handdator

Visa fullständig version : grodyngel!


Leon
2005-06-14, 20:30
Någon kunnig?Jag plockade hem lite grodyngel idag och satte i ett litet akvarium med pump.Men nu såg jag att dels hade vissa sugits in i pumpen sen verkar många väldigt slöa.Vad har jag gjort för fel?Tyckte att det var en kul grej!Tänkte släppa ut dom i ån när de blev grodor! :)

Fatalist
2005-06-14, 20:36
Sögs de in i pumpen? Hahahha :laugh:

Du var en hjälpsam krake du :D :thumbup:

Leon
2005-06-14, 20:39
Sögs de in i pumpen? Hahahha :laugh:

Du var en hjälpsam krake du :D :thumbup:
Ja har du något råd så att jag kan få nån att överleva? *cry*

Spiffy
2005-06-14, 20:50
Ja har du något råd så att jag kan få nån att överleva? *cry*

Släpp tillbaka dem :D

Grisen
2005-06-14, 20:54
Sögs de in i pumpen? Hahahha :laugh:

Du var en hjälpsam krake du :D :thumbup:


:laugh:

Pez
2005-06-14, 20:57
...dels hade vissa sugits in i pumpen...Tyckte att det var en kul grej!
Bwahahah.. förlåt..men det känns dömt från start.. :D

s_himself
2005-06-14, 20:57
Hahaha, dagens garv! :laugh:

Testa att sätt upp ett ritkigt finmaskigt när för pumpen så dom inte kommer för nära. Vad äter grodyngel? Dom måste ju ha mat också.

Tolkia
2005-06-14, 20:57
Jag brukade odla grodyngel när jag gick i småskolan; vad jag minns gick det hur bra som helst i en rostfri bunke med lite grus på botten och en grästuva för syns skull. När de börjar få ben måste man sätta dit en sten så att de har något att sitta och vila/andas på, eftersom de tillbakabildar gälarna samtidigt (Och då kan man behöva ha ett lock på bunken så att de inte hoppar ut av misstag; tro mig, det vill du INTE. Framför allt vill du inte hitta dem hoptorkade i något hörn en månad senare ...) Byter du vatten en gång om dagen behövs ingen pump (den verkar ju ändå snarare ha transformerats till ett mordredskap ...).

Edit: Fiskmat (sådana där flingor man köper i burkar) funkar bra.

Sheogorath
2005-06-14, 21:05
Alla groddjur är i Sverige skyddande enligt lag och får inte skadas eller tas från platsen.

(om de simmade i stim var det förresten paddyngel du tog hem)

/Hannes, biologstuderande.

Leon
2005-06-14, 21:07
Jag brukade odla grodyngel när jag gick i småskolan; vad jag minns gick det hur bra som helst i en rostfri bunke med lite grus på botten och en grästuva för syns skull. När de börjar få ben måste man sätta dit en sten så att de har något att sitta och vila/andas på, eftersom de tillbakabildar gälarna samtidigt (Och då kan man behöva ha ett lock på bunken så att de inte hoppar ut av misstag; tro mig, det vill du INTE. Framför allt vill du inte hitta dem hoptorkade i något hörn en månad senare ...) Byter du vatten en gång om dagen behövs ingen pump (den verkar ju ändå snarare ha transformerats till ett mordredskap ...).

Edit: Fiskmat (sådana där flingor man köper i burkar) funkar bra.
Tack för råden....jag har lagt stenar och grönt och köpt fiskmat faktisk tagit plastfolie och knytit runt den del av pumpen som sög in dom!

Leon
2005-06-14, 21:08
Alla groddjur är i Sverige skyddande enligt lag och får inte skadas eller tas från platsen.

(om de simmade i stim var det förresten paddyngel du tog hem)

/Hannes, biologstuderande.
Oj det visste jag inte såg ingen skylt!

snelhest
2005-06-14, 21:08
Räknas ett grodyngel som en groda? Räknas min sperma som en människa? Begår tjejer mord när dom sväljer satsen?

s_himself
2005-06-14, 21:09
Alla groddjur är i Sverige skyddande enligt lag och får inte skadas eller tas från platsen.

