handdator

Visa fullständig version : Ez


Akilles
2005-06-15, 20:29
Okej, frågan som kommer nu lär inte platsa i Hall of Fame, men glänsa med sina kunskaper får man väl göra på något annat ställe.

Har funderat på att byta gym, men det nya skitgymmet ifråga har inga stänger som väger mindre än 20 kg, och dessa är dessutom 220 cm långa. Med andra ord ingen höjdare för tricepsextension, sittande militärpress eller scottcurl när man kör med de vikter som jag gör.

Fråga: Hur påverkas musklerna i övningarna liggande tricepsextension, sittande militärpress och scottcurl om man kör dessa övningar med en stång av typen EZ?

Yip_man
2005-06-15, 20:53
Liggande extenssion "ska" vara ok. Men att köra militärpress eller scottcurl kan väl inte vara något problem med en int. stång?

Markus H
2005-06-15, 21:34
Att köra militärpress med 20-kilos stång (+ vikter) trodde jag alla gjorde.

Fatalist
2005-06-16, 00:55
Jag kör alla de övningar du nämner med sl-stång :) Så visst går det, även med ez om du nu föredrar det

Akilles
2005-06-16, 06:19
Att köra militärpress med 20-kilos stång (+ vikter) trodde jag alla gjorde.

Alla är inte lika svaga som jag är.

Akilles
2005-06-16, 06:26
Jag har för mig att EZ tog mindre på utsidan av biceps än rak stång. Kan det stämma?

Sedan undrar jag också vad skillnaden för aktiveringen av biceps blir om man väljer att curla med skivstång istället för hantlar; och vad skillnaden blir om man väljer att scottcurla med hantlar istället för skivstång.

pellepedal
2005-06-16, 07:46
Har funderat på att byta gym, men det nya skitgymmet ifråga...

Varför byta till ett skitgym?

kharon
2005-06-16, 08:30
Jag har för mig att EZ tog mindre på utsidan av biceps än rak stång. Kan det stämma?

Sedan undrar jag också vad skillnaden för aktiveringen av biceps blir om man väljer att curla med skivstång istället för hantlar; och vad skillnaden blir om man väljer att scottcurla med hantlar istället för skivstång.

man kan inte träna utsidan/insida av biceps skillt för sig.

Akilles
2005-06-16, 08:31
Varför byta till ett skitgym?

För att mitt nuvarande skitgym tänker ha skitöppettider över sommaren.

Du verkar ju kunnig. Du kanske kan ge mig svar på det jag frågar efter?

Akilles
2005-06-16, 08:34
man kan inte träna utsidan/insida av biceps skillt för sig.

Kan du motivera det där? Självklart kan man inte isolera de olika delarna från varandra, men för de flesta musklerna gäller att om man tränar dem ifrån olika vinklar, så aktiverar man dem på olika sätt. Har jag hört.

Timme
2005-06-16, 08:40
EZ stången tar mest på brachialis, http://www.exrx.net/Muscles/Brachialis.html

"The brachialis becomes more readily activated during isometric elbow flexion. During a dynamic elbow flexion, the biceps is more readily activated than the brachialis."

http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html

Använder du rak stång så aktiveras biceps mer. Detta beror på hur du håller händerna.


/Timme

Akilles
2005-06-16, 08:59
Använder du rak stång så aktiveras biceps mer. Detta beror på hur du håller händerna.


Och om man använder hantel; vilka muskler aktiveras då, och hur?

pellepedal
2005-06-16, 09:36
För att mitt nuvarande skitgym tänker ha skitöppettider över sommaren.

Du verkar ju kunnig. Du kanske kan ge mig svar på det jag frågar efter?

Visst kan jag svara på dina frågor.

Bicepscurl med EZ-stång tar mindre på Biceps och lite mer på Brachialis. Varva därförmed EZ, men försök köra större delen av bicepsträningen på rakstång eller hantlar.

Triceps kan du träna med EZ, känn efter vilket som känns bäst för dina handleder och så.

Militärpress med EZ? Kan gå, men jag tycker det verkar bökigt... Försök om du kan att köra med en rak stång. Är den för tung, kör med hantlar ett atg tills du blivit starkare.

