handdator

Visa fullständig version : Kreatin mot bakfylla.


rymdrattan
2005-06-15, 00:39
En lite snabbis bara...

Då man får gyrmt utökade vattendepår torde det hjälpa mot
uttorkning som man får efter användande av alkohol?

Sant? Falskt?

Motivera gärna.

*puss*

/Mvh räven

Matte_Maiden
2005-06-15, 00:44
Om man tar kreatin binder det väl upp vatten? Detta vatten kan ju således inte användas (då det faktiskt redan "används"). Du borde då i teorin ha större risk att få vätskebrist då detta vatten behöver tas någonstans ifrån.

Mina teorier, kanske är helt åt helvete.

kim
2005-06-15, 01:27
Amatörer :D

Det som gäller är ----RESORB----

En före man börjar dricka, en (eller två vid högt alkohol intag) innan man lägger sig och en när man vaknar på moronen + en vanlig multivitamin brustablet.


Resorb är vätskeersättnings brustabletter (för diarre och kräkningar men dugger alldeles utmärkt till bakfylla :D ) som finns att köpa på apotekt för typ 40 kr för 20 st

jebu
2005-06-15, 02:15
skulle inte vara fel med lite ADH, fast det lär man väl aldrig få prova :)

Shadow Warrior
2005-06-15, 06:08
Kreatin ger ökad risk för uttorkning, alltså kan du bli mer bakfull.

Cilia
2005-06-15, 07:26
varför inte prova med hederligt vatten.
drick under kvällen, drick innan du somnar och drick när du vaknar.

sen är det så att man får ta konsekvenser av sitt handlande.
Lid och var tyst *nickar*


hehehhehe

Tolkia
2005-06-15, 07:45
skulle inte vara fel med lite ADH, fast det lär man väl aldrig få prova
Tja, säg inte det - du provar det varje dag ... :D

rymdrattan
2005-06-15, 11:33
Amatörer :D

Det som gäller är ----RESORB----

En före man börjar dricka, en (eller två vid högt alkohol intag) innan man lägger sig och en när man vaknar på moronen + en vanlig multivitamin brustablet.


Resorb är vätskeersättnings brustabletter (för diarre och kräkningar men dugger alldeles utmärkt till bakfylla :D ) som finns att köpa på apotekt för typ 40 kr för 20 st

Har redan :thefinger

Griip
2005-06-15, 11:59
Borde vara så att du blir mer bakfull, tycker jag är logiskt iaf. Eftersom du redan måste dricka mer vatten än normalt när du käkar kreatin + det vanliga för uttorkningen av spriten.

rymdrattan
2005-06-15, 13:31
Borde vara så att du blir mer bakfull, tycker jag är logiskt iaf. Eftersom du redan måste dricka mer vatten än normalt när du käkar kreatin + det vanliga för uttorkningen av spriten.

Kanske jag som förstått det fel men det vore inte mer än logiskt om man
pumpar upp vattnet på uppladdningsdagarna endast. Sen försvinner eller
återkommer ju inte mer eller mindre vatten än tidigare. Givetvis mer när
du anstränger dig, men marginellt skulle jag tro.

Men vad jag menar med att då musklerna pumpas med vatten så borde
uttorkningsprocessen ta av dessa depåer också. Om inte annat så skulle
man va JÄÄÄÄVLIGT grov å deffad dagen efter om man samtidigt går på
kreatin right? Well either way i win ;)

Griip
2005-06-15, 13:33
Fråga Grub... :)

Tolkia
2005-06-15, 13:44
Kanske jag som förstått det fel men det vore inte mer än logiskt om man pumpar upp vattnet på uppladdningsdagarna endast. Sen försvinner eller återkommer ju inte mer eller mindre vatten än tidigare.
Hur menar du med "försvinner eller återkommer ju inte mer vatten än tidigare" egentligen? Det vatten som bundits upp i musklerna ligger ju där det ligger tills kreatinet förbrukats - och när kreatinet har förbrukats och man pissat ut vattnet är det ju borta ...?
Men vad jag menar med att då musklerna pumpas med vatten så borde uttorkningsprocessen ta av dessa depåer också.
Jag har svårt att tro det. Det är ju inte så att du har skaffat dig vätskedepåer egentligen - vattnet finns bara där eftersom kreatinet finns där och binder det, och det "lossnar" inte förrän kreatinet släpper det (d.v.s. förbrukas). Att tänka på vattnet som kreatinets "förpackning" eller "skal" är kanske en illustration som inte är helt fel för förståelsen, även om den inte är riktigt korrekt rent kemiskt.
Om inte annat så skulle man va JÄÄÄÄVLIGT grov å deffad dagen efter om man samtidigt går på kreatin right? Well either way i win.
Nä. Möjligen om du är extremt väldeffad innan, och sedan dricker, men annars går du väl knappast omkring med sådana vätskeansamlingar i kroppen att den visuella effekten om de minskade skulle vara speciellt markant (det är ju rätt stor skillnad på hur stor en skillnad KÄNNS och hur väl den SYNS). Så jag tror snarare att either way you loose.

rymdrattan
2005-06-15, 13:50
Hur menar du med "försvinner eller återkommer ju inte mer vatten än tidigare" egentligen? Det vatten som bundits upp i musklerna ligger ju där det ligger tills kreatinet förbrukats - och när kreatinet har förbrukats och man pissat ut vattnet är det ju borta ...?

