handdator

Visa fullständig version : Problem med datorn


Prankie
2005-06-14, 22:33
Kan man lite med datorer blir man oftast taggad som gratis support vid minsta lilla problem, oftast fixa man det på 5minuter men då och då träffa på udda fall som gör det hela helt värt...

Problemet beskrev som datorn har blivit instabil den senaste tiden. Efter har kollat genom mjukvarorna hittade jag inga konstiga program som körs. Så problemet ligger kanske hos hårdvaran. Typ trasiga minnen eller värmeproblem. Öppnade burken och visste inte vad jag skulle säga, det var bara fram med kamera. (Fick veta datorn köptes för fyra år sen)

http://static.apberget.se/images/g/189/189a39bfdc3cb9c6b86b34b7d5178413.jpg

Fläkten snurrade inte så optimalt med en fläns som ser ut så här.

http://static.apberget.se/images/g/35e/35e253e1c8cdf7b81bab2f970ad67529.jpg

Wicked
2005-06-14, 22:38
Det där är ju svinfarligt. Datorn kunde ju börja brinna närsomhelst. Herregud vilken tur du har haft. Suck...

// Wicked

Dumleman
2005-06-14, 22:40
haha det var di värste! Den måste ha stått på ett otroligt ostädat ställe :).

Prankie
2005-06-14, 22:40
Det där är ju svinfarligt. Datorn kunde ju börja brinna närsomhelst. Herregud vilken tur du har haft. Suck...

// Wicked
Det är inte min dator och det är jag som är supporten.

Zozza
2005-06-14, 22:45
Det där är ju svinfarligt. Datorn kunde ju börja brinna närsomhelst. Herregud vilken tur du har haft. Suck...

// Wicked

lol

JAM
2005-06-14, 22:58
Kan man lite med datorer blir man oftast taggad som gratis support vid minsta lilla problem, oftast fixa man det på 5minuter men då och då träffa på udda fall som gör det hela helt värt...

Problemet beskrev som datorn har blivit instabil den senaste tiden. Efter har kollat genom mjukvarorna hittade jag inga konstiga program som körs. Så problemet ligger kanske hos hårdvaran. Typ trasiga minnen eller värmeproblem. Öppnade burken och visste inte vad jag skulle säga, det var bara fram med kamera. (Fick veta datorn köptes för fyra år sen)

Fläkten snurrade inte så optimalt med en fläns som ser ut så här.
Hahaha, satan vad dammigt! Vem som än äger den så har den personen det inte så väldigt städat hemma... eller så är datorn väldigt gammal.

MacLeod
2005-06-14, 23:02
Pez dator såg värre ut..

Nixta
2005-06-14, 23:18
Så där såg tydligen min dator ut i ca 2 år, Var okunning. Det var ca 3 cm lager damm i prolle kylare. Var tydligen ett under att den inte ha brunnit och det fattar jag med nu =)

takjens
2005-06-14, 23:18
Jag kör med öppen burk.. tagi bort sidorna och fronten.. då får man inte sådanna problem ;)

MacLeod
2005-06-14, 23:29
I de flesta fall kyler den sämre utan hölje. Det är inte så svårt att dammsuga rummet den står i annars, samt dammsuga datorn.

Fatalist
2005-06-15, 00:54
Hahah fy satan! Men sätt in fläktar och dra in luft framifrån/uppifrån (oftast minst damm?) så du får ett övertryck i burken, då slipper du ju det mesta av dammet

Garnax
2005-06-15, 07:20
om man öppnar burken 1 gång per kanske 2-3 månader och damsuger av fläktarna och övrigt där det finns damm så blir allt som det ska ;)

Prankie
2005-06-15, 07:24
Damnsuga datorn låter som rikta en EMP vapen mot datorn, fast det låter som jag är ensam om att ha filter på luftintag, utblås och en burk blåsluft.

Piranha
2005-06-15, 07:29
Man köper tryckluft på burk ( finns på elfa clas olsson etc )

Sen tar man ut eländet på balkongen och går loss.


Snygg dator btw Prankie.

jakke
2005-06-15, 09:01
Smart att dammsuga. *NOT*

hasse36
2005-06-15, 09:10
Man köper tryckluft på burk ( finns på elfa clas olsson etcFinns det inga elektriska "blåsare" typ hårtork fast utan värmeelement och med långt smalt munstycke. Skulle underlätta städningen.

Blås bort dammet från bokhyllan på kvällen, låt dammet hamna på golvet och dammsuga upp det dagen efter.

Piranha
2005-06-15, 09:15
Finns det inga elektriska "blåsare" typ hårtork fast utan värmeelement och med långt smalt munstycke. Skulle underlätta städningen.

Blås bort dammet från bokhyllan på kvällen, låt dammet hamna på golvet och dammsuga upp det dagen efter.

Absolut , fast de brukar rekomenderar "partikel filtrerad luft" de är iaf rekomendationerna våra fält tekniker kör med. De är säkert overkill eftersom de också rekomenderar antistatmatta och wraps även om man byter en disk.

