handdator

Visa fullständig version : Alltid köra till failure?


Bore
2005-06-15, 12:40
Hallå,

Jag har tränat ca:4år hyfsat oseriöst och inte tänkt så mycket på kost, träningsupplägg mm. men har nu de senaste 8mån börjat köra mer seriöst med ordentlig kosthållning mm. Jag har börjat variera träningen i perioder med höga alternativt låga reps, men jag kör alltid varje set tills jag absolut inte orkar fler reps och har aldrig funderat över om det är rätt eller fel. *rolleyes*

Så frågan är, ska man alltid köra till "failure"? Eller ska man om man kör höga rep bestämma sig för ett antal t.ex. 12rep i varje set och sen se till så man gör 12rep, vare sig mer eller mindre? Eller ska man periodisera detta oxå, typ Max-OT?

jwzrd
2005-06-15, 12:48
Hallå,

Jag har tränat ca:4år hyfsat oseriöst och inte tänkt så mycket på kost, träningsupplägg mm. men har nu de senaste 8mån börjat köra mer seriöst med ordentlig kosthållning mm. Jag har börjat variera träningen i perioder med höga alternativt låga reps, men jag kör alltid varje set tills jag absolut inte orkar fler reps och har aldrig funderat över om det är rätt eller fel. *rolleyes*

Så frågan är, ska man alltid köra till "failure"? Eller ska man om man kör höga rep bestämma sig för ett antal t.ex. 12rep i varje set och sen se till så man gör 12rep, vare sig mer eller mindre? Eller ska man periodisera detta oxå, typ Max-OT?

När du nu träna länge nog för att kunna konstera en del saker om vad som fungerar för dig och så så tycker jag du ska testa seriöst helt enkelt. Kör dagbok, väg och mät och se vilket som fungerar och känns bäst.

Jonny_88
2005-06-15, 14:06
Eller ska man om man kör höga rep bestämma sig för ett antal t.ex. 12rep i varje set och sen se till så man gör 12rep, vare sig mer eller mindre? Eller ska man periodisera detta oxå, typ Max-OT?
Jag bestämmer inte antalet reps i förväg. Utan då jag kör, om jag inte ska köra till failure, så stannar jag helt enkelt då jag vet att jag inte kommer att orka mer om jag kör en rep till.
Lite onödigt tycker jag att man ska köra 12 reps fast man igentligen kan köra 14 ( Failure ), då stannar man ju på 13 reps ( Precis innan failure ). ( Om det inte är uppvärmning )

Om du ska köra till failure eller inte beror också på hur du kör ( Hur många set eller hur många ggr per vecka etc ).

E.S
2005-06-15, 14:45
Jag kör likadant som Jonny_88.

Märker man t.ex. att man precis klarar ett rep på knäböj och vobblar med benen för att komma upp så kör man knappast ett rep till då man vet att tekniken kommer vara usel och att man kommer behöva fuska för att klara det.

Bore
2005-06-16, 14:01
Ok, tack för svaren!

Jag brukar köra ungefär 12 set per muskelgrupp, antigen 4övn x 3set eller 3övn x 4set beroende på vad jag känner för och jag varvar med att köra varje muskelgrupp 1gång/vecka och 3gånger/2veckor.
Ska nog testa att köra med att sluta reppet innan failure ett tag för att se om det blir någon skillnad.

Jonny_88
2005-06-16, 17:36
Låter bra.

Sheogorath
2005-06-16, 17:48
Jag gör ett mellanting. Om jag ska göra 4-6 i en övning så kör jag till failure på allt under sex reps. Klarar jag sex reps har jag gjort vad jag ska och fortsätter inte.

carlsm
2005-06-17, 18:54
jag kör 6-8 reps i tre set, klarar jag mer kör jag mer och lägger på extra vikt nästa gång för att inte ligga på ett för högt repsantal.

mr ruhl
2005-06-17, 21:18
kör alltid till failure och ibland förbi :hbang: vet inte om det är det ultimata träningssättet men allt annat vore otänkbart för mig, jag är på gymmet för att få fram lite blod, svett och tårar.. :whipped:

GymTT
2005-06-17, 21:34
kör alltid till failure och ibland förbi :hbang: vet inte om det är det ultimata träningssättet men allt annat vore otänkbart för mig, jag är på gymmet för att få fram lite blod, svett och tårar.. :whipped:

Mkt bra Rühl, du verkar härdad :)


MVH TT

Wooch
2005-06-17, 22:08
Jag varierar mig, ibland kör jag till failure och ibland inte. Det beror på hur jag känner mig.

