handdator

Visa fullständig version : Behövs periodisering?


rubber_duck
2005-06-15, 14:02
Jag tränar varje muskelgrupp med tre dagars vila emellan. I varje pass så har jag 2-3 övningar per muskelgrupp och 10-13set. Jag försöker att köra hela "registret" med repantal i varje pass, det vill säga allt mellan 2och15 rep (det anser jag vara hela registret).

Min fråga är, skulle jag få en bättre och/eller snabbare styrke och muskeltillväxt om jag delade in i perioder med pass bestående av enbart låg eller högrepare?

Sparrisen
2005-06-15, 14:13
Inte en aning, det vet nog ingen. Däremot tycker jag att 3 dagar låter lite. Själv håller jag 6-9 dagar i regel.

AndersHermansson
2005-06-15, 14:26
Du behöver inte vila mer än så om du inte kör fler set per muskel.

rubber_duck
2005-06-15, 18:08
Inte en aning, det vet nog ingen. Däremot tycker jag att 3 dagar låter lite. Själv håller jag 6-9 dagar i regel.

Körde betydligt fler set förr men nu när jag har lite färre så tror jag nog att det ska funka bra att vila tre dagar. För övrigt så äter jag en balanserad kost och ser till att äta nog, speciellt efter träning.

Ulf A Big
2005-06-15, 19:07
Jag tränar varje muskelgrupp med tre dagars vila emellan. I varje pass så har jag 2-3 övningar per muskelgrupp och 10-13set. Jag försöker att köra hela "registret" med repantal i varje pass, det vill säga allt mellan 2och15 rep (det anser jag vara hela registret).

Min fråga är, skulle jag få en bättre och/eller snabbare styrke och muskeltillväxt om jag delade in i perioder med pass bestående av enbart låg eller högrepare?

Om det funkar för dig är det frid och fröjd...

pellepedal
2005-06-15, 19:17
Körde betydligt fler set förr men nu när jag har lite färre så tror jag nog att det ska funka bra att vila tre dagar. För övrigt så äter jag en balanserad kost och ser till att äta nog, speciellt efter träning.Klart det funkar. :thumbup:

rubber_duck
2005-06-15, 19:25
Verkar ju inte var några probs. Om ingen kommer med nån tjäck studie som visar att man brinner upp innifrån så fortsätter jag med min taktik.