handdator

Visa fullständig version : Rött kött = cancer


gargantua
2005-06-16, 10:56
"Studie bekräftar samband cancer-rött kött

Det misstänkta sambandet mellan tarmcancer och rött kött eller bearbetade köttprodukter bekräftas i en stor europeisk studie. Detta sedan forskare undersökt matvanorna bland en halv miljon européer under en tioårsperiod."

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_9951673.asp

Mental
2005-06-16, 13:31
ena stunden är det chipsen man dör av, sen är det köttet, eller tonfisken, eller kycklingen, solljuset, driksvatten, GHAA vi kommer alla att dö!!!

Nej, jag äter rött kött ett par gånger i veckan, och kommer att fortsätta med det.

Sverker
2005-06-16, 13:47
Nej, jag äter rött kött ett par gånger i veckan, och kommer att fortsätta med det.

Mängderna i undersökningen var 160 g rött kött per dag. Du bör ju ligga på halva den mängden.

King Grub
2005-06-16, 13:54
ena stunden är det chipsen man dör av, sen är det köttet, eller tonfisken, eller kycklingen, solljuset, driksvatten, GHAA vi kommer alla att dö!!!

Det där resonemanget förstår jag mig inte på. Det låter mest som en ursäkt för att slippa göra något åt sin situation. Allmänt menat, inte just den här studien, men det där "Åh ja, man dör i alla fall" är det värsta jag vet i sammanhanget.

påven
2005-06-16, 14:00
Mängderna i undersökningen var 160 g rött kött per dag. Du bör ju ligga på halva den mängden.

jag äter 700g rött kött varje dag. bör jag sluta med det?

King Grub
2005-06-16, 14:00
700 gram om dagen låter ju helt sanslöst. Är det charkprodukter är det dubbelvarning, med tumörframkallande E250 också.

påven
2005-06-16, 14:04
700 gram om dagen låter ju helt sanslöst. Är det charkprodukter är det dubbelvarning, med tumörframkallande E250 också.

jaha... ja det är mest nötfärs och lite fläskfile ibland. men jag har bara ätit så här mycket kött 2 månader ungefär. Det kan väl inte ha gjort så mycket skada?

King Grub
2005-06-16, 14:05
Nej, det är långtidspåverkan.

Droog
2005-06-16, 14:28
Tja, 1.2 promille mot 1.7 promille. Inget att yvas över direkt. Vill man minimera risken för cancer finns det mycket mer potenta riskfaktorer att angripa.

King Grub
2005-06-16, 14:39
Är man någon av dom 5 av 10000 extra som drabbas är man nog lagom glad åt den promilleskillnaden. ;)

Droog
2005-06-16, 16:10
Är man någon av dom 5 av 10000 extra som drabbas är man nog lagom glad åt den promilleskillnaden. ;)

Visst, men betyder det att du följer alla kost- och levnadsråd för att undvika olika sjukdomar? Nä, man plockar fram hagelbössan och skjuter där det tar som bäst. :) Schyssta gener, god allmänstatus och trivas med sitt liv räcker långt.

För övrigt är jag ganska skeptisk mot den typen av forskning. Det kan ju mycket väl vara andra faktorer som påverkar, att köttätare dricker mer rött vin eller äter mer grillkött, vad vet jag? Det är för stora och komplicerade system som inte går att förenkla till enskilda livsmedel, tror jag iaf.

E.S
2005-06-16, 16:43
Jag äter c:a 200 g (100 lunch, 100 middag) fläskkött eller nötfärs per dag. :(
Vad ska man annars äta? Fisk kostar skjortan och kyckling tar en halv evighet att laga.

Slartibartfast
2005-06-16, 16:46
Jag äter c:a 200 g (100 lunch, 100 middag) fläskkött eller nötfärs per dag. :(
Vad ska man annars äta? Fisk kostar skjortan och kyckling tar en halv evighet att laga.

Jag skriver under på det. Ibland 400 g. Vad är det meningen man ska äta? Var ska man få proteinerna ifrån?

Sverker
2005-06-16, 17:12
Jag skriver under på det. Ibland 400 g. Vad är det meningen man ska äta? Var ska man få proteinerna ifrån?