Nique
2005-06-17, 22:10
kör alltid till failure och ibland förbi :hbang: vet inte om det är det ultimata träningssättet men allt annat vore otänkbart för mig, jag är på gymmet för att få fram lite blod, svett och tårar.. :whipped:


Failure = att man misslyckas att pressa, dra, eller hur man nu gör för att få upp vikten. Rätt? Rätt.

Om du ibland kör förbi failure...säg mig...HUR gör du? :D

WHITEFOLKS
2005-06-17, 22:11
antar att han menar forced/assisted reps.

Cupofcoffee
2005-06-17, 23:18
Jag gör ett mellanting. Om jag ska göra 4-6 i en övning så kör jag till failure på allt under sex reps. Klarar jag sex reps har jag gjort vad jag ska och fortsätter inte.

Second that. Men failar jag under sex så fuskar jag de sista repsen i de övningar de är möjligt. Typ; hjälper till lite med den andra handen eller kör "burns" - bara pressar och håller tills ögonen flyger ur sina socklar.

Manowar
2005-06-17, 23:54
Skit..... Varför växer inte IDIOTER???? Dom tränar inte tillräckligt hårt..... Ok kan bero på kosten dom äter pulver istället för mat.... eller dom vilar inte tillräcklig mellan pass för samma muskelgrupp. men sanningen är ofta att folk inte tränar tillräckligt hårt. Alltså failure? JAAAAAAAAAAAA ALLTID VARJE SETT JÄMT KÖR HÅÅÅÅÅRT

SchiVen
2005-06-17, 23:56
Failure = att man misslyckas att pressa, dra, eller hur man nu gör för att få upp vikten. Rätt? Rätt.

Om du ibland kör förbi failure...säg mig...HUR gör du? :D

Assistans? ;)
Från det ena till det andra så är jag rädd för din avatar... :em:

Sheogorath
2005-06-17, 23:57
Skit..... Varför växer inte IDIOTER???? Dom tränar inte tillräckligt hårt..... Ok kan bero på kosten dom äter pulver istället för mat.... eller dom vilar inte tillräcklig mellan pass för samma muskelgrupp. men sanningen är ofta att folk inte tränar tillräckligt hårt. Alltså failure? JAAAAAAAAAAAA ALTID VARJE SETT JÄMT KÖR HÅÅÅÅÅRT

*popcorn*

mr ruhl
2005-06-18, 10:43
antar att han menar forced/assisted reps.

precis, samt att jag i vissa övningar kan köra halvor när jag inte längre orkar hela reps mm mm

Shadow Warrior
2005-06-18, 10:51
Skit..... Varför växer inte IDIOTER???? Dom tränar inte tillräckligt hårt..... Ok kan bero på kosten dom äter pulver istället för mat.... eller dom vilar inte tillräcklig mellan pass för samma muskelgrupp. men sanningen är ofta att folk inte tränar tillräckligt hårt. Alltså failure? JAAAAAAAAAAAA ALLTID VARJE SETT JÄMT KÖR HÅÅÅÅÅRT

Tror inte du säger detsamma om nått år när du fotfarande är (eller har blivit) liten svag och skadad.

Många kör för snarare för hårt och ofokuserat eller ska vi säga dom ger allt under kortare perioder istället för att sattsa mer långsiktigt. Man blir inte grov för att man tränar 5dagar i veckan 20+set per pass i några månader.

