handdator

Visa fullständig version : Excellprotein dosering


grenade
2005-06-15, 22:27
Som jag fattat det ska man äta 0.2g protein per kg kroppsvikt både efter och före träning. Det blir alltså 16g innan och 16g efter för mig som väger 80kg.

Till min fråga:
Ska man man bara äta såhär efter ett gympass eller även andra dagar då man tränar annat (kampsport) och dagar då man inte tränar alls?

EiseltUK
2005-06-15, 23:40
16 gr är bättre än inget men en ganska låg dos. Du kan utan problem gå upp till det dubbla. Någon studie tyder på att ungeför 40 gram protein ger optimal effekt.

Protein behövs alla dagar. Om du äter bra med protein från mat under vilo dagarna så klarar du dig nog. Då talar vi om ca 30 gr protein 5-6 gånger dagligen. Enklast och billigast brukar vara att äta tre vanliga måltider och komplettera med drinkar som mellanmål. Du är du säker på att ha ett jämt flöde av aminosyror i blodet hela dagen.

Tänk på att tillväxten av muskelvävnad håller på i uppåt 48 timmar efter ett hårt träningspass. Det är först efter 4-6 timmar som proteinsyntesen normalt kommer igång ordentligt. Det visar lite av betydelsen av att äta bra alla dagar i veckan.

Jag tycker att proteindrink efter kampsporten bara behövs om det är riktigt fysiskt påfrestande. Annars ser du bara till att äta protein jämt utspritt under dagen.
/ Henrilk

King Grub
2005-06-16, 06:14
40 gram under en tvåtimmarsperiod, om man får tro Michael Rennie, som skriver "it appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, 55-75 kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

Men större dos än 16 gram skadar definitivt inte; det är essentiella aminosyror som stimulerar en positiv proteinbalans efter träning; icke-essentiella är inte nödvändiga över huvud taget.

grenade
2005-06-16, 07:16
Tack för svaren!

grenade
2005-06-16, 21:13
Eftersom jag verkar fått lite om bakfoten så passar jag på och ställer två till frågor.

Hur mycket kolhydrater ska jag ha i min dryck? Jag har fått för mig att det ska vara ungefär 4ggr så mycket som proteinet.. Är nog helt ute och cyklar..

Och nån som kan någon sida där dem säljer billigt malto eller dextro?

Tack!

King Grub
2005-06-16, 21:16
Runt 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt efter ett "normalt" pass tycker jag är en bra siffra. På ett ungefär. Det går inte att säga någon siffra som passar alla, alltid:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=791874&postcount=175

grenade
2005-06-17, 11:03
Det är alltså ok att ha 30g protein och 90g malto i för- och efter träningsdrycken?

Och sen fylla på med protein från vanlig mat resten av dagen?

bengdoktor
2005-06-17, 11:17
hur mkt väger du grenade? jag har vissa svårighter, som några har noterat *slap* , att räkna fördelningen i min drink...

grenade
2005-06-17, 11:31
78 kg morgonvikt..