Prankie
2005-06-15, 09:18
Det finns datordamsugare.

hasse36
2005-06-15, 09:23
Absolut , fast de brukar rekomenderar "partikel filtrerad luft" de är iaf rekomendationerna våra fält tekniker kör med. De är säkert overkill eftersom de också rekomenderar antistatmatta och wraps även om man byter en disk.OK! Vet du vad de heter och var de finns? När jag googlar på "blåsare" hittar jag bara mässingsmusiker och bensindrivna lövblåsare.

Piranha
2005-06-15, 09:26
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008142.htm

Piranha
2005-06-15, 09:26
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2016127.htm

JAM
2005-06-15, 10:26
Man köper tryckluft på burk ( finns på elfa clas olsson etc )

Sen tar man ut eländet på balkongen och går loss.


Snygg dator btw Prankie.
Classes tryckluft på burk är rolig. Vänder man den uppochned sprutas en flytande kall vätska ut. Fryser vatten direkt och sprutar man på huden blir det vita fläckar. Roligt att spruta på andra. Killen bakom disken på CO i Kista brukar smyga fram till sina kolegor och spruta dem i arslet...

sunkan
2005-06-15, 10:33
pappa hyrde en dator genom jobbet som vi inte öppnade på 4år, för öppnar man den så måse man bryta en plombering. Å bryter man den så gäller inga försäkringar eller nånting...men efter 4år när jag öppnade den så va de rätt dammigt där :D

Edde_1
2005-06-15, 10:33
Roligt att spruta på andra. Killen bakom disken på CO i Kista brukar smyga fram till sina kolegor och spruta dem i arslet...
:D

Piranha
2005-06-15, 10:36
Classes tryckluft på burk är rolig. Vänder man den uppochned sprutas en flytande kall vätska ut. Fryser vatten direkt och sprutar man på huden blir det vita fläckar. Roligt att spruta på andra. Killen bakom disken på CO i Kista brukar smyga fram till sina kolegor och spruta dem i arslet...

En annan kul grej man kan göra med dem, man får en pipa med luftburken för att blåsa ( läs tunnt plaströr ), på den så tejpar man fast en avbruten bläckpenna , eltejp är bra till det , sen trycker man ner blött papper i den , vipps har man en bössa , får man till de rätt blir de ett jävla tryck i dem , man kan tom få små blåmärken.

Joråååå ibland har man lite på jobbet.

TheLoser
2005-06-15, 10:49
Hittar ni tryckluftsspray på clas ohlson?

//TheLoser

Prankie
2005-06-15, 11:01
Hittar ni tryckluftsspray på clas ohlson?

//TheLoser

http://www.clasohlson.com/WAG.asp?cp=Eq0q121q458&ic=N&sw=14921

Cupofcoffee
2005-06-15, 11:03
Jag känner med dig Prank. Det första man får göra med varje satans burk som kommer innanför dörrarna är att städa skiten.

En normal dammsugare fungerar utmärkt. Se till maskinen, du och dammsugaren är jordade, och tryck inte munstycket emot något (för) känsligt. Att suga ur nättagg och flänsar är knappast ett problem, men det kan vara en ide att blåsa under moderkortet och fånga skiten med dammsugaren när det flyger fram.
Minnen kan du torka rent med en antistatduk, precis som processorn och annat du kan vilja fästa flänsar på.

Fläktar är ett helvete för det laddade dammet släpper aldrig och det är pilligt att torka ur dem. Jag ser alltid till (om uppdraget är att förbättra kylning/få ner ljudnivån) att klienten får köpa nya fläktar (och precisionsfilter förståss...), och så behåller jag reservdelarna.

JAM
2005-06-15, 11:37
En annan kul grej man kan göra med dem, man får en pipa med luftburken för att blåsa ( läs tunnt plaströr ), på den så tejpar man fast en avbruten bläckpenna , eltejp är bra till det , sen trycker man ner blött papper i den , vipps har man en bössa , får man till de rätt blir de ett jävla tryck i dem , man kan tom få små blåmärken.

Joråååå ibland har man lite på jobbet.
Haha, det måste testas... :D

Synd bara att de är lite halvdyra de där burkarna. Luften räcker länge, men kör man uppochned tar den därmot slut på nolltid. :(

Dumleman
2005-06-15, 11:41
Finns det inga elektriska "blåsare" typ hårtork fast utan värmeelement och med långt smalt munstycke. Skulle underlätta städningen.

Blås bort dammet från bokhyllan på kvällen, låt dammet hamna på golvet och dammsuga upp det dagen efter.
Jag brukar blåsa själv :). Gäller dock att se till att man är torr i munnen så man inte spottar i burken.

bosse_brutal
2005-06-15, 18:23
pappa hyrde en dator genom jobbet som vi inte öppnade på 4år, för öppnar man den så måse man bryta en plombering. Å bryter man den så gäller inga försäkringar eller nånting...men efter 4år när jag öppnade den så va de rätt dammigt där :D

varför i jesus och hans mosters namn hyr man en dator som man inte använder?

Trance
2005-06-15, 18:27
varför i jesus och hans mosters namn hyr man en dator som man inte använder?

..öppnade chassit alltså.

bosse_brutal
2005-06-15, 18:29
..öppnade chassit alltså.

haha, fick för mig att "öppna datorn" betydde att öppna förpackningen datorn kom i... nu verkar det inte lika dumt längre...

IQ-fiskmås varning... :D