Allan
2005-06-18, 10:53
Nej. Jag vill kunna må bra i kroppen när jag blir äldre. Min träningskarriär kommer att fortgå hela livet. Muskler är en sak - leder, muskelfästen och senor är en annan, och de växer inte lika fort som musklerna.
Dessutom - vad är failure? Jag vet exakt när jag tar slut - det kommer inte som en överraskning. Jag vet att jag kan göra den sjätte repetitionen men att en sjunde inte funkar. Varför då köra den? Med allt vad risk det innebär?
Det där är ett subjektivt uttryck. Man flyttar sin smärttröskel och uthållighetsgräns med åren. Total utmattning när man är sjutton är helt annorlunda mot total utmattning när man är trettio. Träning är som sex; det blir bättre med åren. Om man får vara hel.


allan

Allan
2005-06-18, 10:55
Tror inte du säger detsamma om nått år när du fotfarande är (eller har blivit) liten svag och skadad.

Många kör för snarare för hårt och ofokuserat eller ska vi säga dom ger allt under kortare perioder istället för att sattsa mer långsiktigt. Man blir inte grov för att man tränar 5dagar i veckan 20+set per pass i några månader.

Her-re gud SW - du går från klarhet till klarhet!
:bow:


allan

GymTT
2005-06-18, 10:55
Her-re gud SW - du går från klarhet till klarhet!
:bow:


allan


Sant allan, btw, när ska ni äga benpressen på Fairing idag? :)

Allan
2005-06-18, 10:59
Sant allan, btw, när ska ni äga benpressen på Fairing idag? :)

Runt 1300! Så låt bli den!


allan

GymTT
2005-06-18, 11:00
Runt 1300! Så låt bli den!


allan


Javisst, ska pressa axlarna idag så det blir lugnt, ingen kö.

Disco!

MVH TT

aliquis
2005-06-18, 11:50
Nej. Jag vill kunna må bra i kroppen när jag blir äldre. Min träningskarriär kommer att fortgå hela livet. Muskler är en sak - leder, muskelfästen och senor är en annan, och de växer inte lika fort som musklerna.
Dessutom - vad är failure? Jag vet exakt när jag tar slut - det kommer inte som en överraskning. Jag vet att jag kan göra den sjätte repetitionen men att en sjunde inte funkar. Varför då köra den? Med allt vad risk det innebär?
Det där är ett subjektivt uttryck. Man flyttar sin smärttröskel och uthållighetsgräns med åren. Total utmattning när man är sjutton är helt annorlunda mot total utmattning när man är trettio. Träning är som sex; det blir bättre med åren. Om man får vara hel.


allanÄven när man är 75? Båda delarna då :)

Danzig
2005-06-18, 11:54
Tror inte du säger detsamma om nått år när du fotfarande är (eller har blivit) liten svag och skadad.

Många kör för snarare för hårt och ofokuserat eller ska vi säga dom ger allt under kortare perioder istället för att sattsa mer långsiktigt. Man blir inte grov för att man tränar 5dagar i veckan 20+set per pass i några månader.

Förväxla inte hård med mycket träning.
Hård träning (intensitet) är ett måste för alla som vill utveckla styrka eller muskelmassa, förutom första veckorna/månaderna i träningskarriären då "lätt" träning även uppfattas som hård i relation till vad kroppen är van vid i form av muskulär ansträngning.
Mycket träning (hög volym och frekvens) motverkar däremot resultat genom att slösa kroppens återhämtningsresurser i sådan utsträckning att överkompensation (resultat) inte kan produceras.
Vad som är för mycket träning varierar från person till person och beror till störst del på genetik men även kost och vila.
Det finns dock en generell princip som gäller ALLA:
Bästa möjliga resultat kommer ALLTID från den MINSTA mängd träning som ger den MAXIMALA stimuleringen av tillväxt.