(om de simmade i stim var det förresten paddyngel du tog hem)

/Hannes, biologstuderande.



Vi skiter i Sveriges jävla lagar nu!!! Ta mig fan grodyngel! och inte nog med det, MJ blev friad idag! SLAPPNA AAAAAAV!

snelhest
2005-06-14, 21:09
Tack för råden....jag har lagt stenar och grönt och köpt fiskmat faktisk tagit plastfolie och knytit runt den del av pumpen som sög in dom!

Hur ska pumpen funka om du klistrar för plastfolie?

s_himself
2005-06-14, 21:09
Begår tjejer mord när dom sväljer satsen?


Folkmord!

Leon
2005-06-14, 21:10
Hur ska pumpen funka om du klistrar för plastfolie?
Jo den funkar ändå det var på ett speciellt ställe där bak som stackarna sögs in!

Pez
2005-06-14, 21:11
Alla groddjur är i Sverige skyddande enligt lag och får inte skadas eller tas från platsen.

(om de simmade i stim var det förresten paddyngel du tog hem)

/Hannes, biologstuderande.
Biologstuderande är i Sverige skyddade enligt lag och får faktiskt skadas men ingen vill egentligen ta dom nånstans.

(om de stojade i stim var det förresten en hel studentkår från KTH du tog hem)

Bolio
2005-06-14, 21:15
Ärligt Leon, vad har hänt med dig? Jag trodde att du var snäll? Du är ju mor för Nietzsches skull, hur kan du ha blivit såhär? Jag vill inte verka bitter nu, men jag gillade faktiskt dig. Allt har en gräns Leon. Allt har en gräns. Även vår kärlek (och att du publicerade den öppet här på forumet förut :/).

Leon
2005-06-14, 21:17
Ärligt Leon, vad har hänt med dig? Jag trodde att du var snäll? Du är ju mor för Nietzsches skull, hur kan du ha blivit såhär? Jag vill inte verka bitter nu, men jag gillade faktiskt dig. Allt har en gräns Leon. Allt har en gräns. Även vår kärlek (och att du publicerade den öppet här på forumet förut :/).
Så nu ska jag snart se till att du blir bannad för att du förstör *grr27* min tråd .Jag har faktiskt bry *grr*

Jet
2005-06-14, 21:21
Jag är iofs officiell beskyddare av Leon, men att låta små oskyldiga djur sugas in i en pump är svårt att försvara.....

HookersUnited
2005-06-14, 21:23
Någon kunnig?Jag plockade hem lite grodyngel idag och satte i ett litet akvarium med pump.Men nu såg jag att dels hade vissa sugits in i pumpen sen verkar många väldigt slöa.Vad har jag gjort för fel?Tyckte att det var en kul grej!Tänkte släppa ut dom i ån när de blev grodor! :)
Du får visa "Hitta Nemo" så dom får klara instruktioner i hur dom klarar pumpen.

Leon
2005-06-14, 21:23
Jag är iofs officiell beskyddare av Leon, men att låta små oskyldiga djur sugas in i en pump är svårt att försvara.....
Ska jag blocka dig?????? :devil:

mini
2005-06-14, 21:27
Men allvarligt, jag fattar att Tolkia tog hem yngel då hon var yngre, jag menar kottdjur är ju bara roliga så länge, men varför vill du ha grodfarm Leon? Det funkar inte, det där med pussandet. Sorry.

Jet
2005-06-14, 21:27
Ska jag blocka dig?????? :devil:

Nä, då måste jag åka och besöka dig IRL

Leon
2005-06-14, 21:32
Men allvarligt, jag fattar att Tolkia tog hem yngel då hon var yngre, jag menar kottdjur är ju bara roliga så länge, men varför vill du ha grodfarm Leon? Det funkar inte, det där med pussandet. Sorry.
Ha ha :laugh: fan nu gick mina drömmar i spillror!

