handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd


dared
2002-05-23, 16:43
Hur strikt kör ni? En relativt lätt vikt sedan nuddar ni kroppen varje reps, sedan lägger av när ni inte klarar det. Eller kör ni typ 10-5cm innan bröstet med tung vikt till total utmattning?

Loco 2
2002-05-23, 16:46
Ska stången ta vid bröstet?

Frakturen
2002-05-23, 16:49
Jag kör strikt och är totalt utmattad efter 10 reps. Vikten skiter jag i! Strikt är min ledstjärna!

Petrus
2002-05-23, 16:50
Själv håller jag underhandsgrepp så min rörelse stannar vid midjan...
Men... Aldrig tyngre än att stången rör vid midjan varje reps, liiiite svaj i överkroppen tillåter jag.
En utmärkt övning att köra i powerrack där man i bottenläget låter överkroppen vara helt paralell med golvet och sträcker ut tills stången nääääästan rör vid powerrack-pinnarna. Dessutom är det bara att släppa ner stången på pinnarna när man inte orkar mer, såslipper man marklyftrörelsen i början dessutom... KLAAANG!!!
Vänligen,,,

Petrus

dared
2002-05-23, 17:07
Jag försöker nudda underdelen av revbenen. Tror jag skall köra ett litet mellanting...

[ 23 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Dared ]

spinkoo
2002-05-23, 18:45
Pratar ni om framåtlutad rodd eller rodd till hakan?!

Antagligen inte till hakan, men jag har sett varianter där man inte går så högt i den med! :D

MVH/spinkoo :cool:

Fultjack
2002-05-23, 18:48
hm jag kör till naveln typ ganska mkt framåtlutad men gungar lite dom sista tunga repsen :)

PK
2002-05-23, 18:50
kör två strikta set och sedan två riktigt ostrikta. arnold körde inte strikt och inte heller ronnie.... de har volym dom :eek:

supremo
2002-05-23, 18:59
Jag kör alltid med bälte, och drar till stången nuddar den, alltså i medjhöjd någonstans, när jag inte orkar nå midjan, lägger jag ner stången

GhostFace
2002-05-23, 19:14
Ursprungligen skickat av PK:
<STRONG>kör två strikta set och sedan två riktigt ostrikta. arnold körde inte strikt och inte heller ronnie.... de har volym dom :eek:</STRONG>


:D

dared
2002-05-23, 20:19
Ok, tack för allas kommentarer. Jag skall nog försöka nudda på de första repsen, sedan 1-2st som nästan nuddar... Det skall jag försöka ha som ungefärligt riktmärke.

Flood
2002-05-24, 01:17
Det här förstår jag inte riktigt?

När jag kör stående rodd så nyper man ju så gått det går med ryggen och hade inte stången (eller magen :-)) vart ivägen hade det ju gått ännu längre, det är ju därför man kommer djupare i 1-h övningar, drar du bara man bara med ryggen och "nyper till" i slutet så får stången komma där den kommer(det skulle jag kunna tänka är individuellt), det som jag möjligtvis kan spela med är vinkeln på ryggen.(man fokuserar ju på ryggen mentalt då och tänker inte på var den kommer, jag kan i alla fall inte ha fokus på nått annat samtidigt)

Jag tänker/känner: dra med latsen
sen när stången träffar magen fortsätter jag att dra tills muskeln kontraheras(lite överdrivet, bara en kort stund egentligen) och vänder.


Så varför träna kortare längd på muskeln? eller är det nån Max-Ot grej? :confused:

Man borde väl köra för tungt och inte hela längden när man inte orkar få upp den.

Så mitt råd är:

sänk vikten och kän in rörelsen och höj igen sen.(samma som Tinner i Biceps posten såg jag)

rätta mig eller fylli om jag har fel?!

[ 24 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

Fultjack
2002-05-24, 06:28
PK .. ronnie skulle köra alla övningar i cablen å ändå växa med tanke på hur mkt "grejjer" han äter :)

Kafut
2002-05-24, 17:55
Flood:

Jag körde en period (ca 6-7 veckor)ganska exakt som du beskrev. Ökade nästan ingenting under den perioden. Bytte sen till ungefär samma stil som Coleman har i "the unbelievable". Har sen dess ökat konstant (ca 30 kg mer på stången) nu i ca 3 månader. Man får inte samma känsla och pump men jag tror ryggen växer mer om man ruckar lite på utförandet och kör lite tyngre...i alla fall min rygg :)

Flood
2002-05-26, 21:21
Ok?: Jag blir fan helt knäckt på det här alltså :confused: :eek: :eek: :confused:

Strikt på bänk och ostrikt på rodd?
Vart är logiken?

Det var inte så att du ökade för att du använde fler muskler då? istället för att isolera rygg?

Jag kan också gå upp ca 10kg om jag inte bryr mig om att försöka isolera ryggen men är det inte det som är grejen?

Jag har inte sett filmen du pratar om men dom killarna tränar väl på alla möjliga olika sätt för att inte riskera skador nära tävling och för att stärka fästen sen har dom en helt annan kunskap om begränsningarna för sin egen kropp och en helt annan kontakt än vad "normala" tränanden har...

...dom vet helt enkelt vad dom håller på med, medan i alla fall jag och minst 90% här fortfarande strävar efter ett perfekt utförande, därför tror jag man börjar i fel ända om man säger så om man kör ostrikt.

Kafut
2002-05-27, 19:22
Kör som du tycker käns bäst Flood!

När jag började köra lite ostriktare la jag på 10 kg extra på stången, men sen dess har jag ökat 30 kilo till om du förstår vad jag menar.