Shadow Warrior
2005-06-18, 12:24
Her-re gud SW - du går från klarhet till klarhet!
:bow:


allan

Tackar, hehe... jag har fått mej en tankeställare nu när jag haft mina handledsproblem i 11månader och axelskadan som fortfarande inte gett med sej efter snart 6månader. Jag har dock allt under kontroll nu efter mitt senaste besök hoss sjukgymnasten som gick igenom hela min kropp och då främst axelleden som jag nu vet precis hur jag ska rehabilitera, det kommer dock att ta åtskilliga månader innan jag är tillbaks till intensiv träning och inget kommer bli som förr igen.

pellepedal
2005-06-18, 13:52
Nej. Jag vill kunna må bra i kroppen när jag blir äldre. Min träningskarriär kommer att fortgå hela livet. Muskler är en sak - leder, muskelfästen och senor är en annan, och de växer inte lika fort som musklerna.
Dessutom - vad är failure? Jag vet exakt när jag tar slut - det kommer inte som en överraskning. Jag vet att jag kan göra den sjätte repetitionen men att en sjunde inte funkar. Varför då köra den? Med allt vad risk det innebär?
Det där är ett subjektivt uttryck. Man flyttar sin smärttröskel och uthållighetsgräns med åren. Total utmattning när man är sjutton är helt annorlunda mot total utmattning när man är trettio. Träning är som sex; det blir bättre med åren. Om man får vara hel.


allan
WOrd! :bow:


Jag blir mer imponerad av en 50- eller 60-årig bodybuilder i fin form än en 19-åring som hetsat sin kropp upp på scenen.
Kolla t.ex. på Serge Nubret (stavning?)... Det är imponerande. En kille på övber 60 bast som sopar banan med så gott som alla här på brädan, och tränar (lagom) hårt fortfarande.

Nique
2005-06-18, 13:58
Assistans? ;)
Från det ena till det andra så är jag rädd för din avatar... :em:

Jag ser det inte som att han själv kör förbi failure, MEN jeje.

Muhaha är den inte fin? :cool:

SchiVen
2005-06-18, 14:34
Jag ser det inte som att han själv kör förbi failure, MEN jeje.

Muhaha är den inte fin? :cool:

haha :D Nae fyfan... skulle verkligen inte vilja se den i större format :(

mr ruhl
2005-06-19, 09:57
Nej. Jag vill kunna må bra i kroppen när jag blir äldre. Min träningskarriär kommer att fortgå hela livet. Muskler är en sak - leder, muskelfästen och senor är en annan, och de växer inte lika fort som musklerna.
Dessutom - vad är failure? Jag vet exakt när jag tar slut - det kommer inte som en överraskning. Jag vet att jag kan göra den sjätte repetitionen men att en sjunde inte funkar. Varför då köra den? Med allt vad risk det innebär?
Det där är ett subjektivt uttryck. Man flyttar sin smärttröskel och uthållighetsgräns med åren. Total utmattning när man är sjutton är helt annorlunda mot total utmattning när man är trettio. Träning är som sex; det blir bättre med åren. Om man får vara hel.


allan

vet oxå exakt när jag tar slut men finns det kraft kvar till en sista halva eller man kan få assistans så att man får ta ut allt som finns så gör jag det, har aldrig kännt någon somhelst risk med det..har kört så ända sen jag börjat träna och har inte märkt av nån förändring på varesig smärttröskel eller utmattning trots att jag tränat länge och börjar närma mig 30..är lama ursäkter för att slippa ta i ordentligt på gymmet du kommer med.. *kissass*

Allan
2005-06-19, 10:34
Jag VET att det inte är bra att alltid köra till total utmattning. Det finns muskulära och tillväxtsrelaterade orsaker till det. Och att ta i ordentligt har väl ingenting med failure att göra. I såna fall skulle det inte finnas många människor med muskler eller styrka. Att göra det periodvis är helt OK.

allan

mr ruhl
2005-06-19, 16:27
Jag VET att det inte är bra att alltid köra till total utmattning. Det finns muskulära och tillväxtsrelaterade orsaker till det. Och att ta i ordentligt har väl ingenting med failure att göra. I såna fall skulle det inte finnas många människor med muskler eller styrka. Att göra det periodvis är helt OK.

allan

det du påstår dig veta, är det nåt du genom forskning fått fram att det skulle vara det mest optimala för alla individer eller gäller det dig? om det verkar knepigt skrivet så formulerar jag om det: menar du att jag hade varit större/starkare om jag inte alltid kört till failure? inte för att jag kommer att ändra min träning vad du än skriver för jag älskar att ta ut precis allt som finns under mina pass men jag är nyfiken..finns ju några på detta forum som jämt refererar till forskning och försöker göra allt optimalt efter vad dom läst till sig..mvh