Sheogorath
2005-06-14, 21:34
Räknas ett grodyngel som en groda? Räknas min sperma som en människa? Begår tjejer mord när dom sväljer satsen?

Grodyngel räknas som groddjur. De har dubbel kromosomuppsättning och är fullständiga diploida organismer, precis som vuxna grodor eller människor. Yngelstadiet är ett larvstadie till groda. Sperimer är könceller och inget larvstadie till människa. Men förhoppningsvis visste du det här och ditt inlägg var ett skämt.

Jarod
2005-06-14, 21:45
Anledningen till att dom är slöa (på väg att dö) är troligtvis att du har för varmt i vattnet. Av precis samma anledning så går det inte att ha vanlig insjöfisk i hemma-akvarium (rumstemp.).

Men nu förstår man ju varför du tagit "Leon" som nick - du är en killer!! =)

Tolkia
2005-06-14, 22:46
... om de simmade i stim var det förresten paddyngel du tog hem ...
Hur ser man egentligen skillnad på grod- och paddyngel? Om vi säger att man har för få för att de skall kunna bilda ett direkt "stim" och inte själv var den som hinkade upp dem?

Sheogorath
2005-06-15, 05:48
Hur ser man egentligen skillnad på grod- och paddyngel? Om vi säger att man har för få för att de skall kunna bilda ett direkt "stim" och inte själv var den som hinkade upp dem?

Det enklaste svaret är "är de helt svarta är de paddyngel". Alla grodyngel har små prickar på kroppen. Så gott är allt väl. Tyvärr finns det paddarter som också är prickiga, så har du prickiga yngel kan du inte vara säker om du inte skaffar en bra sk. nyckel (stegvis bestämningslitteratur) och lyckas artbestämma dem. Är de svarta utan prickar är dock saken klar.

Tolkia
2005-06-15, 07:33
Undrar om det inte oftast är paddyngel man har då, i alla fall på de här breddgraderna (norra norrland). Jag tycker att de alltid har varit svarta från början, även om de har blivit mönstrade sedan när de ljusnade.

Edde_1
2005-06-15, 07:38
Anledningen till att dom är slöa (på väg att dö) är troligtvis att du har för varmt i vattnet. Av precis samma anledning så går det inte att ha vanlig insjöfisk i hemma-akvarium (rumstemp.).



Precis

Piranha
2005-06-15, 07:39
Skön tråd , jag ser fram emot uppföljningen av Leons små yngel , jag får en liten känsla bara av att tråden kommer bli kortvarig.

*rolleyes*


Är Jet pappa yngel ???

Sheogorath
2005-06-15, 17:04
Undrar om det inte oftast är paddyngel man har då, i alla fall på de här breddgraderna (norra norrland). Jag tycker att de alltid har varit svarta från början, även om de har blivit mönstrade sedan när de ljusnade.

Paddyngel ska enligt min handledare i limnologi vara i särklass vanligast att hitta även i Skåne, så då torde det gälla hela Sverige, kan man tänka...

Sverker
2005-06-15, 17:57
Tror också att det är för varmt för ynglen.
Men det har Jarod redan skrivit.

Enda skillnaden på paddor och grodor jag kände till var att grodor hoppar och paddor kravlar sig fram ( när de fått ben ) :D

Leon
2005-06-15, 17:58
har hällt i nytt kallt vatten nu får hoppas attd et går bättre!

Sheogorath
2005-06-15, 18:07
Se till att de har möjlighet att ta sig upp på land när de tappat svansen. Annars drunknar dom.

reinholdsson
2005-06-15, 18:14
Ställ in dem i kylskåpet om det är för varmt.. Det är väl ungefär den vatten-temperaturen vi har i Sverige :D

rymdrattan
2005-06-15, 18:15
Min gammla farsgubbe älskar sånthär. Allt som har med natur å göra egentligen.

I alla fall så har vi två akvarier med ca 50stycken paddyngel
och 50stycken lövgrodeyngel (tror jag det är) Dom lever oväntat bra
på just nu endast vegetabiliskt foder om jag inte minns fel.

