handdator

Visa fullständig version : Pannkaka på vanligt vetemjöl efter träning?


Bredband
2005-06-15, 10:40
Någon eller några timmar efter styrketräningen torde pannkakor på vanligt snabbt vetemjöl vara bättre än lågglykemiska varianter, antar jag? Eftersom man vill ha hyfsat snabba kolhydrater. Eller finns det något som är ännu bättre än vetemjöl? Grahamsmjöl är ju grövre och borde därför vara något långsammare, vilket man inte är ute efter vid just detta tillfälle.

jwzrd
2005-06-15, 10:44
Någon eller några timmar efter styrketräningen torde pannkakor på vanligt snabbt vetemjöl vara bättre än lågglykemiska varianter, antar jag? Eftersom man vill ha hyfsat snabba kolhydrater. Eller finns det något som är ännu bättre än vetemjöl? Grahamsmjöl är ju grövre och borde därför vara något långsammare, vilket man inte är ute efter vid just detta tillfälle.

Jag tycker du ska fråga dig själv hur pass "optimal" du är och hur pass optimal du vill vara. Pannkakor är gott, knappast optimalt utom just kanske efter träningen (en gissning). Ät det för att det är gott. Antagligen lever du inte optimalt nog dygnets övriga 23 timmar för att motivera elitkost just precis efter gymmet?

Bredband
2005-06-15, 10:52
Jag tycker du ska fråga dig själv hur pass "optimal" du är och hur pass optimal du vill vara. Pannkakor är gott, knappast optimalt utom just kanske efter träningen (en gissning). Ät det för att det är gott. Antagligen lever du inte optimalt nog dygnets övriga 23 timmar för att motivera elitkost just precis efter gymmet?

Jag är förmodligen inte optimal, men jag vill bli det i högre grad än idag. Därav frågan.

Vad gäller själva smaken på pannkakorna är det inte särskilt viktigt. Är man hungrig går faktiskt det mesta ner -- särskilt om man vet att det gör en gott.

Berry
2005-06-15, 18:43
Någon eller några timmar efter styrketräningen torde pannkakor på vanligt snabbt vetemjöl vara bättre än lågglykemiska varianter, antar jag? Eftersom man vill ha hyfsat snabba kolhydrater. Eller finns det något som är ännu bättre än vetemjöl? Grahamsmjöl är ju grövre och borde därför vara något långsammare, vilket man inte är ute efter vid just detta tillfälle.

Steker du i teflonpanna och därmed kan undvika fett i pannan kommer de snabba kolhydraterna från vetemjölet till sin rätt. Pannkakorna innehåller då inget som är dåligt vid det här tillfället, dock är de fortfarande protein- och näringsfattiga så komplettera med någon fullvärdig proteinkälla och grönsaker till exempel. Och undvik den tillhörande grädden ;)

Lizzie
2005-06-15, 19:50
Vad gäller själva smaken på pannkakorna är det inte särskilt viktigt. Är man hungrig går faktiskt det mesta ner -- särskilt om man vet att det gör en gott.

Jag som trodde man åt pannkakor FÖR det var gott å inget annat... ;)
Hade du tänkt att äta dem DIREKT efter träning eller som ett mål nån timme efter? Om du gör pannkakorna på lättmjölk, dinkelmjöl och ägg så verkar det väl vara okey efter träningen, tycker jag. En klick osötad sylt tll det är väl bara ett måste? (grädden klarar jag mig fint utan) Som sagt är det väl inte så näringrikt, och sallad och pannkakor rimmar väl inte... Men en god fruktsallad med lite naturella nötter till som efterrätt är ju alltig gott!

Frazze
2005-06-15, 20:21
Steker du i teflonpanna och därmed kan undvika fett i pannan kommer de snabba kolhydraterna från vetemjölet till sin rätt. Pannkakorna innehåller då inget som är dåligt vid det här tillfället, dock är de fortfarande protein- och näringsfattiga så komplettera med någon fullvärdig proteinkälla och grönsaker till exempel.
Hum. Jag vet inte hur du gör dina pannkakor, men jag har både mjölk och ägg i mina.

Bredband
2005-06-15, 22:29
Steker du i teflonpanna och därmed kan undvika fett i pannan kommer de snabba kolhydraterna från vetemjölet till sin rätt. Pannkakorna innehåller då inget som är dåligt vid det här tillfället, dock är de fortfarande protein- och näringsfattiga så komplettera med någon fullvärdig proteinkälla och grönsaker till exempel. Och undvik den tillhörande grädden ;)

Efter sista styrkeövningen drar jag i mig en gainer, men sen blir det en timmes cardio, så jag äter nog inte förrän 1,5-2 timmar efter gainern.