Allan
2005-06-19, 19:02
det du påstår dig veta, är det nåt du genom forskning fått fram att det skulle vara det mest optimala för alla individer eller gäller det dig? om det verkar knepigt skrivet så formulerar jag om det: menar du att jag hade varit större/starkare om jag inte alltid kört till failure? inte för att jag kommer att ändra min träning vad du än skriver för jag älskar att ta ut precis allt som finns under mina pass men jag är nyfiken..finns ju några på detta forum som jämt refererar till forskning och försöker göra allt optimalt efter vad dom läst till sig..mvh

Suck. Ja, det finns forskning. Dessutom har jag själv tränat sen urminnes tider (vilket antagligen är väldigt ointressant), Intressantare är ju att jag under långa perioder både levt och tränat med den absoluta eliten - och erfarenheten visar att de som låter sin kropp ha perioder med tung träning, men inte till utmattning, mår bättre än de som alltid envisats med att pressa sig till det yttersta. Och hur mäter man det? Näsblod? Svimningar? Kräkningar? Tappa vikterna?
Till det perspektivet kan man också lägga att skadefrekvensen är större bland de som alltid kör till utmattning. Och hur bra går träningen när man är skadad?
Att träna till utmattning är en bra träningsprincip men den ska användas med urskiljning, och inte hela tiden.


allan

Officer
2005-06-19, 19:10
Det roliga är att jag knappast nånsin ser "riktiga" byggare som tränar till failure/lika hårt som nybörjare som tror att det är failure som gäller.
Känner dessutom ett par som tränat till absolut failure jämt under 3-4 år nu, och den ena är bara klenfet och den andra har knappt en kontur nånstans. Hmmmmm

Spungebob
2005-06-19, 19:25
Hallå,

Jag har tränat ca:4år hyfsat oseriöst och inte tänkt så mycket på kost, träningsupplägg mm. men har nu de senaste 8mån börjat köra mer seriöst med ordentlig kosthållning mm. Jag har börjat variera träningen i perioder med höga alternativt låga reps, men jag kör alltid varje set tills jag absolut inte orkar fler reps och har aldrig funderat över om det är rätt eller fel. *rolleyes*

Så frågan är, ska man alltid köra till "failure"? Eller ska man om man kör höga rep bestämma sig för ett antal t.ex. 12rep i varje set och sen se till så man gör 12rep, vare sig mer eller mindre? Eller ska man periodisera detta oxå, typ Max-OT?

Har ochså börjat kasta om träningen lite så att jag kör ett program i 6-8 veckor och byter sen. Men det klart det beror mycket på vad du vill få ut av träningen ochså. Du kanske borde börja fundera på vad det är för mål du har.

Spungebob
2005-06-19, 19:27
Hallå,

Jag har tränat ca:4år hyfsat oseriöst och inte tänkt så mycket på kost, träningsupplägg mm. men har nu de senaste 8mån börjat köra mer seriöst med ordentlig kosthållning mm. Jag har börjat variera träningen i perioder med höga alternativt låga reps, men jag kör alltid varje set tills jag absolut inte orkar fler reps och har aldrig funderat över om det är rätt eller fel. *rolleyes*

Så frågan är, ska man alltid köra till "failure"? Eller ska man om man kör höga rep bestämma sig för ett antal t.ex. 12rep i varje set och sen se till så man gör 12rep, vare sig mer eller mindre? Eller ska man periodisera detta oxå, typ Max-OT?
Frågan är igentligen inte hur mycket du tränar utan hur pass smart du tränar så att vill du få bra resultat snacka med nån personlig tränare om du känner dej osäker

mr ruhl
2005-06-19, 20:04
Suck. Ja, det finns forskning. Dessutom har jag själv tränat sen urminnes tider (vilket antagligen är väldigt ointressant), Intressantare är ju att jag under långa perioder både levt och tränat med den absoluta eliten - och erfarenheten visar att de som låter sin kropp ha perioder med tung träning, men inte till utmattning, mår bättre än de som alltid envisats med att pressa sig till det yttersta. Och hur mäter man det? Näsblod? Svimningar? Kräkningar? Tappa vikterna?
Till det perspektivet kan man också lägga att skadefrekvensen är större bland de som alltid kör till utmattning. Och hur bra går träningen när man är skadad?
Att träna till utmattning är en bra träningsprincip men den ska användas med urskiljning, och inte hela tiden.