Vill du veta nått så vidarebefodrar jag det gärna.

Leon
2005-06-15, 18:15
Se till att de har möjlighet att ta sig upp på land när de tappat svansen. Annars drunknar dom.
ja dom har stenar dom kan krypa upp på och gräs

Leon
2005-06-15, 18:16
Min gammla farsgubbe älskar sånthär. Allt som har med natur å göra egentligen.

I alla fall så har vi två akvarier med ca 50stycken paddyngel
och 50stycken lövgrodeyngel (tror jag det är) Dom lever oväntat bra
på just nu endast vegetabiliskt foder om jag inte minns fel.

Vill du veta nått så vidarebefodrar jag det gärna.
Ja allt dom bara dör!

rymdrattan
2005-06-15, 18:21
Ja allt dom bara dör!

Va nyss ute å kolla på dom små typerna :D
Dom har 18grader varmt vatten. Fast det är inte 100 stycken kvar
vet inte om dom dött, det är mkt möjligt att han släppt ut dom.
Vet att han gjorde det innan då han plockade hem ca 500 från början.

Håller du vattnet syrerikt å matar dom?

Leon
2005-06-15, 18:24
Va nyss ute å kolla på dom små typerna :D
Dom har 18grader varmt vatten. Fast det är inte 100 stycken kvar
vet inte om dom dött, det är mkt möjligt att han släppt ut dom.
Vet att han gjorde det innan då han plockade hem ca 500 från början.

Håller du vattnet syrerikt å matar dom?
ja dom har pump och får mat,fick köttbullar med mos i morse!Nä bara skojade ja de får fiskmat!

rymdrattan
2005-06-15, 18:28
ja dom har pump och får mat,fick köttbullar med mos i morse!Nä bara skojade ja de får fiskmat!

Haha, tjyvläste igenom hans anteckningar :D
Dock det ända jag kunde urtyda är att han byter vattnet på dom
ca 1liter om dagen. I ett kanske 5liters akvarium. Håller ph värdet på 6.8
kh på 3 och gh på 8 tror jag.. dom vet jag inte vad dom betydde så
dom siffrorna kanske inte stämmer.

Han matar dom även med "fiskmat för vegetariska fiskar" det kan
mkt möjligt vara så att dom bara inte äter den maten som du ger dom?

Han har även lagt ner lite sjögräs nån sten å sen kryper det några
sniglar runt där också. Detta hämtade han på samma plats troligtvis också.

Leon
2005-06-15, 19:09
Haha, tjyvläste igenom hans anteckningar :D
Dock det ända jag kunde urtyda är att han byter vattnet på dom
ca 1liter om dagen. I ett kanske 5liters akvarium. Håller ph värdet på 6.8
kh på 3 och gh på 8 tror jag.. dom vet jag inte vad dom betydde så
dom siffrorna kanske inte stämmer.

Han matar dom även med "fiskmat för vegetariska fiskar" det kan
mkt möjligt vara så att dom bara inte äter den maten som du ger dom?

Han har även lagt ner lite sjögräs nån sten å sen kryper det några
sniglar runt där också. Detta hämtade han på samma plats troligtvis också.
Tack.ska ta temp!

Fatalist
2005-06-15, 19:36
Ja allt dom bara dör!

hahahaha :laugh:

Var det inte du som var morsa? :D

Leon
2005-06-15, 19:39
hahahaha :laugh:

Var det inte du som var morsa? :D
Till grodyngel tror inte det va! *rolleyes* :laugh:

Tolkia
2005-06-15, 21:24
Tack.ska ta temp!
Efter vad jag minns funkade det bra med vatten direkt ur kallvattenkranen utan att man behövde bekymra sig vidare. Det blev väl rumstempererat så småningom snarare än (svensk) vattendragstemperatur, men det dög (Jo, de överlevde faktiskt så länge att jag hann släppa ut dem de år de inte "förolyckades", typ genom att jag tappade ut dem i avloppet när jag skulle byta vatten eller något. Tro det eller ej.).