Jag steker i gjutjärnspanna och har väl i en 10 g smör- och rapsolja -- totalt, det blir bara en (tjock) lagg. Får väl sluta med det om det sänker snabbheten alltför mycket, men vetemjöl är ju himla snabbt till att börja med, inte sant? Det är fråga om 75-80 g mjöl och 30 g sojamjöl, förutom ägget och mjölken då.

Ingen grädde, men några gram strösocker blir det allt!

Berry
2005-06-15, 23:45
Hum. Jag vet inte hur du gör dina pannkakor, men jag har både mjölk och ägg i mina.
Ja? Det betyder inte att det i slutprodukten blir speciellt stor andel fullvärdigt protein per 100 gram. Han kanske inte har plats för ett kilo pannkakor i sitt kostupplägg bara för proteinets skull ;)

Jag steker i gjutjärnspanna och har väl i en 10 g smör- och rapsolja -- totalt, det blir bara en (tjock) lagg.
Det gör säkert ingen skillnad med så små mängder. Det finns folk som slänger i en smörklick per tunn pankaka annars.

Lizzie
2005-06-16, 07:55
...totalt, det blir bara en (tjock) lagg.


Varför inte göra en ugnspannkaka istället, och tärna ner lite kassler?

Bredband
2005-06-16, 08:32
Ja? Det betyder inte att det i slutprodukten blir speciellt stor andel fullvärdigt protein per 100 gram. Han kanske inte har plats för ett kilo pannkakor i sitt kostupplägg bara för proteinets skull ;)


Det gör säkert ingen skillnad med så små mängder. Det finns folk som slänger i en smörklick per tunn pankaka annars.

Min pannkaka innehåller 33 g protein, 24 g fett, 61 g kolhydrater och totalt 586 kcal, vilket ger 23, 36 och 41 E-%, respektive. Mer protein och mindre fett kanske hade varit att föredra, men resten av dagens mål brukar vara tämligen fettfattiga.

Bredband
2005-06-16, 08:32
Varför inte göra en ugnspannkaka istället, och tärna ner lite kassler?

Skall testa det! Det borde höja proteinet och sänka fettet ordentligt.

Berry
2005-06-16, 11:43
Min pannkaka innehåller 33 g protein, 24 g fett, 61 g kolhydrater och totalt 586 kcal

Antar det är per portion och inte per 100 g ;) Ja, det är lite väl mycket fett om du ska äta den efter träning i återhämtningssyfte. Ungspankaka som Lizzie föreslog är :thumbup: Gör den på lätt- eller minimjölk så blir det ju i princip endast det lilla fett som äggen bidrar med kvar.

Jag brukar inte räkna protein från mjöl osv eftersom inte inte är av någon hög kvalitet (energin ska självklart räknas med).

aliquis
2005-06-16, 12:30
Jag gjorde pannkakor med hälften sojaprotein + sylt att ha efter träning några ggr, relativt gott men orka =P

Max
2005-06-16, 21:42
Varför inte göra en ugnspannkaka istället, och tärna ner lite kassler?
Nu vattnas det, med lingon eller någon form av äpple till. Bra inspiration från denna tråden...

negative
2005-06-16, 22:04
Efter sista styrkeövningen drar jag i mig en gainer, men sen blir det en timmes cardio, så jag äter nog inte förrän 1,5-2 timmar efter gainern.

Jag steker i gjutjärnspanna och har väl i en 10 g smör- och rapsolja -- totalt, det blir bara en (tjock) lagg. Får väl sluta med det om det sänker snabbheten alltför mycket, men vetemjöl är ju himla snabbt till att börja med, inte sant? Det är fråga om 75-80 g mjöl och 30 g sojamjöl, förutom ägget och mjölken då.

Ingen grädde, men några gram strösocker blir det allt!


Cardio direkt efter träningen är *screwy* . vänta 2 h på mat efter gainern är ännu mer *screwy* .

Bredband
2005-06-16, 22:10
Cardio direkt efter träningen är *screwy* . vänta 2 h på mat efter gainern är ännu mer *screwy* .

Varför då?

WHITEFOLKS
2005-06-16, 22:25
Det är inte optimalt för muskelbygge. Det bästa är att träna kondition och styrka så långt ifrån varandra som möjligt men alla har ju givetvis inte tid/lust att springa på gymmet flera gånger om dagen.

Bredband
2005-06-16, 22:30
Det är inte optimalt för muskelbygge. Det bästa är att träna kondition och styrka så långt ifrån varandra som möjligt men alla har ju givetvis inte tid/lust att springa på gymmet flera gånger om dagen.

Just nu vill jag mest bränna fläsk och nöjer mig med om musklerna bara sitter kvar... Men är det rent destruktivt (för musklerna) att köra cardio efteråt så får jag väl sluta med den vanan.

WHITEFOLKS
2005-06-16, 23:45
Nej destruktivt är det inte, bara inte lika effektivt för muskelbygge. Men om du ändå ligger på kcalminus så lär det ju inte bli mycket byggt oavsett så kör på :)