allan

synd att ingen nämnt detta för mig tidigare, då kanske jag hade varit lika grov som dig nu..jaja det är väl bara att gilla läget :cryout:

mr ruhl
2005-06-19, 20:06
Det roliga är att jag knappast nånsin ser "riktiga" byggare som tränar till failure/lika hårt som nybörjare som tror att det är failure som gäller.
Känner dessutom ett par som tränat till absolut failure jämt under 3-4 år nu, och den ena är bara klenfet och den andra har knappt en kontur nånstans. Hmmmmm

tränar du på sats? vet massor med "riktiga" byggare som kör failure.

Officer
2005-06-19, 20:06
tränar du på sats? vet massor med "riktiga" byggare som kör failure.

Har tränat på sats två år, och på ett mer hardcoregym lika länge. Samma resultat.

Allan
2005-06-19, 20:41
tränar du på sats? vet massor med "riktiga" byggare som kör failure.

Ja, jag känner också många byggare som tränar till failure. Men inte hela tiden. Om du läser rubriken till den här tråden så handlar den inte om huruvida det är dåligt att köra till failure - utan om man ska köra så hela tiden.
Jag vet inte var du tränar - men där jag tränar finns några av de absolut bästa i Sverige. Och de tränar inte som du i såna fall, men det betyder inte att de slötränar. Hård träning innebär inte att man går till maximal utmattning hela tiden Du har sagt din åsikt. Jag säger min.

allan

Bore
2005-06-20, 12:32
Har testat att ändra om lite, och det jag tycker känns bäst just nu är att sänka viloperioden mellan seten samt avbryta setet precis innan failure. Jag känner mig mycket mer utvilad till nästa set samt får bättre tryck och muskelkontakt. Dock tror jag att mycket kan vara "nyhetens behag" för muskeln och detta kommer lägga sig något med tiden, därför tror jag nog att det är bra att köra till failure visa perioder, men då kommer jag vila längre mellan seten.
Skillnaden jag märkt mellan dessa metoder är att när jag kör till failure blir jag tröttare efter varje set, men nu blir jag trötare efter passet. Det känns som muskeln fått slita hårdare när man inte kört till failure.

Tack för alla svar :bow:

Slartibartfast
2005-07-08, 10:24
Hmm...

Br J Sports Med. 2002 Oct;36(5):370-3; discussion 374, Fatigue is not a necessary stimulus for strength gains during resistance training.

"Fatigue and metabolite accumulation do not appear to be critical stimuli for strength gain, and resistance training can be effective without the severe discomfort and acute physical effort associated with fatiguing contractions."

jwzrd
2005-07-08, 10:28
Hmm...

Br J Sports Med. 2002 Oct;36(5):370-3; discussion 374, Fatigue is not a necessary stimulus for strength gains during resistance training.

"Fatigue and metabolite accumulation do not appear to be critical stimuli for strength gain, and resistance training can be effective without the severe discomfort and acute physical effort associated with fatiguing contractions."

Hur såg testpersonerna ut? Gamla kärringar igen eller snackar vi om elittränade atleter runt 20-30?

Slartibartfast
2005-07-08, 10:33
Hur såg testpersonerna ut? Gamla kärringar igen eller snackar vi om elittränade atleter runt 20-30?

Det var jag, farsan och en annan karl.

"METHODS: Twenty three healthy adults (18-29 years of age; eight women) were assigned to either a high fatigue protocol (HF: four sets of 10 repetitions with 30 seconds rest between sets) to maximise metabolic stress or a low fatigue protocol (LF: 40 repetitions with 30 seconds between each repetition) to minimise changes."

jwzrd
2005-07-08, 10:50
Det var jag, farsan och en annan karl.