Jag har svårt att tro det. Det är ju inte så att du har skaffat dig vätskedepåer egentligen - vattnet finns bara där eftersom kreatinet finns där och binder det, och det "lossnar" inte förrän kreatinet släpper det (d.v.s. förbrukas). Att tänka på vattnet som kreatinets "förpackning" eller "skal" är kanske en illustration som inte är helt fel för förståelsen, även om den inte är riktigt korrekt rent kemiskt.

Nä. Möjligen om du är extremt väldeffad innan, och sedan dricker, men annars går du väl knappast omkring med sådana vätskeansamlingar i kroppen att den visuella effekten om de minskade skulle vara speciellt markant (det är ju rätt stor skillnad på hur stor en skillnad KÄNNS och hur väl den SYNS). Så jag tror snarare att either way you loose.

Okej då börjar vi från början ;)

1. Japp vad jag menar är som du sa att när man "druckit upp sig" Bundit
vatten till det "nya" kreatinet (Musklerna innehållen en bra mängd kreatin
och vatten innan) De värdena har jag inte koll på men du får gärna komma
å föreläsa för mig och även vart kroppens vätskedepår ligger om det inte är
det vatten som ligger i musklerna.

2. Japp så du menar att det ända sättat att få vattnet från musklerna är
att sluta med kreatinet right? Bra å veta, mer än vad jag visste om detta
stämmer.

3. Om det då är så att detta vattnet inte försvinner ur musklerna så blir
man mkt mer deffad då vattnet runt musklerna skulle försvinna och de
kreatin pumpade musklerna behåller storleken. Det skulle vara en markant
skillnad jämförelsevis om man inte ätit kreatin.

Tolkia
2005-06-15, 14:18
Nu skall sägas att jag själv inte använder kreatin, så jag kan mycket väl ha fel (någon får rätta), men:

1. Att kreatin binder vatten betyder precis det - kreatinmolekylerna binder vattenmolekyler till sig. De släpper inte från varandra med mer än att bindningarna bryts, och för att detta skall ske måste ju rimligtvis något hända med kreatinet som förändrar dess struktur. Typ att det oxideras, eller vad det nu är som händer när det förbrukas (ja, ni ser ju hur dlig koll jag har. Omvandlas det till kreatinfosfat, eller?). Jag tror inte (obs. tror) att det finns någon fysiologisk reaktion för att omvandla kreatin vid uttorkningsrisk i syfte att frisätta vatten, inte hos människa alltså. Därmot finns det ju andra mekanismer för att omfördela kroppsvatten - annars skulle det ju också vara väldigt jobbigt för personer som inte käkar kreatin. Jag kan inte säga rakt av var kroppens vätskedepåer ligger, men jag gissar att det dras en del ur blodomloppet (blodtrycket sjunker ju om inte annat vid uttorkning), och att blodbanan fylls på eftersom med vatten ur extracellulärvätskan lite varstans?

2. Jamen är det inte så? Jag kan som sagt inte så mycket om kreatin, men varför skulle det plöstligt sluta binda vatten när det legat i kroppen ett tag? Man behöver nog inte sluta helt för att "få ut" vattnet, det räcker med att man förbrukar det lager som finns där innan man fyller på, rimligtvis.

3. Det jag undrar är om skillnaden verkligen är så stor, om du inte redan från början var väldigt deffad och inte är VÄLDIGT uttorkad. Sedan vet jag inte hur uttorkad man egentligen blir av att dricka - dricker man t.ex. öl skall vi ju inte glömma bort att man även trycker i sig rätt rejäla vätskevolymer, och väne om urinproduktionen är på topp tar det ju lite tid för dem att hinna igenom systemet. På en "normalt odeffad" person är nog underhudsfettet en större bov vad gäller hur väl magrutorna syns än vätskestatusen.

Ja, om det här var helt åt skogen har ni i alla fall fått er ett gott skratt. ;)

rymdrattan
2005-06-15, 14:44
Haha, japp, jag är inte helt kreatinuppfylld nu ändå som synd är men trycker
i mig lite för att biffa till mig lite ;) Jag är ganska deffad skulle nog folk säga.
Eller väldigt spinkig. Sak samma ;)

IMORGON BÄR DET AV!

cjs
2005-06-15, 17:35
Jag tycker jag blir mindre bakis när jag går på kreatin. Kanske har andra också märkt det, därav denna tråd.

Jag tror dock att det beror på att man tenderar att dricka mer vatten när man går på kreatin och därav löper mindre risk för baksmälla.