Tjaa... 200 g pasta ger dig 22 g protein. Lägg till 60 g nötkött så får du sammanlagt 30 g fullvärdigt protein ;)
Eller byt nötköttet mot en burk makrill i tomatså så "slipper" du köttet och måltiden blir lika komplett.

Det behövs så lite animaliskt protein för att kompletera det vegetabiliska proteinet.

Mental
2005-06-16, 17:38
Det där resonemanget förstår jag mig inte på. Det låter mest som en ursäkt för att slippa göra något åt sin situation. Allmänt menat, inte just den här studien, men det där "Åh ja, man dör i alla fall" är det värsta jag vet i sammanhanget.

Det betyder att jag inte vill ändra mina kostvanor radikalt vid varje ny larmraport eller forskningsfynd.
Akrylamid i allt som var stekt, friterat eller rostat var ju mycket alarmerande för ett tag sedan, många slutade äta stekt mat osv, sen tystnade det.

Jag anser att har man en någorlunda sund kosthållning och en ganska aktiv livsstil så behöver man inte ändra sig varje gång larmet går.

Baha
2005-06-16, 17:46
Tycker alla nya studier etc. bara säger en sak, ät en VARIERAD kost.

Rataxes
2005-06-16, 20:06
Jag skriver under på det. Ibland 400 g. Vad är det meningen man ska äta? Var ska man få proteinerna ifrån?
Mejeriprodukter? Äter bara kött några gånger i månaden (blir iofs mycket när det väl händer), och kommer ändå lätt upp i 2.5-3 g/kg protein per dag.

z_bumbi
2005-06-16, 20:13
Visst, men betyder det att du följer alla kost- och levnadsråd för att undvika olika sjukdomar? Nä, man plockar fram hagelbössan och skjuter där det tar som bäst. :) Schyssta gener, god allmänstatus och trivas med sitt liv räcker långt.

Typ så.

Sen ser väl inte jag någon större mening med att vräka i sig större mängder kött varje dag och hur får man då plats med mejeriprodukter, pasta, grönsaker, bönor eller fisk i sin diet utan att nå löjligt höga proteinhalter?

Klein
2005-06-16, 20:37
http://www.westonaprice.org/mythstruths/mtbeef.html

E.S
2005-06-16, 20:40
Men vem får seriöst i sig 200g pasta? Inte jag åtminstone, jag brukar köra 100g Pasta / 100 g kött, och då får jag sällan i mig all pasta heller...(Väger endast 55 kg ;) )

När frångick man egentligen det vedertagna uttrycket "Döda djur ger starka barn"? *flex* *flex* *slap* (Eller "Jag äter inget som inte haft föräldrar.")

Tolkia
2005-06-16, 20:46
Schyssta gener, god allmänstatus och trivas med sitt liv räcker långt.
Faktum är att schyssta gener INTE räcker speciellt långt om man inte hanterar dem schysst. Jag modifierar inte heller min livsstil efter varje ny forskningsrapport, men faktum är att världens bästa gener för stark bensomme inte hjälper ett skit om du hoppar från ett höghus ... ;)

Lizzie
2005-06-16, 21:31
Rött kött? Menas det typ köttfärs och rent kött eller? (nästan allt är väl rött förruton fisk eller fågel?)

Lizzie
2005-06-16, 21:33
Bra om man läser artikeln innan man ställer dumma frågor...

'- Det är en ensidig kost med nästan bara kött, exempelvis hamburgare, som är riskabel, säger Hallmans.'

sunkan
2005-06-16, 21:39
Men vem får seriöst i sig 200g pasta? Inte jag åtminstone, jag brukar köra 100g Pasta / 100 g kött, och då får jag sällan i mig all pasta heller...(Väger endast 55 kg ;) )

När frångick man egentligen det vedertagna uttrycket "Döda djur ger starka barn"? *flex* *flex* *slap* (Eller "Jag äter inget som inte haft föräldrar.")

200g pasta (okokt) en burk tonfisk 250g keso :eating: Men då är jag rätt mätt också

Droog
2005-06-16, 21:43
Faktum är att schyssta gener INTE räcker speciellt långt om man inte hanterar dem schysst. Jag modifierar inte heller min livsstil efter varje ny forskningsrapport, men faktum är att världens bästa gener för stark bensomme inte hjälper ett skit om du hoppar från ett höghus ... ;)

Står det schyssta gener eller god allmänstatus eller....?