"METHODS: Twenty three healthy adults (18-29 years of age; eight women) were assigned to either a high fatigue protocol (HF: four sets of 10 repetitions with 30 seconds rest between sets) to maximise metabolic stress or a low fatigue protocol (LF: 40 repetitions with 30 seconds between each repetition) to minimise changes."

Hur inverkade hormonflödet runt centralmassivet?

Nalfaren
2005-07-08, 11:20
Jag gillar att köra periodträning, och att chocka kroppen.
Kör lugnt 4 veckor med 10 reppare, därefter köra likt MAX-OT
4-12 veckor med tungt och 4-6 reps. Jag kör så att jag ligger
på gränsen till failure. När det är de tunga perioderna så vill
jag klara 5 reps själv och det skall vara så tungt att man
precis eller men ytterst lite hjälp klarar den sista repetionen.

Det är dock betydligt roligare att köra tungt, och verkligen
ta i så att man spricker... riktigt härligt att få "svartna-för-ögonen"
känsla :) Har dock inte decennier av erfarenhet, är la inne på mitt
4-5 år och kör mycket på känsla och dagbok för att veta exakt
hur mycket jag skall ha för att komma rätt i repsantalet.


Klarar man alla 6 utan hjälp så ökar jag vikterna. Klarar jag
4 eller mindre så kör jag endå 6 där man får ta i som faen,
men ens partner hjälper till, och i nästa set så sänker jag
vikterna så att jag klarar 5-6 igen...

åååh blir sugen på att träna när man skriver om det...
heh.. flera timmar tills min "kollega-in-crime" kommer hem..

Beast
2005-07-08, 11:30
kör alltid till failure och ibland förbi :hbang: vet inte om det är det ultimata träningssättet men allt annat vore otänkbart för mig, jag är på gymmet för att få fram lite blod, svett och tårar.. :whipped:

Kan bara instämma!

RobbeliRobban
2005-07-08, 13:02
Helst inte till failure, men ibland missbedömer man, och överskattar sin förmåga. När man inte går till failure, kan man använda tyngre vikter i nästkommande och i fler set, med bättre teknik, det tror jag ger bättre resultat.

Honn
2005-07-08, 13:16
Helst inte till failure, men ibland missbedömer man, och överskattar sin förmåga. När man inte går till failure, kan man använda tyngre vikter i nästkommande och i fler set, med bättre teknik, det tror jag ger bättre resultat.
Precis mina tankar om fail numera. Dock med tillägget att man nog bör köra till fail ett tag så att man lär sig hurt hårt det går att köra. Risken är annars att man stannar 5 reps innan fail i stället för 1 rep.

Chandler
2005-07-08, 13:20
Det var jag, farsan och en annan karl.

"METHODS: Twenty three healthy adults (18-29 years of age; eight women) were assigned to either a high fatigue protocol (HF: four sets of 10 repetitions with 30 seconds rest between sets) to maximise metabolic stress or a low fatigue protocol (LF: 40 repetitions with 30 seconds between each repetition) to minimise changes."

:laugh:

jwzrd
2005-07-08, 13:47
Jag tycker man kan köra till fail ofta i isolationsövningar och annat trams, men å andra sidan, vem kör såna? :em: För mig funkar det inte att köra till failure varje set hela tiden (om jag inte drar ned volymen till 1-5 set per kroppsdel totalt).

Timme
2005-07-08, 14:35
Helst inte till failure, men ibland missbedömer man, och överskattar sin förmåga. När man inte går till failure, kan man använda tyngre vikter i nästkommande och i fler set, med bättre teknik, det tror jag ger bättre resultat.


:bow:

tinkerbell
2005-07-08, 15:20
jag kör 6-8 reps i tre set, klarar jag mer kör jag mer och lägger på extra vikt nästa gång för att inte ligga på ett för högt repsantal.


Håller med de, de är ett mkt bra sätt, kör också så :) Kör alltid så jag precis klarar minst 6... max 8