handdator

Visa fullständig version : Värme och ämnesomsättning!


Matte_Maiden
2005-06-15, 13:39
Jag har läst på forumet att då man bastar ökar ämnesomsättningen. Är detta för att reaktioner sker snabbare i kroppen då? Jag tycker att den borde minska snarare, eftersom kroppen inte behöver värma sig själv lika mycket. Men det kanske bara är högst marginellt?

Å andra sidan när man fryser, minskar ämnesomsättningen då? Jag har läst i BK tror jag att det skulle öka ämnesomsättningen tack vare att kroppen behöver värma sig mer.

Hur går dessa ihop? Jag får detta till att värme och kyla är bra för att bränna mer, men argumenten är ju "parallella" eller vad man ska säga. I det ena fallet är den sänkta reaktivitetshastigheten inte viktigt medan uppvärmningen är det och i andra fallet är det tvärtom. Hur ligger det till?

King Grub
2005-06-15, 13:54
Bastubad höjer energiförbrukningen, i och med förhöjd kroppstemperatur. Varje grad kroppstemperaturen stiger över normaltemperatur ökar basalförbränningen med 13%. Ämnesomsättningen går på högvarv. Det gäller både vid feber och temperaturförhöjning genom t ex bastubad. 30 minuter i 80-gradig temperatur ökar rektaltemperaturen med 0.9 grader C. Den ökade energiförbrukningen varar bara så länge kroppstemperaturen är förhöjd.

Ref:

Ann Clin Res. 1988;20(4):240-3. Human thermoregulation in sauna.

Acta Physiol Scand. 1986 Sep;128(1):77-81. Cardiovascular and metabolic effects of repeated sauna bathing.

Ann Clin Res. 1988;20(4):262-6. How the sauna affects the endocrine system.

Tolkia
2005-06-15, 14:02
Kroppen har väl också några avkylningsmekanismer som stimuleras när temperaturen blir för hög, men som ananrs inte är igång (dock inte SÅ effektiva). Gissningsvis är det i fallet med kyla så att uppvärmningmekanismerna kräver mer energi än vad den minskade basalomsättningen "ger" medan avkylningmekanismerna kräver mindre än vad som ges av den ökade basalomsättningen. Jag tycker inte att det verkar helt otroligt, med tanke på att en av uppvärminsmekanismerna ju är huttring, d.v.s. så muskelkontraktioner. I båda fallen är det nog hursomhelst så att de inte är så effektiva att de är något att satsa på som deffmetoder ... ;)

Doktorn
2005-06-15, 15:02
Grub!
Så bara för att man befinner sig i varmare luft så vill kroppen hålla en högre kärntemperatur?
Har lite svårt å förstå det där...

Nils.R
2005-06-15, 15:33
Varför ökar ämnesomsättningen temperaturen ökar?

Sverker
2005-06-15, 15:49
Varför ökar ämnesomsättningen temperaturen ökar?

Jag är ute på mycket tunn is men utsöndringen av salter och därmed även vatten ut på huden från svettkörtlar bör ju kosta en del energi.

Vattnet som kommer ut på ytan av huden tar ju sedan med sig värme när det förångas. Själva förångningsvärmen ( eg energin ) kommer däremot från omgivningen ( bastun ).

Scratch89
2005-06-15, 15:54
Bastubad höjer energiförbrukningen, i och med förhöjd kroppstemperatur. Varje grad kroppstemperaturen stiger över normaltemperatur ökar basalförbränningen med 13%. Ämnesomsättningen går på högvarv. Det gäller både vid feber och temperaturförhöjning genom t ex bastubad. 30 minuter i 80-gradig temperatur ökar rektaltemperaturen med 0.9 grader C. Den ökade energiförbrukningen varar bara så länge kroppstemperaturen är förhöjd.

Ref:

Ann Clin Res. 1988;20(4):240-3. Human thermoregulation in sauna.

Acta Physiol Scand. 1986 Sep;128(1):77-81. Cardiovascular and metabolic effects of repeated sauna bathing.

Ann Clin Res. 1988;20(4):262-6. How the sauna affects the endocrine system.

Vänta lite nu. Om man satt i bastun i 30 minuter höjdes kroppstemperaturen nästan med en grad då? Då är det ju inte sååå mycket skillnad ändå.
Jag trodde först att det var 13% för varje grad omgivningen hade... Skulle vara rätt lätt att deffa då..

Prankie
2005-06-15, 16:14
När vi ändå håller på med värme vs ämneomsättning. Hur är det med utsätta kroppen för kyla då? Som paulo satt i en snötunne.

King Grub
2005-06-15, 16:19
Vänta lite nu. Om man satt i bastun i 30 minuter höjdes kroppstemperaturen nästan med en grad då? Då är det ju inte sååå mycket skillnad ändå.
Jag trodde först att det var 13% för varje grad omgivningen hade... Skulle vara rätt lätt att deffa då..