Om man hänger upp sig 0.5 promille så kanske man ska sekvensera sitt genom efter snippar (SingleNucleotidePolymorphism=SNPs "punktmutationer", typ. En bas har blivit utbytt) med förhöjd risk för både den ena och den andra sjukdomen - då kan man verkligen gå omkring och oroa sig...

Droog
2005-06-16, 21:44
Typ så.

Sen ser väl inte jag någon större mening med att vräka i sig större mängder kött varje dag och hur får man då plats med mejeriprodukter, pasta, grönsaker, bönor eller fisk i sin diet utan att nå löjligt höga proteinhalter?

Nä precis, men det är ju inte cancerrisken som stoppar en då.

Tolkia
2005-06-16, 21:54
Om man hänger upp sig 0.5 promille så kanske man ska sekvensera sitt genom efter snippar (SingleNucleotidePolymorphism=SNPs "punktmutationer", typ. En bas har blivit utbytt) med förhöjd risk för både den ena och den andra sjukdomen - då kan man verkligen gå omkring och oroa sig...
No kidding. Undrar förresten om det inte faktiskt redan är någon som lanserat det som affärsidé (alla sätt att lura en korkad kund att betala är bra ...)?

sanoj
2005-06-16, 22:09
Men vem får seriöst i sig 200g pasta? Inte jag åtminstone, jag brukar köra 100g Pasta / 100 g kött, och då får jag sällan i mig all pasta heller...(Väger endast 55 kg ;) )

När frångick man egentligen det vedertagna uttrycket "Döda djur ger starka barn"? *flex* *flex* *slap* (Eller "Jag äter inget som inte haft föräldrar.")

Jag äter minst 150 gram pasta när jag har det och tycker inte det är jätemycket. Är lång och smal, 185 cm 73 kg

E.S
2005-06-16, 22:48
Jag är bara 167 cm (55kg) och ganska 'smal' i maten så att för mig är 100g utmaning nog. Får dock upp en ganska bra kolhyderat-kvot / dag, snarare så att jag behöver mer protein än kolhyderater i min kost.

Sverker
2005-06-17, 06:28
55 kg. Du behöver ca 110 g protein per dag ( 2 g / kg kroppsvikt ). Enligt WHO behöver du 33 g :D

Vad jag skrev är egentligen att vi får i oss massor av protein från det som vi tror är värdelöst, vete, ris, havre, potatis mm och det behövs väldigt lite av ( dyrt ) kött för att göra proteinet komplett och fullvärdigt.

Kött är en fantastisk källa till mineralerna järn, zink och selen som ofta är lite svårt att få tag i. Det finns massor av unga flickor som lider av järnbrist som skulle kunna botas genom att de åt lite mer rött kött.
300 - 400 g rött kött är fyra eller fem måltider varje vecka med en lagom portion kött på ca 80 g. Vid de mängderna blir tillskottet av järn hyffsat samtidigt som man underskrider mängderna i det nya cancerlarmet.

Slartibartfast
2005-06-17, 07:56
I en vanlig måltid (på deff) äter jag 200g kött och ca 50 g (okokt) pasta/ris plus 250-300 g grönsaker. På bulk ökar jag till 100 g pasta/ris.

Finns ingen chans att jag skulle få i mig så mycket kolhydrater att jag når upp till 2g protein/kg om jag drog ner köttet till en tredjedel. I så fall skulle kalorimängden vida överskrida min förbrukning och jag skulle bli smällfet.

Forget it. Jag äter som vanligt.

King Grub
2005-06-17, 08:08
Det här "larmet" handlar om rött kött. Varför inte variera med fisk, fågel, skaldjur, kaseinprodukter (keso, keslla, cottage cheese, mjukost) - i princip samma fett- och kalorimängd.

Droog
2005-06-17, 08:46
No kidding. Undrar förresten om det inte faktiskt redan är någon som lanserat det som affärsidé (alla sätt att lura en korkad kund att betala är bra ...)?

Genetisk rådgivning existerar, både på sjukhus och i privata sammanhang.