Sen tror jag även att ett lite ostriktare utförande på vissa (OBS vissa) övningar kan minska skaderisken om man låter kroppen röra sig naturligt istället för att stå stel som en pinne.

Att försöka isolera vissa delar av ryggen i stångrodd tror jag inte på. Man gör det bra om man lyckas trötta ut tex armarna eller benen innan ryggen tycker jag.

Men alla får köra som dom vill, detta är bara mina högst personliga åsikter. ;)

Flood
2002-05-27, 19:26
anledninge att jag blev knäckt var att jag frågade i en annan post om man kunde tjäna på att köra ostrikt i bänken och där fick jag ingen respons alls på det, medan här en övning som är antagonist till bänken egentligen är det bara bra, det stämmer inte bara.

Sen så såklart så får man ju såklart träna hur man vill.

Jag blev bara lite fundersamm om man säger så.

PK
2002-05-27, 19:28
Varför använda bälte? det kan jag inte förstå?

det enda tillfället det är ursäktat att använda bältet är vid maxlyft och inget annat. såvida man absolut inte vill ha grova erectorer men det vill nog de flesta... :eek:

Kafut
2002-05-28, 14:33
Håller med dig helt PK!

PK
2002-05-28, 19:55
strikt träning i all ära MEN glöm aldrig att det är den negativa fasen som är viktigast för att bygga massa detta är fakta. väljer man en tung vikt och kör ostrikt får man ut mer i den negativa fasen. för en person som aldrig periodiserar kommer det utförandet därför att ge mer :eek:

Yonas
2002-05-28, 21:09
Pressövningar skiljer sig från dragövningar, Flood.

I en dragövningar "förlorar" du i princip på att inte rycka till lite i början, för att komma förbi flaskahelsen i början där biceps är så svag. Du gör inte detta för att fuska, utan för att du vill låta ryggen arbeta maximalt istället för att dra med armarna.

Jag tycker Coleman, i hans ryggövningar, har ett bra utförande. T-bar-rodden är väl kanske lite överdriven, men resten tror jag alla med rätt kunskap kan använda sig av samma teknik. Jag själv rycker mer eller mindre i alla dragövningar, beroende på vikt och även för att jag varierar vart den största intensiteten på muskeln ska hamna. Alltså i vilket läga på rörelsen.

I bänk är det gaska vanskligt att rycka, vilket blir studsa i princip. Det är lätt att stressen förflyttas från brösten till axlarna, vilket inte är önskvärt. I dragövningar med "rycket" blir det precis tvärt om, att muskelgruppen man jobbar med får arbeta mer.

Man kan emelletdi applicera den liknande idéer även på bänkpressen och andra övningar. Kör du med kortare ROM i bänken, som många avancerade byggare gör, kan du ibland få en bättre kontakt med brösten. Du kan även använda mer vikt. För byggning tror jag att man kan dra mycket fördelar av detta då variation är viktigt.

dared
2002-05-28, 21:39
Jag tycker coleman kör halva reps på allt han gör, tricep va värst. Hur kan han växa så när han ahr så liten rörelse längd. Jag fattar att det är svårare när man har så mycket massa, men han kan lätt röra längre i de flesta övn.

Därimot tycker jag inte hans skivstångsrodd va något större fel på. Utförandet va rätt bra...

Flood
2002-05-28, 21:49
Yonas: Detta blir ju i slutskedet inte i början, menar du då att du kör så tungt i sittande rodd att du inte får bak armbågarna fullt(för det är ju det det motsvarar om man jämför)?

Sen är det fullt mjöligt att det är olika, jag vill bara ha förklaring när det inte är logiskt för mig annars kan jag inte acceptera det bara av nån anledning, och det fick jag juh!!
:)
:D

[ 28 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

Yonas
2002-05-28, 22:55
Flood:

Nej, rycket kommer i början såklart. För att få upp lite rörelseenergi så man kan trycka till ordentligt i kontraktionen. Din biceps är svagast precis i början när du böjer armen.

Kör jag sittande rodd, eller i princip vilken annan roddövning som helst på tung vikt, behöver jag ett litet ryck i början för att kunna köra hela rörelsen fullt ut. Rycker jag inte till stannar jag för tidigt.

Dared:

Det är i princip inga proffs som kör speciellt mycket till "musklernas fulla längd", speciellt inte i pressövningar. Ben och rygg ibland kanske. Det är inget man behöver göra för att växa maximalt. Däremot är det bra dumt att inte göra det som "normal" styrketränande, tycker jag. Då ska man i den mån man kan alltid eftersträva maximal ROM.

Flood
2002-05-28, 23:28
jo Yonas, men hela min poäng var att jag inte tror att det är nån idé och börja testa alternativa utföranden innan man har koll på hur det ska va.

Sen om man kör stångrodd så blir det ju lite gung, det är klart, men att man ändå ska sträva efter kontakten och att köra långa rörelser istället för att flytta mycket vikt, sen behöver man inte stå som i en maskin för det.

jag vet inte om det är jag som missuppfattas eller missuppfattar?

Yonas
2002-05-28, 23:39
Tror du förstått.

Däremot tror inte jag att man nånsin har någon vidare nytta av att försöka köra ryggövningar speicellt strikt. Man ska självklart inte anstränga sig extra för att köra ryckigt, men om man går på känn och kör som det känns naturligt blir det ett ryck i början. Det ser jag inte som något alternativt övningsutförande.

Jag håller med om att man ska köra fulla rörelser, dock!