögon helt meningslöst, är ju som glutenallergiker som äter glutenfritt bröd. Man får ju gilla läget och se vad som går att göra istället för att gräma sig över det som kan bli svårt att lösa.
Nu äter väl inte folk (inte alla) sojakorv för att de vill ha korv... likväl jag inte äter falafel för att jag vill ha köttbullar, jag äter falafel för att jag vill ha någon annan smak till maten.. och för att resten av maten är så tråkig, men får jag en 2-3 bullar till så överlever jag resten ;)

WHITEFOLKS
2005-06-16, 22:16
Nu äter väl inte folk (inte alla) sojakorv för att de vill ha korv... likväl jag inte äter falafel för att jag vill ha köttbullar, jag äter falafel för att jag vill ha någon annan smak till maten.. och för att resten av maten är så tråkig, men får jag en 2-3 bullar till så överlever jag resten ;)

Visst det kan jag köpa, men att sen säga att det är så dyrt verkar ju dumt :) som om en carnivore skulle klaga på att oxfilén är så dyr :)

hum
2005-06-16, 22:35
Visst det kan jag köpa, men att sen säga att det är så dyrt verkar ju dumt :) som om en carnivore skulle klaga på att oxfilén är så dyr :)

Grejen är ju att vegetariska motsvarigheter är dyrare. Vegetarisk färs är dyrare än köttfärs, vegetarisk korv är dyrare än korv av kött, vegetariska grytbitar...

Varför inte klaga?

Rataxes
2005-06-16, 22:38
Jag grämer mig inte det minsta utan trivs utmärkt, försökte bara poängtera att livet säkert är lättare som köttätare.
Förstår inte varför det skulle vara det? Magra mjölkprodukter och ägg är ju överlägsna kött som proteinkällor på de flesta vis. Kött ingår knappt i min vardagskost eftersom det är både dyrt och krångligt att tillreda jämfört med mejeriprodukter.

hum
2005-06-16, 22:43
Förstår inte varför det skulle vara det? Magra mjölkprodukter och ägg är ju överlägsna kött som proteinkällor på de flesta vis. Kött ingår knappt i min vardagskost eftersom det är både dyrt och krångligt att tillreda jämfört med mejeriprodukter.


Då är vi av olika åsikt.
















Din är fel.

Rataxes
2005-06-16, 22:54
Inga åsikter, bara faktum. ;)

WHITEFOLKS
2005-06-16, 23:39
Hehe jag är med Rataxes, kött är dyrt :)

Tricklev
2005-06-16, 23:43
Jag är med aliquis till hundra procent, dom ÄR idioter.

Semiramis
2005-06-17, 05:58
Jag är med aliquis till hundra procent, dom ÄR idioter. I vilket fall förstör det en del för oss som faktiskt inte kan tänka oss att äta kött, fisk eller fågel, jag vet inte hur många gånger jag har beställt vegetarisk mat till en firmafest, julbord etc. för att få frågan när jag anländer om jag äter fisk "för det gör ju en del vegetarianer". Sedan får jag vackert vänta under tiden de surt går ut och gör något nytt trots att vi beställt veckor i förväg! Eller när man går in på en restaurant med typ femton fiskrätter på menyn och frågar om de har något vegetariskt. "Äter du fisk?" Gjorde jag det skulle jag väl inte fråga, jag är läskunnig. Nej det är väl ingen jättegrej men många års irritation, det finns ju en terminologi så varför kalla sig vegetarian om man inte äter utestlutande vegetariskt?

Tolkia
2005-06-17, 06:55
Semiramis, Aliquis: Jag är med till 100 %. Dels är det rent "fel" - att man är vegetarian betyder ju att man inte äter kött; att äta sfisk och kalla sig "vegetarian" är ju ungefär som att dricka bara whisky och kalla sig nykterist - dels tycker jag att det är respektlöst mot alla som är vegetarianer av ideologiska skäl. Dessutom är min erfarenhet att dessa "kvasivegetarianer" huvudsakligen representeras av tjejer (själv stötte jag på de flesta i gymnasieåldern, men de förekommer i alla åldrar) som av en eller annan anledning är lite petiga med maten och vill ha ett "skäl" till att inte äta vissa saker (annat än att de inte VILL, vilket är den verkliga anlednigen) och/eller vill göra sig lite märkvärdiga och "speciella" (att var alite lagom vegetarian är ju ett "säkert" sätt att sticka ut från mängden, ger en lagom "nyttig" image och kostar ingenting ...) och det tycker jag är rent ut sagt SKITTÖNTIGT.

Tricklev
2005-06-17, 09:21
Woho, Tolkia har exakt 2005posts, galet ;)

Är väll i sådant härläga ordet ordet Word :thumbup: passar in.

aliquis
2005-06-17, 11:45
Semiramis, Aliquis: Jag är med till 100 %. Dels är det rent "fel" - att man är vegetarian betyder ju att man inte äter kött; att äta sfisk och kalla sig "vegetarian" är ju ungefär som att dricka bara whisky och kalla sig nykteristtänkte skriva kämpa för mänskliga rättigheter sålänge det är vita människor som exempel, men jag lät bli. Eller att alla skall ha rösträtt, men inte kvinnor.

Lasse Kongo
2005-06-17, 12:00
Den här killen är tydligen en veganbyggare, se så illa det kan gå =(

man kan bli bra svullen av allt sojaprotte *spy*