Nej, det är 13% för varje grad din kroppstemperatur ökar. Så om din normala energiförbrukning den halvtimmen skulle varit 40 kcal, förbrukar du i stället 45 kcal med en grads högre kroppstemperatur. Den energiförbrukningen (5 kcal) åstadkommer du genom att gå ut och hämta posten.

King Grub
2005-06-15, 16:20
Den HÄR (http://www.abcbodybuilding.com/thermoregulation.php) artikeln är rätt givande.

Maverick
2005-06-15, 18:25
Nej, det är 13% för varje grad din kroppstemperatur ökar. Så om din normala energiförbrukning den halvtimmen skulle varit 40 kcal, förbrukar du i stället 45 kcal med en grads högre kroppstemperatur. Den energiförbrukningen (5 kcal) åstadkommer du genom att gå ut och hämta posten.


Haha så om man ber brevbäraren komma 2 ggr om dagen så e man snart i form :laugh:

Sverker
2005-06-15, 19:39
Den HÄR (http://www.abcbodybuilding.com/thermoregulation.php) artikeln är rätt givande.


Lång :( men givande :thumbup: .





Lite ord från bibeln också.

Lizzie
2005-06-15, 19:58
Men om det är kallt då??
Då måste väl kroppen jobba mer för att hålla uppe värmen och det måste väl oxå förhöja förbränningen?

Tolkia
2005-06-15, 21:14
Grejen (eller i varje fall en av dem) är att du inte håller värmen särskilt länge (ge dig ut och ppimpla en vinterdag får du se ...). Dessutom stryper ju kroppen blodförsörjningen till perifera delar (börjar med fingrar, tår och öron och arbetar sig inåt) och då minskar ju ämnesomsättningen där. Så det är nog inte heller mycket mer effektivt än att titta på någon som motionerar på TV ...

Doktorn
2005-06-15, 22:15
Det är sant att om du svettas under normala omständigheter (lufttemperatur under kroppstemperatur antar jag) så går det åt TOK MYCKET energi åt att förånga den svett som lägger sig på huden...
Tror dock inte att det blir så om du sitter i en bastu för luften kommer förånga svetten då, och tror heller inte att svetten tar med sig någon värme från kroppen?!
Eller?!

Vic_1981
2005-06-15, 22:56
Men om det är kallt då??
Då måste väl kroppen jobba mer för att hålla uppe värmen och det måste väl oxå förhöja förbränningen?


ja.

Vad jag förstått så blir förbränningen högre vid kyla än vid värme men jag kan ha fel.

Sverker
2005-06-16, 06:01
Hade ni läst King Grubs länk så hade ni sett att kroppen kan reagera vid kyla på några olika sett.

På kort sikt kan kroppen huttra, muskelarbetet genererar värme och förbränner kalorier.
Hederliga åkerbrasor ökar också förbränningen :D


På lite längre sätt frisätts adrenalin som ökar förbränningen generellt i kroppen.

På lång sikt, dvs över veckor så ökar kroppen halten av skjöldkörtelhormoner som generellt ökar ämnesomsättningen.


Något som jag inte riktigt förstod sammbandet med var att syreförbrukningen ökade vid kyla men det var glykogen som förbrändes och större andel mjölksyra bildades :confused:

Det som däremot tydligt framkom i länken var att kroppen valde kolhydrat före fett vid kyla. Det är alltså inte bästa sättet att förbränna underhudsfett vid kyla.

PeRRy
2006-05-09, 23:24
Det är därför dom gör så att fetisarna badar i kallvatten simmar där o så för så bränner de mer än om vattnet hade varit varmt för kroppen använder energi för att värma sig så du brukas mer energi i akllt vatten :D:D så passa på att simnma i sjöarna bäckarna dammarna o allt som finns ute innan de är uppvätmt :P SJälv har man en pool hemma med 22.000 liter vatten i od en är fan så kall just nu innan den är uppvärmd :P:booty:

Tabbe
2006-05-10, 06:18
hmm

41 Graders feber om 37 är normalt förbränner man väldigt mycket..

Gimp
2006-05-10, 06:41
hmm

41 Graders feber om 37 är normalt förbränner man väldigt mycket..

Blir nästan 70 kcal i basalförbränning om du nomalt ligger på 40 kcal.


Jaja, igår på spinningen var det löjligt varmt i lokalen och jag som svettas mycket vanligtvis svettades i den här värmen något läskigt, vi snackar syndaflod x2. Hur som helst, hur mycket påverkar tempraturen i omgivningen min förbränning? Kanske är svårt att svara på eftersom jag inte känner till min kroppstempratur under träning. Kan vi dock komma överens om att förbränningen blir högre om det är varmt i lokalen eller om man har på sig många tröjor?

Simson
2006-05-10, 09:15
Lite kuriosa info; I djur försök så är kyla ett av sätten man kan öka energi åtgången extremt hos tex möss, ett annat är att förse en mor med för många diande ungar. Tror att man kan få upp energi förbrukningen typ 6-7ggr över det normala på dessa sätt om jag inte minns fel. Men det är nog inte att rekomendera i en deff......