Tolkia
2005-06-17, 09:33
Genetisk rådgivning existerar, både på sjukhus och i privata sammanhang.
Jo, jag vet, men jag hade fått för mig att det (i alla fall mest) handlar om specifika sjukdomar, som man vet hur man skall identifiera, och där risken att man skall utveckla sjukdomen om man bär på genen är hög? Inte om någon "håva in allt som finns-screening" (fas jag har som sagt hört förslag om det sista också, trodde bara inte att det var någon som verkligen gjort allvar av det)?

E.S
2005-06-17, 10:49
Det här "larmet" handlar om rött kött. Varför inte variera med fisk, fågel, skaldjur, kaseinprodukter (keso, keslla, cottage cheese, mjukost) - i princip samma fett- och kalorimängd.

Som jag skrev, fisk är oftast dyrt eller kräver ett kulinariskt underverk för att kunna ätas (t.ex. kattmat a.k.a tonfisk). Senast jag försökte steka mina kycklingklubbor tog det 45 min, då var pastan kall och slemmig och kycklingen var fortfarande blodig, men jag bestämde mig för att "Ingen har väl dött av lite salmonella". :hbang:

Kesella äter jag till mellanmål som proteinkälla, fungerar utmärkt. :thumbup:

Slartibartfast
2005-06-17, 10:52
Det här "larmet" handlar om rött kött. Varför inte variera med fisk, fågel, skaldjur, kaseinprodukter (keso, keslla, cottage cheese, mjukost) - i princip samma fett- och kalorimängd.

Det gör jag också, men det blir alltid minst 200g rött kött om dagen. Helt omöjligt att komma ifrån.

Baha
2005-06-17, 11:01
Tycker inte det är så mkt att bråka om, chansen är väl troligare större om man äter mkt rött kött så är det bara. antingen kan man skita i det och äta mkt eller så kan man ta det säkra före det osäkra om man vill o äta mindre kött o variera sig med annan mat oxå som funkar lika bra.

Jag tror på en variationsrik kost och baserar man sin kost på flera kg kött i veckan så kan man ju tänka om kanske.

Låter lite trotstigt nästan, "jag kommer fortsätta äta", vem bryr sig egentligen. :) "iförd shorts och gummistövlar anrikar jag mitt uran hemma i vardagrummet puffandes på en cigarett samtidigt som jag avnjuter en härlig biffmacka, kommer ju så mkt nya larm hela tiden" TUFF!!!!

Droog
2005-06-17, 11:38
Jo, jag vet, men jag hade fått för mig att det (i alla fall mest) handlar om specifika sjukdomar, som man vet hur man skall identifiera, och där risken att man skall utveckla sjukdomen om man bär på genen är hög? Inte om någon "håva in allt som finns-screening" (fas jag har som sagt hört förslag om det sista också, trodde bara inte att det var någon som verkligen gjort allvar av det)?

USA baby, där finns allt. Det är ju en enkel grej att göra också. Jag har faktiskt tänkt tanken själv. Screena efter allt och ha rådgivning om resultaten.

W-NetAlm
2005-06-17, 12:40
Aaa de sägs så , men j ag är tveksam . Altså de mesta av våra livsmedel kan ju ök canserrisken ? . De där är bara ngt nytt forskarna har uptäckt.

-----------------------------------------------------------------------------------



[Be Cool, Stay in School motherfuckers.]

smalisen
2005-06-17, 18:11
700 gram om dagen låter ju helt sanslöst. Är det charkprodukter är det dubbelvarning, med tumörframkallande E250 också.

Vad är E250 då?

King Grub
2005-06-17, 18:14
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9445

Sverker
2005-06-17, 19:27
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9445

Läs också att C-vitamin hindrar bildningen av nitrosaminer !

Klein
2005-06-17, 21:43
Jag hoppas ni tar i beaktande att intag av rött kött skulle kunna samvariera med något annat som i själva verket är orsaken till den ökade cancerrisken. Marinader med vegetabiliska oljor, stekning i vegetabiliska oljor, grillat/rökt etc.

Länder med utbredd telefoni har mycket högre cancerfrekvens än länder med få telefonanvändare. Det betyder inte att telefoner orsakar cancer...