handdator

Visa fullständig version : Långsamma/snabba kolhydrater?


Winternal
2005-06-15, 12:00
Hej på er!
Här kommer en dum fråga som jag inte kunde hitta svaret på trots flera forumsökningar.

Var drar ni gränsen mellan långsamma och snabba kolhydrater? Jag förstår ju att det är relativt, att det beror på vad man jämför med osv. Men på ett ungefär. Jag har alltid trott att pasta och ris allmänt räknas som långsamma kolhydrater, men på sistone har jag fått en del motstridiga uppgifter.

Enligt en snubbe som verkar veta mycket om näring & träning osv, är pasta och ris snabba kolhydrater medan däremot potatis är långsammare än dessa.

Pratade även med en annan som tränar en del och han hade uppfattningen att pasta är snabba och ris långsamma kolhydrater.

Men de flesta verkar ha samma uppfattning som mig, att pasta, ris och potatis alla är förhållandevis långsamma kolhydrater. Vad gäller egentligen? Har ni några trevliga länkar med tabeller på detta eller något liknande?

:confused:

King Grub
2005-06-15, 12:14
http://ziag4.mmb.usyd.edu.au/mainV4a.htm

Winternal
2005-06-15, 12:31
Men det varierar ju så mkt mellan olika pastasorter och rissorter osv. ARGH!

Jag hoppades på ett generellt svar som kunde lösa frågetecknen utan att jag behöver fördjupa mig nämnvärt i näringsvärdesdjungeln. :em:

King Grub
2005-06-15, 12:40
Så lätt går det inte. :D Det kan som sagt variera oerhört beroende på ursprung, sort, behandling, odlingsmetoder, osv, osv. Få livsmedel varierar så mycket vad gäller GI som just potatis och ris.