Akilles
2005-06-16, 09:51
1. Skillnaden i bicepsträning mellan stång och hantlar?
2. Är det meningslöst att köra både vanlig curl och scottcurl med rak stång; blir det samma övning?
3. Hantelcurl på scottbräda; whats the use? Man kan ju inte vrida greppet då, eller?

pellepedal
2005-06-16, 10:35
1. Skillnaden i bicepsträning mellan stång och hantlar?
2. Är det meningslöst att köra både vanlig curl och scottcurl med rak stång; blir det samma övning?
3. Hantelcurl på scottbräda; whats the use? Man kan ju inte vrida greppet då, eller?

1. Det blir lite mer isolerande med hantlar. Du kan överbelasta lite mer med stång. Tänk dig skillnaden mellan bänkpress och hantelpress...

2. Slopa scottcurlen. Kör curl med stång och med hantel. Du kan gärna variera mellan stående hantelcurl och sittandes på en bänk med 45 graders lutning.

3. Se 2an.

aliquis
2005-06-16, 11:00
Är tricepsextension liggande bakom huvudet? Gillar inte den övningen alls, kanske är för att jag inte gör den rätt, tycker den känns bättre med ez-stång. Så kör den med ez eller kör smalbänk med sl-stången om du nu inte orkar med den i liggande tricepspress.

Om du nu inte är starkare förstår jag inte varför du tramsar med scottcurl? Kolla om du klarar vanliga skivstångscurls med enbart sl-stången, om det inte skulle gå kör med hantlar.

Militärpressen borde du ju orka köra med enbart stången, men om du inte klarar det kör med hantlar istället.

Akilles
2005-06-16, 12:00
Ja, varför tramsar jag med scottcurl egentligen? Jag läste Bartolls bicepsteorier här på forumet, och där rekommenderades tre övningar för att träna tre olika lägen på biceps. Scottcurl skulle träna "första tredjedelen och stretchreflexen". Koncentrationscurls övre läget. Hantelcurl och skivstångscurl skulle visst träna mellanläget.

Militärpress har jag fixat med hela 25 kg *uppdate* , men dels tyckte jag att det kunde vara bra med lite marginal, dels tror jag att det blir svårt att balansera en så lång stång med bara drygt axelbrett grepp, och dels så hade jag tänkt att börja köra högreps nu, och därför kanske jag inte kommer att kunna hålla 25 hela tiden.

kal_erixon
2005-06-16, 12:12
stången väger 20. du har 5kg marginal de borde räcka.

pellepedal
2005-06-16, 12:35
Ja, varför tramsar jag med scottcurl egentligen? Jag läste Bartolls bicepsteorier här på forumet, och där rekommenderades tre övningar för att träna tre olika lägen på biceps. Scottcurl skulle träna "första tredjedelen och stretchreflexen". Koncentrationscurls övre läget. Hantelcurl och skivstångscurl skulle visst träna mellanläget.


Det därlåter väldigt mycket *bs* tycker jag.
När var det skrivet? 84 eller?

aliquis
2005-06-16, 12:55
Ja, varför tramsar jag med scottcurl egentligen? Jag läste Bartolls bicepsteorier här på forumet, och där rekommenderades tre övningar för att träna tre olika lägen på biceps. Scottcurl skulle träna "första tredjedelen och stretchreflexen". Koncentrationscurls övre läget. Hantelcurl och skivstångscurl skulle visst träna mellanläget.Jag hoppas du kör böj med stång på ryggen, frontböj, stången på ryggen med upphöjda hälar, utfall, benspark, hacksquat med fötterna långt ut på fotplattan, boxsquat, böj från bottenläget i powerrack, osv också? Biceps är en liten skitmuskel, lägg inte ner för mycket energi på den =P
Militärpress har jag fixat med hela 25 kg *uppdate* , men dels tyckte jag att det kunde vara bra med lite marginal, dels tror jag att det blir svårt att balansera en så lång stång med bara drygt axelbrett grepp, och dels så hade jag tänkt att börja köra högreps nu, och därför kanske jag inte kommer att kunna hålla 25 hela tiden. Håll så du klarar mest vikt? Men som sagt, du kan ju ta ett par 7kg hantlar o köra pressar med dem om du vill det... Behövs ju ingen ministång för att köra axlar lättare än 20kg.

Förövrigt, kör du chins med handflatorna mot kroppen så lär det ju vara tyngsta bicepsövningen du kan köra, skitsamma om den tränar slutläge, mellanläge eller bottenläge :D. Trams som sagt :)

tricce_17
2005-06-16, 13:28
[QUOTE=aliquis] också? Biceps är en liten skitmuskel, lägg inte ner för mycket på den =P
QUOTE]
:bow: :bow: :bow: :bow: